Elektromos autók Mercedes-módra

Márkák

Az automobil feltalálói szerint a jövő a villanymotoroké, de ahhoz többek között hibrideken át vezet az út. A gyártó néhány stratégiai fontosságú elektromos modelljét mutatta be a sajtónak.

Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, az ELMŰ, a Mercedes-Benz és a HPösszefogásával létrehozott Élhető Jövő Park célja a környezet épségének megőrzését, a zöldinnovációs technológiák – köztük a megújuló energiaforrások – népszerűsítését is célul tűzte ki. Ennek jegyében fogadta be a Mercedes-Benz elektromos és hibrid járműveit bemutató programot is.

Az ELMŰ fejlesztési vezetőjének előadásából megtudhattuk, hogy az elektromobilitás már az automobil-korszak hajnalán jelen volt: hazánkban Jedlik Ányos fejlesztett egy kísérleti modellt, amely az Elektrotechnikai Múzeumban megtekinthető, de a XIX. század végén a new yorki taxik, a Harrod’s házhozszállító autói, valamint az angol királynő egyik kocsija is elektromos meghajtású volt. A nők különösen kedvelték ezt a megoldást, mert nem volt zajos, büdös, és a kurblitól is megszabadultak. Végül a Ford T modell sikere döntötte el a versenyt hosszú évtizedekre a belsőégésű motorok javára.

A Mercedes-Benz jelenlévő vezetői – Ingo Fröhlich ügyvezető igazgató és Hesz Tamás , a személyautó üzletág kereskedelmi és marketing igazgatója – nem hagytak kétséget afelől, hogy egyetértenek a konszern vezérigazgatójával, Dieter Zetschével abban, hogy az autózás jövője az elektromos meghajtás, és az automobil feltalálóiként, felelős gyártóként, valamint piacvezető törekvéseik alátámasztásaként ennek a folyamatnak az élére kell állniuk. Fontosnak tartották azonban azt is hangsúlyozni, hogy a környezetvédelem sem a márkától megszokott erővel, sem a vezetés örömével nem áll ellentétben: a CO2-kibocsátás előírásoknak és a piaci elvárásoknak megfelelő csökkentésére úgy került sor, hogy közben az autók mérete növekedett és a nagyteljesítményű változatok népszerűsége is emelkedett.

A Mercedes másképp közelíti meg a kérdést, mint a nagy rivális BMW: tisztán elektromos hajtású almárka létrehozása helyett az elektromos, valamint a különböző hibrid (BlueTec Hybrid: dízelmotorra rásegítő elektromotor, Plug-In Hybrid: hálózatról is tölthető, önállóan is működőképes villanymotor) hajtásláncokat alkalmaz. A tisztán elektromos megoldásokat elsősorban a városi és rövidebb távú közlekedésre szánt járművekben lehet megtalálni, míg a hibrid technológiát a nagyobb gépkocsikba is beépítik, beleértve a luxuskategóriás S-osztály többszörös díjnyertes S500 Plug-In Hybrid változatát, az AMG sportvonal autóit, valamint akár azt a BlueTec Hybrid csuklós városi buszt, amellyel a résztvevőket a rendezvényre szállították. Emellett a hajtáslánc optimalizálására a Formula-1 adta lehetőségeket is felhasználják, 2017-ig pedig tíz új hibridmodell piacra dobását tervezik.

Az S500 Plug-In Hybrid elektromos csatlakozónyílása, a csomagtérben a töltőkészletet rejtő táskával.

C300 BlueTec Hybrid esetében a villanymotor szerepe elsősorban a fogyasztáscsökkentés, de alacsony tempónál tisztán elektromos üzemre is képes a kocsi, dinamikus gyorsításnál pedig a villanymotor is rásegít.

A kompakt Mercedes-Benz B-osztály Electric Drive olyan családi autó, mely kényelem, menettulajdonságok, és nem utolsó sorban formaterv szempontjából is teljes mértékben megfelel a belső égésű motorral hajtott változatának, így jelentős mérföldköve a Mercedes-Benz hosszú távú stratégiájának.

Az elektromos Smart, melyet városi kölcsönzési rendszerekben is használnak, egy feltöltéssel mintegy 140 km megtételére képes.

A legkisebb jármű, amelyet a résztvevők kipróbálhattak, a Smart márkanév alatt futó elektromos rásegítésű kerékpár volt.

A hazai elektromos töltőhálózat (elsősorban Budapesten) gyorsan terjeszkedik: az ELMŰ kezdő beruházásait követte az EU-s forrásokat felhasználó Green eMotion program, a jelenlegi stádiumban pedig már magánberuházók – parkolók, bevásárlóközpontok – is telepítenek töltőállomásokat. Ezek megtalálására és lefoglalására egy okostelefonos applikáció szolgál, maga a töltés egyelőre ingyenes. Az elektromos autózás egyelőre szűk kört érint: az alkalmazásra februárig 66-an regisztráltak; de a várakozások szerint ez a szám gyorsan fog növekedni.