Neverending Branding: kerekasztal az autópiacról

Hírek Kiemelt

Az autóipari kerekasztal-beszélgetés résztvevői, Györke Orsolya, a Ford Magyarország PR és közkapcsolatok igazgatója, Bujáki Zsolt, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója és Varga Zsombor, a Toyota Central Europe PR managere egyetértettek abban, hogy rég nem látott kihívások nehezítik az autóipari marketingesek munkáját. De milyen kihívásokról is van szó? – tette fel a kérdést Lukács Rita, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, a beszélgetés moderátora.

A koronavírus-járványhelyzet miatt bevezetett kijárási korlátozások hatására sok gyár volt kénytelen leállítani a termelését, így az autógyártók és beszállítóik is, ami jelentős késedelmet okozott az ügyfelek kiszolgálásában. Előfordult, hogy átmenetileg csak a raktáron lévő készletet tudták értékesíteni az iparág szereplői. Ráadásul a járvány miatt nem állt le az autóvásárlás, sőt, sokan pont ebben az időszakban szerettek volna autót venni, hogy biztonságosabban tudjanak közlekedni. Ahogyan a kerékpároknál, úgy a személyautóknál is jelentős volt a keresletnövekedés – nem is beszélve a tehergépjárművekről, ahol a házhozszállítás ugrásszerű fejlődése miatt szintén megnőtt a kereslet.

A pandémia mellett a globális jelenséggé vált logisztikai nehézségek és a chiphiány is hátráltatja a gyártási folyamatokat. A fennakadások miatt okozott torlódásokat még nem sikerült ledolgozni, viszont az ukrajnai háborús helyzet tovább fokozta a kialakult nehézségeket, hiszen sok autóipari beszállító található Ukrajnában.

Mindezek hatására jelenleg akár két év is lehet a várakozási idő bizonyos modellek esetében, ami alapjaiban forgatta fel az autóipari marketinget. Hiszen úgy kell megfogalmazni a marketingüzeneteket, hogy a reklámozott termék valójában csak korlátozottan elérhető. Emiatt megnőtt a lead nurturing szerepe, azaz jóval több értékesítés utáni kapcsolattartási feladattal kell számolni, rendszeresen tájékoztatni kell az ügyfelet a várható várakozási idő hosszáról, valamint arról, hogy éppen hol tart a gyártási vagy kiszállítási folyamatban a megrendelt gépjármű, várhatóan mikor lehet átvenni. Tehát az értékesítés utáni kapcsolattartás és szolgáltatás már az autó tényleges átadását megelőzően is kiemelt feladattá vált.

Az értékesítési célú üzenetekről a márkaépítésre helyeződött át a hangsúly, a médiamix terén pedig egyértelmű a digitális csatornák dominanciája – ez a járványhelyzet miatt átmenetileg alakult így, viszont már nem érdemes visszarendeződésre számítani. A fiatalabb generációk médiahasználati preferenciái is abba az irányba mutatnak, hogy egyre digitálisabb marketingstratégiában érdemes gondolkodni. Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna egy új modell online bemutatása vagy hogy egy modell csak online rendelhető meg, nem lehet a bemutatóteremben megtekinteni vagy kipróbálni. Még ma sem ez az általános, de egyértelműen az online megoldások jelentik a jövőt. Emiatt az autókereskedések szerepe is módosulni fog, azaz csökken az értékesítés és megnő az ügyfélkapcsolattartás, ügyfélmegtartás szerepe.

A szektorban várható további változásokkal kapcsolatban a szakértők azt is kiemelték, hogy a fiatalabb generációk egészen máshogy állnak majd a mobilitás kérdésköréhez, valószínűleg közülük kevesebben fognak majd saját autót vásárolni és többen fognak valamilyen autómegosztási szolgáltatást igénybe venni. Ez a trend, illetve az önvezető autók jövőbeli terjedése további jelentős kihívás elé fogja állítani az iparág képviselőit. Az elektromos autók iránt jelenleg is meglévő érdeklődést az országos töltőhálózat hiánya korlátozza, ami minden más alternatív hajtású járműre is jellemző (mint például a hidrogén-üzemű autók).

Az autóipar előtt álló jelentős átalakulás alapjaiban fogja megváltoztatni a szektor üzleti modelljét. Amíg korábban az autóvásárlás döntően egyszeri tranzakció volt, amelyet követően a szervizhálózat támogatta a kapcsolattartást az ügyfelekkel, illetve növelte az ügyfélelégedettséget, várhatóan itt is megjelennek majd a más iparágakban már általánossá vált mikro-tranzakciók. Azaz például az autó megvásárlását követően egy kisebb havidíj fejében például egy Mustang hangját élvezheti az egyébként szinte hangtalan elektromos autójában egy tulajdonos. A digitalizálódás tehát nem csak a kommunikációt befolyásolja jelenetős mértékben, hanem magát a terméket is, törekedve az online és offline integrációra. A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, megvalósult, illetve folyamatban lévő innovációk arra utalnak, hogy a jövőben számos új ötletet, fejlesztést várhatunk az autóiparban.

Márkaépítés 2022 – Neverending Branding konferencia.

 

SOCIAL MEDIA