A Márkamonitor 2013-ban indított Márkaépítés konferenciáinak utolsó három kiadását egy „neverending story” jegyében szerveztük meg: ez a véget nem érő változás. A konferencia előadásainak összefoglalói a Márkamonitor magazin 2024/1-2. (májusi) számában jelentek meg, ezeket most online is elérhetővé tesszük.
A délelőttöt záró kerekasztal-beszélgetésben Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója, Gyulasi Georgina, a Nemzeti Innovációs Ügynökség kommunikációs igazgatója, Szalóky Tóth Judit, a The Coca-Cola Company vállalati kapcsolatokért felelős magyarországi vezetője, Kanyó Roland, a dm marketing- és PR-menedzsere, valamint Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője járta körül az innováció témáját. A beszélgetést Polgár Péter, a Brightly Kommunikációs Ügynökség üzletfejlesztési igazgatója vezette.
A vendégek különböző területekről érkeztek, és igen sokféle célcsoportot szólítanak meg, így már az első kérdés is nagyon különböző válaszokat szült: a kommunikációban izgalomra vagy inkább nyugalomra vágynak a fogyasztók? Maczelka Márk úgy fogalmazott, alapvetően mindenki nyugalomra vágyik, de vannak igen turbulens időszakok, amelyeket a kommunikációs szakembereknek kezelniük kell. Ráadásul minél nagyobb egy vállalat, annál nehezebb más irányba fordítani, és nemcsak a külső tényezőkkel, de a belső ellenállással is számolni kell. Az utóbbira a legjobb megoldás a folyamatok standardizálása, a dolgozói elégedettséget pedig azzal biztosítják, hogy minden évben készül munkavállalói elégedettségmérés, amit egy akcióterv elkészítése, majd megvalósítása követ.
![]()
Szalóky Tóth Judit is azt hangsúlyozta, hogy jelentős változásoknak vagyunk tanúi. Erre három példát is említett. AZ FMCG-piac szereplőit jelentősen érintette az elmúlt év élelmiszer-inflációja, és annak következményeként a vásárlói viselkedés átalakulása. Ebben a helyzetben a márkaépítés jelentősége még fontosabb, szerepe a fogyasztói döntéshozatal szempontjából még kiemelkedőbb. A másik a Z generáció kommunikációs szokásai, akiket egész másképp kell megszólítani, mint a többi korosztályt. A harmadik, iparágakon átívelő prioritás a fenntarthatóság fókuszba helyezése, az átláthatóság, a hitelesség és a megbízhatóság szempontjainak szem előtt tartásával.
Kanyó Roland azok közé tartozik, akik inkább izgalomra vágynak. Náluk a legnagyobb kihívás az, hogy megtalálják, az adott pillanatban mi a fő üzenet, és ezt kinek, milyen csatornán keresztül, hogyan szeretnék átadni. Annyi területen és annyi platformon vannak jelen, hogy a prioritások felállítása az egyik legfontosabb feladat. Bármit kommunikálnak, a végső cél az, hogy az üzletekben tényleg bekerüljön a termék a kosárba, ehhez pedig lojális munkavállalók (is) kellenek.
Gyulasi Georgina azt emelte ki, hogy nekik sokszor olyan emberekhez kell beszélniük, akik még nem tudják, hogy izgalomra van szükségük: egyetemistákhoz, startupperekhez, kezdő vállalkozókhoz kell eljuttatniuk azt az információt, hogy innoválni jó. Fiatalokhoz szólnak, de egyelőre nem a TikTokon mondják el 20 másodpercben, mi is az a startup.
![]()
„Meg kellett erősítenünk a marketing- és a kereskedelmi tevékenységünket – fogalmazott Bánhegyi Zsófia –, amit a gyorsan változó trendek és a piaci környezet átalakulása kényszerített ki, ezekre adunk választ.” Egy éve felgyorsult a digitális és a kiskereskedelmi tevékenységük, a termékfejlesztésük transzformációja. Az újdonságok, fejlesztések bevezetése fókuszáltabb kommunikációt igényel különböző célcsoportok felé, és az online térben versenytársat kaptak a sportfogadási szegmensben.
Már az első, az izgalom vagy nyugalom kérdése is rengeteg témát vetett fel, a beszélgetés folytatásában pedig olyan hívószavak kerültek elő, mint például a digitalizáció, az applikációk, a hűségprogramok, az AI használata, az adatvezéreltség, a data mining, az image-kommunikáció (és annak visszaszorulása), a percepció és a valóság időnként jelentékeny különbségei, a társadalmi-környezeti fenntarthatóság, a csomagolóanyagok, az egészséges életmód, a dolgozói elégedettség, a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, a mentorprogramok, a kreativitás.
Záró kérdésként az hangzott el, ha semmilyen körülmény, erőforrás, idő nem számítana, akkor mi lenne az az egyetlen fejlesztés, amit a kerekasztal résztvevői még a mai napon megvalósítanának a hatékonyabb kommunikáció érdekében. Maczelka Márk szerződtetné a világ legjobb prompt engineerét. Kanyó Roland nagyon hasonlóra vágyik, neki egy jó fejlesztőcég kellene házon belül, hogy azonnal lefejlesszék, amire szükség van. Szalóky Tóth Judit a fenntarthatóság érdekében tett aktivitásokra fókuszálna. Gyulasi Georgina a középiskolás kortól felfelé minden telefonra eljuttatná azt az applikációt, ami meggyőzi a fiatalokat, hogy ne féljenek a vállalkozástól. Bánhegyi Zsófia tréfásan azt jegyezte meg, hogy kevesebb tiltás, reklámkorlátozás kellene a közösségi médiában, az segítené az üzletet. De mindjárt hozzátette azt is, valójában jó dolog, hogy sok médiatulajdonos nagy pénzekről is hajlandó lemondani az elvei érdekében.
