A Brand Finance kutatása szerint ez az első futballklub, amely átlépte az egymilliárd dolláros álomhatárt, és ezzel le is hagyták a Bayern Münchent.
Megjelent a Brand Finance Football 50 kutatása, amely a legértékesebb futballklub márkákat vizsgálja évről-évre. Az idei lista éllovasa a Manchester United, amely elsőként lépte át az 1 milliárd dolláros márkaértéket: egész pontosan 1,2 milliárdot ér a Manchester United márka, amit 63 százalékos növekedéssel értek el, s ezzel letaszították az első helyről a Bayern Münchent.
A Barca „csak” a hatodik
Hiába nyerte meg a Bajnokok Ligáját a Barcelona, és söpört be egy sor más trófeát is idén, ez önmagában nem elég az üdvösséghez, legalábbis a Brand Finance márkalistáján. A Juventus elleni BL-győzelem önmagában 28 millió dollárral dobta meg a márkaértéket, míg az előző évhez képest az összes bővülés 151 millió dollár volt.
Ezzel a Barcelona összesen 773 millió dolláros márka, ami azt jelenti, hogy egy laza százassal lemarad a nagy rivális Real Madridtól, sőt, két angol csapat, a Manchester Cityés a Chelsea is elhúztak mellette, így a katalánok már csak a hatodikak a Brand Finance Football 50 listán.
A kép persze nem ilyen egyszerű, hiszen, bár a Barca összességében „csak” a hatodik legértékesebb márka, márkaerő szempontjából a legjobb. A klub AAA+ minősítést kapott a márkaerő dimenzióban, ami annyit tesz, hogy az elvi márkapotenciál az ő esetükben a legnagyobb. Ennél azonban a márka üzleti értéke többről szól természetesen.
Ennek köszönheti a Manchester az első helyét
„A Manchester United sikere nagymértékben Ed Woodwardnak köszönhető, aki a futball kereskedelmi részének Ronaldoja. Miközben Sir Alex Ferguson felépítette a United világverő hírét, Woodward és a klub tulajdonosai üzletileg építettek a márka erősödésére, ami óriási globális rajongói bázishoz és sikeres szponzori szerződésekhez vezetett”, magyarázza David Haigh, a Brand Finance ügyvezetője, hogy az utóbbi két szezon gyengébb teljesítménye miért nem hagyott nyomon a márkaértéken.
Hogy mennyire hisznek a szponzorok a Manchester Unitedban, azt jól mutatja például a Chevrolet-szeződés: az autós márka évi 47 millió fontért jelenik meg a mezeken, ami több mint kétszer akkora összeg, mint amit az előző partner, az AON fizetett a klubnak. Tavaly a Nike hosszú idő után kiállt a Manchester United mögül, ám a helyükre máris megérkezett az Adidas, méghozzá rekord értékű megállapodást kötve a klubbal. Az Adidas 10 év alatt 750 millió fontot fizet, ami éves lebontásban több mint háromszor akkora pénz, mint amit az amerikai márka perkált.
A Manchester United nemcsak a szponzorok terén erős, hanem kiválóan monetizálja a sugárzási jogokat is. A 2016/17-es, 2017/18-as és 2018/19-es Premier League szezonokért 5,1 milliárd fontot kap csak az Egyesült Királyságban, a globális jogok pedig közelítik a 9 milliárd fontot. Ez az előző szerződéshez képest 70 százalékos ugrást jelent. A hírre emelkedtek a részvényárfolyamok is, mintegy 5 százalékkal, sőt, ebből a növekedésből a többi klub is profitálni tud, mivel maguk is magasabb árakban gondolkodhatnak.
Feltörekvők…
Ami a feltörekvőket illeti: az idei év leggyorsabban növekedő márkája a Southampton, amely 89 százalékos ugrással 183 millió dollárra tornázta fel magát a toplistában. Az igaz ugyanakkor, hogy a sugárzási jogok áremelkedéséből inkább passzív félként profitál a klub. Játék szempontjából azonban előttük a pálya, hiszen néhány évvel ezelőtt még nem álmodhattak arról, ami a következő szezonban megadatik az angol bajnokságban elért hetedik hely után: ez pedig a nemzetközi építkezés esélye.
Hasonló mértékű, 86 százalékos ugrást produkált a West Ham, amely így első alkalommal került a top20-ba, 200 millió dolláros márkaértékével. A klub londoni olimpiai stadionba költözése után további bővülés várható, hiszen egyfelől nő a presztízsük, másfelől több nézőt vonzhatnak. Tara Warren, a klub marketing- és kommunikációs igazgatója szerint öt éve kezdődött az ide vezető építkezés, Karren Brady alelnök érkezésével. Utóbbi azt a célt tűzte ki, hogy a West Ham globális márkává váljon a klubok között. Az új tervek mellé újramárkázás társult, és miközben továbbra is a focin és az új stadionon van a fókusz, az üzleti aspektusra is egyre nagyobb figyelem jut.
…és visszatérők
A Juventus éppen kimaradt a top10-ből, miután fantasztikus szezont futott. Megnyerték a Serie A-t és a Coppa Italiat is, csak a BL-döntőben kaptak ki 1-3-ra a Barcelonától. Ez a menetelés meghozta üzletileg is a gyümölcsét. A Nike-t az Adidas váltja a csapatnál, az ügylet értéke 139,5 millió euró. Ez jelentősen hozzájárult a 42 százalékos márkaérték növekedéshez is, így a Juventus végül 350 millió dollárral zárt.
Ami ennél is fontosabb: úgy tűnik, hogy sikerült az utóbbi évtized botrányaiból visszakapaszkodni, és talán ez pozitív hatással lehet a Serie A többi nagy múltú, ám hasonló utat bejárt csapatára is. Az, hogy nemrégiben az AC Milanban 48 százalékos részt szerzett egy thai üzletember, szintén erős pozitív jelnek tekinthető.
A teljes kutatási jelentés elérhető itt.