A következő 25 év reklámpiaci trendjeiről készített tanulmányt a Zenith-Optimedia

Hírek

Milyen lesz a reklám 25 év múlva? Milyen szerepet játszik benne a média, és milyen szerepe lesz benne maguknak a fogyasztóknak?

A kommunikációs vállalat optimista jóslatot fogalmaz meg, amely szerint 2038-ra a márkák még inkább teljesíteni tudják majd a személyes igényeket, a közösségi média pedig uralkodó gazdasági és társadalmi jelenséggé válik. A szerzők úgy látják, hogy a legfontosabb trend a vásárlási szokások megváltozása lesz, amely folyamatnak a növekvő digitalizálás és az erősödő individualizálódás lesznek a hajtóerői. A prognózis alapján a fogyasztók sokkal kifinomultabbak és igényesebbek lesznek, ezért a márkáknak keményen meg kell dolgozniuk azért, hogy megfeleljenek az elvárásainknak vagy akár meg is haladják azokat. A vásárlásokat olyan mobil segédeszközökön keresztül bonyolítjuk majd, amelyek a mai mobiltelefonoknál és tableteknél sokkal okosabbak és hétköznapibbak lesznek.

A második legfontosabb trend szerint húsz év múlva a nyugati világ helyett Ázsia, Latin-Amerika és Afrika felé mozdul el a reklámpiac súlypontja. A jelenleg feltörekvő piacokként aposztrofált országok időközben igazi bővülő piacokká válnak majd, ahol a világnépesség nagy hányada mellett egy új és fizetőképes középosztály jön létre, amely követni fogja a nyugati fogyasztói színvonalat. A BRIC országok mellett a Zenith jelentős potenciált lát a kolumbiaiegyiptomiindonéz és dél-afrikai lakosságban is, de a feltörekvő piacok egy új generációjára is felhívja a figyelmet, amelyet PeruPakisztánNigériaGhána, a Fülöp-szigetek és Mianmar alkotnak.

A harmadik elképzelés szerint a vásárlók sokkal felelősségteljesebben fognak gondolkodni és fogyasztani: tömegjelenséggé válik az ökoélelmiszerek és a fair trade termékek értékesítése, ami a márkák etikai hozzáállását is megváltoztatja majd.

A közösségi média az emberek és a márkák közötti kommunikációt is forradalmasítja, és a negyedik trend szerint ezek a kommunikációs csatornák integrált közösségi eszközök lesznek, amelyeken keresztül a fogyasztói közösségek a kölcsönös hasznok érdekben együttműködnek majd.

Az ötödik feltételezés szerint mindenhol elérhetővé válik az internet: nem csak a mobil eszközeinkben, óráinkban és szemüvegeinkben, hanem akár chipek formájában vagy a bőrünk alatt is. A hálózatoknak már olyannyira kiterjedt összekötő rendszere lesz az emberekkel, hogy senki sem kerülheti ki őket: az egyre kifinomultabb adatgyűjtési – és feldolgozási technológiáknak köszönhetően a hirdetők szinte mindent tudni fognak a lehetséges vevőikről, és ezáltal a reklámok egyre személyesebbé válnak majd.

A hatodik és egyben utolsó tézis szerint a média területén is jelentősen megnő majd a fogyasztók befolyása, ugyanis 2038-ra általánossá válik a felhasználok által létrehozott tartalmak elterjedése. A hálózati közösségből származó filmek, szövegek és zenék azonos szintre kerülnek a szakmabeliek által létrehozott szórakoztató- és hírtartalmakkal, így lerövidül az internetes ismertségig vezető út is.

Az anyagot a Médianéző nemzetközi sajtófigyelő szolgáltatásának köszönhetjük.

Kép: Zenith Optimedia

SOCIAL MEDIA