A jövő kulcskérdése az energia

Kiemelt Márkaépítők Közössége

A Márkamonitor 2013-ban indított Márkaépítés konferenciáinak utolsó három kiadását egy „neverending story” jegyében szerveztük meg: ez a véget nem érő változás. A konferencia előadásainak összefoglalói a Márkamonitor magazin 2024/1-2. (májusi) számában jelentek meg, ezeket most online is elérhetővé tesszük.

 

A világvégét és az egyéb negatív jelenségeket már megbeszéltük, most fordítsuk pozitívra a beszélgetést – javasolta Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Hungária márka- és marketingvezetője. Ennek jegyében mindenki megölelte a mellette lévő kollégát, hogy egy kis melegséggel induljon a prezentáció. A pozitív felütés után jött a pozitív sztori is.

Az energia, az áram életünk minden pillanatában velünk van, a reggeli kávéfőzéstől a mobilhasználaton át a ChatGPT-hez intézett kérdéseinkig. Az energia többnyire akkor jut az eszünkbe, ha nincs, vagy félünk attól, hogy nem lesz, de az előadó szerint most inkább beszéljünk arról, hogy van, és mit tehet értünk.

Sok évvel ezelőtt az energetikában minden az óriási befektetésekről meg a húsz-harminc évre vonatkozó üzleti tervekről szólt, de a külvilágot nem igazán érdekelte, mi történik a szektorban, vért izzadva is alig lehetett egy-egy sztorit bejuttatni a médiába. Akkoriban figyelmet kellett kelteni (awareness). Majd jött egy következő korszak: amikor közműcégekről beszéltek, akkor a rezsi volt a téma, a sárga csekk, az áramszünet meg a szerelő, aki nem jön időben. A közmű kategória ráégett az iparágra, így az lett a következő feladat, hogy a szereplők közműből energiacéggé váljanak.

És végül jött az új világ, a változás. Ennek az egyik fontos eleme az elektrifikáció, ami azt jelenti, hogy ma már szinte minden árammal működik. Sok szó esik az energiaátmenetről, a zöldenergia térnyeréséről, az energiahatékonyságról. „Ma már az energiavállalatok, mint mi, preferenciát építenek, hogy az emberek őket válasszák, a szolgáltatóik lehessenek” – mondta az előadó.

A technológia hatalmas tempóban fejlődik közben. Megjelentek az okosotthonok, az elektromos autózás, az energiatárolás. Épülnek az okoshálózatok, amelyek felváltják az évtizedekkel ezelőtt kialakított, elavult infrastruktúrát. Belép az energetikába a mesterséges intelligencia, ami várhatóan két-három éven belül mindent fenekestül felforgathat. A hálózatok ellenőrzését sok helyen már drónok végzik az emberek helyett, vagyis a robotika is a mindennapunk részévé vált.

Jelenleg a legnagyobb kihívás az, hogy az energiaipar hogyan definiálja magának a purpose-t. Látjuk, hogy az új generáció, a fiatalok mennyire félnek a jövőtől, klímaszoronganak, a sok változást, a gyors információs tempót nehezen dolgozzák fel. A jövő problémáinak, különösen az éghajlatváltozásnak a megoldásáért az energiaipar teheti a legtöbbet a nettó zéró kibocsátás megvalósításával. Át kell állni minél jobban a zöldenergiára, az energiahatékony megoldásokra.

Egy európai szintű felmérés szerint az emberek azt gondolják, hogy senki nem akarja vállalni a felelősséget a jobb jövőért, az energiavállalatok sem. Ezért az E.ON, az egész nemzetközi csoport beleállt a változás, a karbonsemlegesség kommunikálásába, 48 millió ügyfelével, 75 ezer szakemberével. A kommunikáció most arról szól, hogy közösen hogyan tudjuk a legjobbat kihozni a jelenlegi helyzetből. A jövő energiája zöld, hatékony és fenntartható. Rajtunk múlik, szól az üzenet. A prezentáció végén pedig előzetest kaptunk az E.ON új kampányából.

 

SOCIAL MEDIA