Érdekességek az olimpiaszponzorokról

Márkák

A Bisnode Kft. összegzése remélhetőleg egyaránt szolgál a sportrajongók és a gazdaságok hírek szerelmeseinek örömére.

Az olimpiai játékok egyik új támogatója a kínai Alibaba. A húsz éve alakult társaság ma már több mint 50 ezer embert lát el munkával. A 2017 márciusáig tartó üzleti évben rendkívül dinamikusan – közel 56,5 százalékkal – növekedett árbevételük, így értékesítésük dollárban kifejezve meghaladta 25 milliárdot, míg adózott eredményük 6,5 milliárd dollárnak megfelelő jüanra rúgott.

A világ egyik legnagyobb online viszonteladói oldalaként a második legmagasabb – 26 százalékos – árbevétel-arányos eredményt mutatták fel a szponzorok közt. Érdekesség a közelmúltban napvilágot hír, mely szerint az Alibaba Group Holding Limited stratégiai megállapodást írt alá az Auchan Retail S.A. és a Ruentex Group vállalatokkal. Az együttműködés célja a kínai élelmiszerkereskedelem fellendítése az offline és online értékesítésben szerzett tapasztalatok ötvözésével.

A francia tőzsdén jegyzett ATOS már 2001 óta az olimpiai játékok egyik főszponzora. A cégcsoport a digitális szolgáltatások vezető szereplője, immáron 30 éve működik, a világ 72 országában van jelen, és nagyságrendileg 100 ezer embernek adnak munkát. 2016-ban 9,7 százalékos növekedéssel több mint 11,7 milliárd eurós árbevételt könyvelhettek el, nyereségük pedig 44,6 százalékos növekedést követően megközelítette a 632 milliót. Az eredményesség dinamikus növekedése ellenére árbevétel-arányos adózott eredményük mindössze 5,4 százalék lett.

Az 1931-ben alakult Bridgestone közel 144 ezer embernek ad munkát világszerte. A japán központú abroncsgyártó a 2016-os évben 30,6 milliárd amerikai dollárnak megfelelő árbevételt termelt, ami csaknem 12 százalékos visszaesés 2015-höz képest. A csoport adózott eredménye ezzel szemben csak 6,6 százalékkal mérséklődött, ezáltal árbevétel-arányos adózott eredménye 10,2 százalék körül alakult. A Chase Your Dream, No Matter What kampányával a vállaltóriás az álmukat megvalósítani képes sportembereket ünnepli.

Az 1886-ban alapított The Coca-Cola Company, 2016-ban 100 300 embert látott el munkával, több mint 200 országban értékesítve termékeit. A cégcsoport több mint 80 éve támogat sporteseményeket, már az 1928-as amszterdami olimpián is részt vettek szponzorként. A társaság árbevétele – 5,5 százalékos visszaesést követően – közel 41,9 milliárd amerikai dollár volt 2016-ban. Adózott eredménye 6,55 milliárd dollárra esett vissza, ezzel a 2015-ös 16,63 százalékról 15,65 százalékra mérséklődött árbevétel-arányos adózott eredménye a társaságnak.

Az 56 ezer alkalmazottat foglalkoztató Dow a világ egyik legnagyobb vegyipari cége. A 120 éves múltra visszatekintő vállalkozás 2016-os árbevétele minimális csökkenést követően 48,16 milliárd amerikai dollár lett. A bevételeknél jóval nagyobb mértékben – 43,4 százalékkal – csökkent a társaság nyereségessége, így árbevétel-arányos eredményük 9,15 százalékra gyengült. A Dow Chemical Company által kifejlesztett nagy teljesítményű – elsősorban energetikai – technológiai megoldásokat számos helyszínen, többek között az olimpiai faluban is használták.

A 126 éve működő General Electric 295 ezer embernek ad munkát, a cégcsoport 2016-os bevétele 5 százalékos növekedést követően megközelítette a 124 milliárd dollárt. A 2015-ös veszteséges év után adózott eredményük 8,18 milliárd dollárra rúgott, ezzel árbevétel-arányos nyereségük elérte a 6,1 százalékot. A GE infrastrukturális megoldásokat nyújt az Olimpiai Játékok helyszíneire, valamint diagnosztikai eszközökkel segíti a sportolók helyi kórházakban való egészségügyi ellátását.

Az olimpiai játékok egyik legújabb támogatója az Intel csoport. A társaság a hatvanas évek végén alakult és napjainkban már 106 ezer alkalmazottat foglalkoztat. 2016-os árbevételük megközelítette a 60 milliárd dollárt, ezzel 7,3 százalékos növekedést produkálva 2015-höz mérten. A növekvő bevétel ellenére adózott eredménye – közel 10 százalékkal – 10,3 milliárdra csökkent. Ám árbevétel-arányos nyereségessége még így is a harmadik legmagasabb a támogatók között, megközelíti a 17,4 százalékot.

Az Omega órákat is gyártó svájci Swatch Group 35 éve jött létre az ASUAG és a SSIH egyesüléséből. 1932 óta az olimpiai játékok hivatalos időjelzője és pontozási szolgáltatója. Jelenleg 35 700 embert foglalkoztatnak, és olyan márkák fémjelzik őket, mint a BreguetBlancpain vagy a Harry Winston. A csoport 2016-os bevétele csaknem 11 százalékos csökkenést követően 7,55 milliárd svájci frank volt, míg adózott eredménye 47 százalékos visszaesés után megközelítette a 600 millió frankot. Árbevétel-arányos adózott eredményük így ebben az évben mindössze 7,85 százalékot tett ki.

A támogatók közül a legrégibb múltra visszatekintő Procter & Gamble eredetileg egy kis, szappan- és gyertyakészítő családi vállalkozásként indult 1837-ben. Az amerikai központú cégcsoport immáron 105 ezer alkalmazottal több mint 300 márkát forgalmaz 160 országban. 65,3 milliárd dolláros árbevételéből 10,5 milliárdos adózott eredményt realizált 2016-ban, mellyel árbevétel-arányos adózott eredményét 16,1 százalékra tudta javítani.

Az idén kereken százéves Panasonic 257 500 embert lát el munkával világszerte. Árbevétele a 2017 márciusáig tartó üzleti évben meghaladta a 67,3 milliárd amerikai dollárnak megfelelő jent, ami minimálisan maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Adózott eredménye ugyanakkor visszaesett, 9,6 százalékos csökkenést követően 1,37 milliárd dollárnak felelt meg, ezzel pedig mindössze 2 százalékos árbevétel-arányos nyereséget tudott felmutatni.

A dél-koreai Samsung több mint 80 országban 325 ezer alkalmazottal van jelen. A csoport tagjai számos iparágban képviseltetik magukat az elektronikai termékek gyártásán kívül is, foglalkoznak többek között pénzügyi szolgáltatásokkal, hajógyártással, nehéziparral és építőiparral is. A 80 éves múlttal rendelkező csoport bevétele 2016-ban meghaladta a 174 milliárd dollárnak megfelelő koreai wont, nyeresége pedig megközelítette a 20 milliárd dollárt. A 20 százalékos adózott eredmény növekedésnek köszönhetően a csoport 11,26 százalékos árbevétel-arányos adózott eredményt ért el a korábbi 9,5 százalékkal szemben. A Samsung a játékok alatt vezeték nélküli kommunikációs és számítástechnikai eszközökkel, különféle interaktív stúdiókkal, egyedi alkalmazással készült a sportolók és a szurkolók számára egyaránt.

A több mint 364 ezer alkalmazottat foglalkoztató Toyota csoport a 2017. március végéig tartó üzleti évet 253 milliárd dolláros bevétellel és közel 16,8 milliárd dollár adózott eredménnyel zárta. Árbevétel-arányos adózott eredménye a csökkenő bevételek, illetve a még nagyobb ütemben csökkenő adózott eredmény hatására 6,64 százalékra gyengült. A Toyota több mint 50 olimpiai és paralimpiai sportolót támogat kimelten a Téli Olimpiai és Paralimpiai Játékokat megelőzően, illetve a versenyek során.

A kaliforniai székhelyű, 60 éve működő VISA kimondottan jó évet zárt 2017-ben. Több, mint 15 ezer alkalmazottjával 21,7 százalékos bevételnövekedést mutatott ki, így 18,36 milliárd dollárral zárták az évet. Az olimpia főszponzorai közül náluk lett a legmagasabb – 36,5 százalékos – az árbevétel-arányos nyereségesség. A csoport adózott eredménye így 11,8 százalékos emelkedés után 6,7 milliárd dollár lett. A VISA az 2020-ig bezárólag az Olimpiai Játékok kizárólagosan elfogadott fizetéstechnológiai partnere.