Már hatévesen megrendül a lányok saját magukba vetett hite a társadalmi sztereotípiák hatására. Egy, a kislányok személyiségfejlődését vizsgáló amerikai kutatás szerint a nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződések már ekkor korlátok közé szoríthatják az önbizalmat és a karrierálmokat. Nem ritka ugyanakkor az sem, hogy a szülők is „rásegítenek” a folyamatra akár a játékválasztással, akár a gyerek tehetségével kapcsolatos vélekedésükkel. A probléma kezeléséért és a lányok tehetségének kibontakozásáért a 60. évfordulóját ünneplő Barbie® globális kampányt indított. Az „Álomkapu projekt” célja a vonatkozó nemzetközi kutatási tevékenység támogatása mellett a szülők edukációja, illetve a pozitív példaképek kiemelése.
Kampányt indított az idén 60. évfordulóját ünneplő Barbie® a fiatal lányok tehetségének kibontakoztatásáért. A kezdeményezés alapjául szolgáló, a márka által támogatott kutatás azokat a korlátozó tényezőket tárta fel, amelyek akadályozzák a lányokat tehetségük kibontakoztatásában.
A New York University professzora és csapata által amerikai, 5–7 éves gyerekekkel végzett felmérés ugyanis megmutatta, hogy a lányok már 6 éves koruktól korlátok közé szorítják saját álmaikat: megrendül az önmagukba vetett bizalmuk, és kevésbé gondolják okosnak magukat, mint a fiúk. Ez annyit jelent, hogy hatévesen már kevésbé hisznek abban, hogy ők is betölthetnek olyan, a nők körében tipikusan alulreprezentált hivatásokat, mint például a tudós, az űrhajós, a mérnök vagy a vezérigazgató, ez pedig erősen korlátozhatja későbbi karrierválasztásukat és önmegvalósításukat. Más felmérések szerint a kislányok személyiségfejlődését hátráltató tényezőket, ha akaratlanul is, de a szülők nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződései is erősíthetik. Háromszor kevésbé valószínű például, hogy a lányok tudománnyal kapcsolatos játékot kapjanak ajándékba, mint a fiúk. A szülők emellett kétszer akkora valószínűséggel keresnek rá arra a Google keresőjében, hogy „tehetséges-e a fiam?”, mint arra, hogy „tehetséges-e a lányom?”. A lányok fokozatosan elveszítik magabiztosságukat a saját képességeiket illetően, míg ez a tendencia a fiúk körében kevésbé figyelhető meg.
„A Barbie® mindig is azt az álláspontot képviselte, hogy a nőknek végtelen választási lehetőségük van. A babákon keresztül a minden kislányban ott rejlő tehetséget szeretnénk inspirálni, a rendkívüli, nők körében tipikusan alulreprezentált hivatások megjelenítésével pedig arra buzdítjuk őket, bízzanak magukban és valósítsák meg az álmaikat. Az »Álomkapu« kezdeményezés célja pedig az, hogy szakértők segítségével többet tudhassunk meg a nemi szerepek torzító hatásáról, edukáljuk a szülőket, és másokat is arra sarkalljunk, hogy támogassák a kislányok tehetségének kibontakozását” – mondta Török Kata, a Mattel magyarországi brand menedzsere. A Barbie® 1959 óta globális szinten dolgozik azon, hogy kinyissa az álmok és a valóságról alkotott elképzelések közötti, társadalmi konvencióknak köszönhetően csukva tartott kaput. Célja továbbá, hogy biztosítsa a lányok számára a szükséges erőforrásokat és támogatást, hogy elhiggyék magukról: bármi lehet belőlük. A mára több mint 200 hivatást felvonultató Barbie® vállalása, hogy évente legalább 10 új ösztönző, inspiráló női példaképet mutasson be. Magyarországra késő tavasszal érkeznek például a Signature kollekció híres, sikeres nőket, Frida Kahlót és Katherine Johnsont mintázó darabjai, illetve a 60. évfordulós Barbie baba is. Fashionista kollekciójával pedig tovább szélesíti a diverzitást a márka, hiszen babái között ma már minden bőrszín és testalkat képviselteti magát. Ősszel emellett kerekesszékes és műlábas babával is bővül a portfólió. Ez utóbbival a márka célja, hogy párbeszédet indítson a testi fogyatékossággal és annak elfogadásával kapcsolatban.
Érdekességek a 60. évfordulóját ünneplő Barbie®-ról:
Barbie a nevét Ruth Handler lányáról, Barbaráról kapta. Ruth Handler a Mattel korábbi elnöke, Barbie „anyja”.
Barbie teljes neve Barbara Millicent Roberts és a fiktív városból, a wisconsinbeli Willoursból származik.
A Barbie baba hivatalos születésnapja 1959. március 9. Ekkor mutatták be ugyanis hivatalosan a New York-i játékvásáron.
A Barbie babák 11,5 hüvelyk, azaz kb. 29 cm magasak.
Barbie először fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg.
Barbie-hoz barátja, Ken, 1961-ben csatlakozott.
1968-ban vezették be az első afroamerikai babát.
A valaha volt legnépszerűbb Barbie baba az 1992-es „Totally Hair” volt, amit a földig érő haja tett különlegessé.
Barbie eddig több mint 200 inspiráló karriert képviselt, beleértve többek között az asztronautát, a robotikai mérnököt, az újságírót és a vállalkozót.
Barbie 1965-ben utazott a világűrbe.
Az 1970-es években Barbie életeket mentett sebészként, abban az időben, amikor csak kevés nő jelentkezett orvostanhallgatónak.
Az 1980-as években elnök-vezérigazgatóként jelent meg a tárgyalóteremben, épp akkor, amikor a nők kezdtek betörni a legfontosabb felső vezetők közé.
Bár még sosem nyert választást, Barbie 1992 óta hatszor volt elnökjelölt.
A 2000-es években Barbie többek között számítástechnikus, videójáték-fejlesztő és marskutató szerepekben is feltűnt.
Barbie a valaha volt legnépszerűbb divatbaba és az első számú ilyen profilú márka az Egyesült Államokban.
A Barbie babák a világ 150 országában kaphatók.
Barbie kiegészítőket 45 kategóriában lehet kapni, beleértve az ételeket, a fitneszt és a ruházatokat.