Nem túl elégedettek a Google és Facebook hirdetésekkel a kkv-k

Hírek

Ez nem a Facebook vagy a Google hibája, sokkal inkább a marketingrendszer hiányosságait tükrözi.

A Klikkmarketing Facebook oldalának követői valamint a szakmai hírlevelére feliratkozott kis- és közepes vállalkozások körében végzett 638 fős, nem reprezentatív felmérésre érkezett válaszok szerint a kkv-k közel azonos hányada használ Facebook (68%) és AdWords (66%) hirdetést. A válaszadók mintegy fele (46%) mindkét eszközt használja.

A megkérdezett kis- és közepes vállalkozások közepesen voltak elégedettek az előző három hónap Google AdWords és Facebook hirdetéseinek eredményeivel. Azonban ez rendszerint nem a Google és nem is a Facebook, hanem a (gyakran hiányzó) rendszer hibája.

„Ami az eredményes hirdetéshez elengedhetetlenül szükséges, az egy landing oldal, egy ajánlat és valamilyen utánkövetés (például email vagy remarketing) rendszere. Ha a rendszer bármelyik eleme hiányzik, vagy nem megfelelő, akkor az eredmények elmaradnak” – mondta Gál Kristóf kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő, a Klikkmarketing vezető tanácsadója. Hiába kiváló az AdWords és Facebook hirdetés, ha nem megfelelő a landing oldal, ahová a kattintás után a látogatók érkeznek – már ha egyáltalán van – vagy ha nem szerepel az oldalon ajánlat.

Hatékonyabb az AdWords, de mégis inkább a Facebook kell

A válaszadók 29 százaléka az AdWords hirdetést, 13 százalék pedig a Facebookot tartja hatékonyabbnak. 32 százalékuk szerint egyszer az egyik, másszor a másik hatékonyabb, mivel az eredmény célpiac, iparág és a termékfüggő.

Annak ellenére, hogy többen tartják az AdWords-öt hatékonyabbnak, Facebook hirdetésre költöttek többet a válaszadók. 32 százalék költött többet Facebook hirdetésre az előző negyedévben, míg AdWords-re 20 százalék.

A közös hirdetéskezelés a nyerő

A válaszadók csaknem felénél (46 százalék) a cégvezető vagy a tulajdonos saját maga menedzseli a hirdetéseket. Ez nem tűnik jó megoldásnak, mert mindössze 9 százalékuk elégedett az eredményekkel – tulajdonképpen a saját munkájával. (Elégedettnek az számít, aki ötös skálán legalább 4-esre értékelte az elégedettségét.)

Ennél lényegesen jobb a helyzet, ha a vállalkozás saját munkatársa kezeli a hirdetéseket. A megkérdezett kkv-k 26 százaléka dolgozik így, melyek 21 százaléka elégedett az eredményekkel.

A vizsgált cégek 11 százaléka vesz igénybe ügynökséget vagy külsős szakembert, 12 százalékuknál pedig az ügynökség és a saját munkatárs is aktívan részt vesz a hirdetések kezelésében. Ha külső szakértő végzi ezt a feladatot, a cégek 15 százaléka elégedett az eredményekkel.

A legelégedettebbek azok a cégek, ahol az ügynökség és a saját munkatárs is részt vesz a kampányok szervezésében (22 százalék).

„Nem szerencsés ha egy cég vakon – azaz a szükséges tudás nélkül – rábízza a hirdetési fiókját egy ügynökségre vagy külső szakértőre. Elengedhetetlen, hogy a megbízó cégnél valaki legalább alapszinten értsen a hirdetések kezeléséhez. Így kontrollálni tudja az ügynökség munkáját és el tudja végezni azokat a kisebb feladatokat, melyekben az ügynökség nem hatékony – mondta Gál Kristóf. Hozzátette: Az alapismereteket bárki könnyen meg tudja szerezni könyvekből vagy Facebook alapozó tréningeken, AdWords workshopokon.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy tapasztalata szerint a hirdetések értékelésénél gyakran a reklámért fizetett abszolút összegeket veszik figyelembe a cégvezetők, és nem az azok által elérhető megtérülést, ami szintén félrevezethet.

SOCIAL MEDIA