Fejlesztési lehetőségek a száraztészta piacon

Hírek

Csikesz Csaba, a Famíliatészta Kft. értékesítési igazgatója a kereskedelmi és gyártói márkákra alapozó különböző stratégiákat elemzi.

A magyar száraztészta piacon az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy néhány piaci szereplő többszáz-milliós beruházással próbálta a költségeit csökkenteni, előnyt szerezni ezáltal a versenytársakkal szemben. A beruházásból adódó kötelezettségvállalás, esetenként igen nehéz helyzetbe hozott társaságokat.

Az áruházláncok, az alapélelmiszerek körébe sorolható száraztészta kategória szortiment fejlesztésének fontosságát már jó pár évvel ezelőtt felismerték. A legtöbb gyártó ma már sajátmárkás és elsőáras termékekkel is kiszolgálja az ilyen irányú igényeket, amihez esetenként további fejlesztésekre volt szükségük és amiben a fennmaradás, további fejlődés lehetőségét látták.

Hazai száraztészta piaci trendek alakulása (gyártói és kereskedelmi márkák forgalmi arányának változásai)

Az FMCG piacon és azon belül a magyarországi száraztészta piacon is megfigyelhető az évek óta tartó értékesítési átrendeződés a márkatermékek irányából a sajátmárkás és egyéb kategóriás termékek felé. A fogyasztói szokások alapján elmondhatjuk, hogy vásárláskor az elsődleges döntési tényező továbbra is az ár, és csak ezután következik az érték, a minőség és a lojalitás.

Az alacsonyabb fedezetszintnek és a komplex költségcsökkentésnek (termékösszetétel, csomagolás, marketing, stb.) köszönhetően a kereskedelmi márkák és az elsőáras termékek értékesítésére a jelentős volumen-értékesítés jellemző. Ezzel szemben a gyártói márkákra az alacsonyabb volumen-értékesítés, az enyhén magasabb fedezetszint a jellemző. Ezen termékek esetében a gyártók a realizált fedezetpluszt a „prémium” árpozíció fenntartásához szükséges komplex márkaépítésre, a disztribúciós szint emelésére és – az alacsonyabb volumen és a több kiszállítási pontokból adódó – logisztikai költségekre fordítják.

A technológiai beruházást megelőző piaci alapok, kitörési pontok

Minden gyártó esetében kulcskérdés a piacon való termékpozícionálás és az értékesítési stratégia kialakítása, mint például hogy a mennyiségi sajátmárkára vagy a gyártói márka építésére helyezik-e a hangsúlyt.

Számos gyártó a kereskedelmi márkatermékek előállítása mellett, kevesebben a gyártói márkák felépítése iránt kötelezték el magukat; és vannak társaságok, akik a márkaépítés mellett a volument jelentő kereskedelmi márkák piacán is jelen vannak.

A hazai száraztészta piaci szereplőinek térnyerése három fő irányt mutat:

  • nagy beruházás, nagy termelési kapacitás, maximális volumengyártás, majd piackeresés a gyártott sajátmárkás és elsőáras termékekre;
  • fokozatosan építkező, piaci igényeknek megfelelő fejlesztés, beruházás, piaci térnyerés – optimális márkaépítés mellett;
  • az előző két opció párhuzamos kivitelezése.

Társaságunk az eddigi 23 éves működése során a kiváló termékminőség fenntartásával a márkaépítés mellett kötelezte el magát. Azonban nyitottak vagyunk a számunkra optimális volumenű, rentábilis kereskedelmi márkatermékek gyártására is.

A piaci igényeknek megfelelő optimális, innovatív magatartás

Az éves üzleti tervnek megfelelő árbevétel és költségszintek megtartása, a nyereségesség fenntartása és fokozása érdekében a gyártóknak rugalmasan, a piaci és fogyasztói igényeket folyamatosan kontrollálva és figyelembe véve kell megnyilvánulniuk.

A nyereségesség növelése érdekében az állandó feladatként megvalósított folyamatos költségcsökkentés mellett az árbevétel és a fedezet növelése az alapvető feladat. Az értékesítés növelésének fő pillérei lehetnek: az ár akciók, a másodlagos kihelyezések és az innováció.

Sokszor az innovatív piaci magatartás (pl. a termékfejlesztés) feltétele a technológiai, logisztikai, minőségbiztosítási, kereskedelmi beruházások és fejlesztések megvalósítása, ezért minden egyes innovációt komplexitásában kell kezelnie minden gyártó cégnek.

A technológiai beruházás megtérülése, prioritások a Famíliatésztánál

A jól megalapozott, megtervezett beruházások finanszírozásában nagymértékben számítanak az egyes pályázati lehetőségek. Az önrész megfinanszírozása történhet önerőből vagy külső erőforrás bevonásával.

A mi esetünkben a 2014 óta folyamatosan fejlesztett, innovatív Vitale termékcsaládunk piaci bevezetéséből, valamint a jelentős 2015. évi disztribúciós növekedésünkből, marketing aktivitásainkból adódóan, megnőtt a termékeink iránti kereskedelmi és fogyasztói igény. Társaságunk jelenleg a termelési kapacitásának növelése érdekében egy új csomagológép beszerzésében és egy újabb, közel 400 m2-es raktár építésében gondolkodik, amely raktár – a készárukészlet szint növekedéséből adódóan – a termeléshatékonyságunkat és az értékesíthető termékeink volumenét jelentős mértékben javítaná. Az optimális-tervezett mértékben megtérülő beruházásunknak alapvető feltételei a termelésünk hatékonyságából adódó költségeink csökkenése, a gyártói kapacitásunk növekedése és a további piaci térnyerésünk.

2015. év II. félévi vízióink

Innovatív tevékenységünknek köszönhetően 2015-2016. évre vonatkozóan az export fokozódásával és a belkereskedelmi numerikus és súlyozott disztribúciónk további növekedéseivel számolunk.

A piaci igényekhez történő komplex rövidtávú idomulásunk érdekében, elengedhetetlen számunkra a korábban említett csomagológép és raktárbővítés beruházások mielőbbi megvalósítása, de terveink között szerepel újabb piacok felépítése, esetleges bérgyártási igények kielégítése. A terveinknek megfelelő piaci bővülésünk esetén, a középtávú céljaink közt szerepel egy újabb automata gyártósor beállítása is.

(Fotó: Famíliatészta, Jenei Péter)

SOCIAL MEDIA