Most érdemes reklám nélküli marketinggel csábítani

Hírek

A jól felépített és működtetett közösségi média aktivitás pont nyáron lehet a legeredményesebb a toborzásban.

Számos cég tekinti a közösségi médiát a print média puszta lenyomatának. Ennek megfelelően, ha új pozíciót akar hirdetni, akkor a már bevált printes sablonokat ülteti át a Facebook vagy a LinkedIn „hasábjaira”. Pedig itt egész más megközelítésre van szükség. „Olyan vonzó tartalmat kell generálni, ami a céget észrevétlenül eladja, miközben az oldalakat működtető keresőmotorok és az egyéni ajánlások és továbbkattintások kedvencévé is válik. Ehhez viszont 2 dolgot kell részleteiben ismerni, a közösségi média működésének algoritmusát és a cég által felépített sztorit” – mondja Hadi László, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó BrandJob ügyvezető igazgatója.

A technikát illetően konkrét szaktudásra van szükség. Ismerni kell például a Google, a Facebook vagy a LinkedIn folyamatosan változó eszközkészletét és szabályait, melyek egyre inkább olyan tartalmak létrehozását ösztönzik, amelyeket az emberek megosztanak, továbbküldenek, interaktív módon kezelnek. A közösségi média algoritmusai többek között a képek és filmek megjelentetését, a látogatók bevonását és az interakciót ösztönzik, vagyis messze túllépnek a lineáris, alacsony színvonalú tartalmon. Az ún. gazdag tartalom megléte, az oldalra mutató linkek mennyisége és az oldal előélete alapján a keresőmotorok jó eséllyel előre sorolják az adott cég által létrehozott információt.

„A tartalmat illetően is le kell azzal számolni, hogy a közösségi médiát statikus, egysíkú eszköznek tekintsük. Különösen azoknál a pozícióknál, ahova kevesen jelentkeznek, vonzó, izgalmas, megosztható egyedi tartalmat kell létrehozni. Ez olyan, mint a hús a hamburgerben: bár a többi, vagyis a buci, a zöldségek, a szósz meg a sült krumpli is fontos, de ezek csak a körítést adják. A lényeg a húsban rejlik. Nem baj, ha a tartalmat nem lehet közvetlenül konkrét, aktuális állásajánlathoz kötni. Merni kell különbözni a versenytársaktól, és még akkor is vállalni kell az aktív médiajelenlétet, ha a konkurencia eközben folyamatosan hirdet. Olyan tartalmat érdemes létrehozni, amely a 4 alapfunkció közül – tanítás, inspirálás, szórakoztatás vagy meggyőzés – legalább egyet betölt” – mondta Hadi László.

A TMP Worldwide tavalyi angliai felmérése szerint az álláskeresők 29%-a először a közösségi média oldalain keresi az álláslehetőségeket. Különösen a vállalati hierarchia felső harmadához tartozó pozíciók esetében a hiteles és vonzó vállalati „sztori” vált az elsődleges vonzerővé. „A jó hír az, hogy az emberek nyáron is böngészik a netet. Az embereket a strandon is érdeklik a sztorik, a hírek, ehhez pedig a szükséges eszközt, legyen szó okostelefonról vagy tabletről, rendre magukkal is viszik. A hétköznapihoz képest tehát így sokkal nyugodtabb körülmények között lehet hozzájuk szólni” – véli a TMP Worldwide ügynökséglánchoz tartozó BrandJob ügyvezetője.

A toborzási szakemberek szerint a nyárnak és a közösségi média tartalom alapú használatának van még egy óriási előnye. Különösen a forráshiányos pozíciók esetében, vagyis ahol várhatóan kevés a jelentkező, a hagyományos aktív keresés zsákutcába fut. Tradicionálisan a passzív álláskeresők megtalálása a fejvadászok dolga, márpedig a telefonos direkt megkeresések eredményessége nyáron korlátozott. Olyan helyzeteket kell létrehozni, hogy az illető saját maga tekintse érdekesnek a céget és izgalmasnak egy ottani állás lehetőséget. A passzív keresőket azzal lehet átbillenteni, ha érdekeset látnak, miközben nem is feltétlenül lehet egyből látni, valójában álláslehetőségről szól a tartalom. Ezért tekinthető az aktív közösségi médiás jelenlét a direkt keresés alternatívájának.

„Mindehhez a humor önmagában nem elég. Fel kell tudni kelteni azt a bizonyos „aha” érzést, ami átbillenti az embert, hogy kimondja: „jé, itt még én is szívesen dolgoznék”. Az ilyen jellegű tartalom középpontjába nem a vonzó csomag vagy a kulturált körülmények ígérete kell, hogy kerüljön. Mindenki az elvárások megfogalmazásában akar különbözni, miközben főleg az Y generációt nem ez izgatja. Olyan tartalmat kell létrehozni, amelyben az illető magára ismer és rájön, hogy az adott cég, az adott pozíció pont neki való. A cikk, az összeállítás, a kutatás vagy a játék azt kell, hogy sugallja, miért érdemes annál a cégnél vagy abban a pozícióban dolgozni. Ez lesz az igazi mágnes, nem pedig a „vonzó csomag” ígérete” – mondta Hadi László.

A hatékony közösségi média aktivitás titka: a mikrokonverzió

A közösségi médiában az ún. mikrokonverziós lépések megtételére kell törekedni. Ezek eredményeként a látogatóban az alábbi lépések zajlanak le:

  1. nem ismeri a céget
  2. a cég a „radarjára” kerül
  3. bekapcsolódik a cég közösségi média aktivitásába
  4. rákattint valamelyik általuk felkínált linkre
  5. beadja a jelentkezését

Ezeket a lépéseket és ezek hatékonyságát egyenként lehet mérni, az alábbiak szerint:

  1. a számára ismeretlen cégből ismert lett
  2. ismertből kapcsolatba került vele
  3. kapcsolatból aktívan megkereste
  4. a látogatásból rákattintott

(Forrás: TMP Worldwide – BrandJob)

SOCIAL MEDIA