Ki a bérelt autóval nyaralni induló magyar archetípusa? Az autót valaha már bérlők közt jelentősen nagyobb a nők aránya, többen vannak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, akik leginkább 2 fős háztartásban élnek, jellemzően 46-55 év közöttiek, és rendszeres kiadásaik mellett rendelkeznek pénzügyi tartalékokkal. A bérlés iránti legnagyobb motivációt mégis a saját jármű meghibásodása jelenti – derül ki a Budget Autókölcsönző megbízásából készült kvantitatív kutatásból. *
A Budget Magyarország megbízásából készített felmérés eredményei szerint a magyarok többsége az egyénileg szervezett utazásokat preferálja, azonban az esetek közel negyedében, helyzettől függően, szervezett utazásokra is nyitottak. Belföldön a legtöbben saját autójukkal vágnak neki az útnak, külföldre pedig legszívesebben repülővel utaznak, ugyanakkor az autóbérlés a legnagyobb arányban az országhatáron kívül eső nyaralások esetén merül fel lehetőségként.
A megkérdezettek körülbelül 80 százaléka szokott saját, vagy bérelt autóval nyaralni, hosszabb útra menni. A válaszadók túlnyomó többsége egyébként alkalmasnak tartja saját járművét egy hosszabb út megtételére: a legnagyobb arányban a 36-45 év közöttiek, valamint az ország nyugati részében élők vélekednek így.
És melyek a főbb jellemzőik azoknak a magyaroknak, akik valaha már béreltek autót? Érdekes módon jelentősen nagyobb arányban vannak köztük nők, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, többen vannak közöttük a két fős háztartásban élők, legnagyobb hányaduk pedig 46-55 év közötti.
A kutatásban megkérdezettek 63 százaléka abban az esetben bérelne autót, ha a sajátja meghibásodik, 26 százalékuk pedig akkor, ha saját járműve műszaki állapotát nem tartja megfelelőnek. A válaszadók negyede azért is kölcsönözne, hogy nagyobb csomagterű vagy utasterű gépjárművel utazhasson. Azok közül, akik valaha már béreltek autót, 39 százalék választana egy nagyobb utastérrel, csomagtérrel bíró járművet.
Nagyon ritka, hogy valaki egyedül indul útnak bérelt járművel, de az sem megszokott, hogy ötnél többen utaznak együtt. Leggyakrabban ketten (39%), vagy négyen (28%) indulnak el, a háromfős társaságok aránya ennél valamivel alacsonyabb (23%).
A legnépszerűbb hazai célpontok nem korlátozódnak egyetlen területre, hanem a teljes országot lefedik. Leginkább a vizekhez, borvidékekhez kapcsolódó országrészek a kedveltek, ha az úti cél kiválasztásáról van szó. Az elutazni vágyók legnagyobb része – több mint egyharmada – legszívesebben a Balatont választja, míg az ország keleti felén élők inkább a fővárosba látogatnának el. A megyeszékhelyek közül Debrecen (21%), Eger (18%), Szeged (17%), Sopron (15%) és Pécs (14%) a legnépszerűbb desztinációk. Az európai célpontok tekintetében Bécs népszerűsége kiugróan magas (35%), csak ez után következik Horvátország (21%), Prága (17%) és Olaszország (13%).
Nem csupán a nyaralás idejére bérelnének kocsit a magyarok: a válaszadók közel fele próbálna ki egy adott autótípust annak megvásárlása előtt. Azok, akik már béreltek autót, kimagaslóan nagyra értékelik a kölcsönzés során azt, hogy a szervizelés nem az ő gondjuk, és tökéletes műszaki állapotban indulhatnak el – akár hosszabb útra is – a kiválasztott járművel.
* A telefonos felmérés 250 fő részvételével készült 2019 februárjában, Budapesten, B és C társadalmi státuszú, jogosítvánnyal és vezetési tapasztalattal rendelkező személyek körében. A kutatásban részt vettek autóval rendelkezők és nem rendelkezők is.