Nagy Szilviával, a H&M Magyarországért és Szlovákiáért felelős Marketing és PR menedzserével többek között a népszerű designer kollekciókról, a glokális Facebook jelenlétről és a H&M újonnan nyílt hazai webáruházáról beszélgettünk.
Nemrégiben indult el a H&M magyarországi webáruháza. Milyenek az első tapasztalatok, és milyen eredményekre számítanak?
Nagyon izgatottak vagyunk, hogy megadhatjuk a vásárlóinknak az online vásárlás lehetőségét. A vásárlóknak ezentúl lehetőségük lesz vásárolni az egész család, illetve az otthonuk számára az üzletekben, számítógépen, illetve mobiltelefonon keresztül. Mindig fantasztikus visszajelzéseket kaptunk vásárlóinktól, valahányszor új országban nyitottuk meg az online üzletünket, tehát jelen esetben is pozitív visszajelzésekre számítunk.
A H&M az első nagy hazai ruházati szereplő e-kereskedelmi jelenléttel. Számítanak rá, hogy a konkurencia követni fogja példájukat?
A mi célunk nem az elsőnek vagy a leggyorsabbnak lenni ezen a téren. A célunk a folyamatos, egyenletes növekedés. A konkurencia stratégiájáról és terveiről nem tudok nyilatkozni. Az online vásárlás lehetőségével egy újabb fejezet nyílt vásárlóink számára és számunkra is. Minden ruházati szereplő saját preferenciáinak, erőforrásainak megfelelően, a lehetőségekhez mérten terjeszkedik az e-kereskedelem világában. Biztos vagyok benne, hogy a versenytársak is ezeknek megfelelően fognak cselekedni.
Bolthálózatuk is bővült a Mammut Bevásárlóközpontban nemrég nyílt képviselettel. Terveznek további terjeszkedést?
A H&M jelenleg 55 országban van jelen, és célunk a folyamatos bővülés. A tervek szerint globálisan idén minden napra jut egy üzletnyitás. Magyarországon áprilisban nyitottuk meg 36. üzletünket a Mammut Bevásárlóközpontban. Az év második felében tervezünk további üzletnyitásokat, elsősorban vidéken.
Más-e a hazánkban elérhető kollekció más piacokhoz képest? Ha igen, mi ennek az oka?
Fontos leszögezni, hogy nem más. Mind az 55 piacon ugyanazok a kollekciók elérhetőek. A H&M üzleteiben több koncepcióval találkoznak a vásárlók (Everyday, Modern Classic, Trend, L.O.G.G., Divided stb.) Alapvetően már az megzavarhatja a vásárlókat, hogy az üzletekben megtalálható koncepciók mennyisége változik. Értelemszerűen a nagyobb forgalmú üzletekben több koncepció található meg, mint az alacsonyabb forgalmúakban. Illetve külföldön vannak olyan üzletek, ahol csak egy adott koncepció található meg, például a Divided. Fontos továbbá megjegyezni, hogy a mi régiónkban találkoznak a vásárlók a legfrissebb termékekkel, hiszen mi a termékeket az adott szezonban értékesítjük, és soha nem visszük őket át másik szezonba.
Számos nemzetközileg elismert tervezővel dolgoztak már együtt, szélesebb rétegek számára is elérhetővé téve olyan nevek kollekcióját, mint Alexander Wang, Isabel Marant vagy éppen Versace. A magyar fogyasztóknak fontosak a designer kollekciók, vagy inkább az alapdarabokat keresik?
A designer darabok iránti kereslet nem hasonlítható össze az általános vásárlói kereslettel. A designer kollekciók minden fashionista számára fontosak. És a koncepció lényege pontosan az, hogy a designer termékeket megfizethető áron tegyük elérhetővé azok számára, akiknek fontos a divat. Ezen kollekciók esetében mindig limitált darabszámú termékekkel dolgozunk, melynek mértéke természetesen piacfüggő. Az érdeklődés minden évben felülmúlja a várakozásainkat. Tavaly ősszel a Wang kollekciót pár óra alatt elkapkodták a vásárlók.
A nemzetközi piacon egyebek mellett a Zara és a Benetton a márka legnagyobb versenytársai. Idehaza kit tekintenek a legnagyobb konkurenciának?
Természetesen, mint minden országban, a H&M-nek számos versenytársa van hazánkban is a nemzetközi divatcégektől kezdve a helyi márkákig, azonban a legnagyobb versenytársunknak mindig saját magunkat tekintjük. Mi folyamatosan elemezzük a teljesítményünket, és a mi célunk az, hogy mindig meglepjük a vásárlóinkat és felülmúljuk önmagunkat.
Agresszív a hazai marketing jelenlétük, többek között rengeteg citylightot, online hirdetést használnak. Mi a stratégiájuk, hogyan optimalizálják a költéseiket?
Nem agresszívnak, inkább kreatívnak nevezném. 3 és fél éve van Magyarországon helyi marketing és PR osztály, ami azt jelenti, hogy lehetőségünk nyílt a kampányok pontosabb és hatékonyabb megtervezésére, figyelembe véve a vásárlói szokásokat, a kultúrát, a helyi igényeket. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy minden évben körülbelül ugyanazokat a globális kampányokat támogatjuk lokális szinten. Viszont minden évben új stratégiát találunk ki, újdonságokat, új felületeket, új projekteket keresünk annak érdekében, hogy folyamatosan érdekesek legyünk és újabb vásárlói közönséget érjünk el. Célunk, hogy a márkát szerethetővé tegyük, és úgy érezzük, ez eddig sikerült. Újabb cél, hogy ezt meg is tartsuk.
Érdekes, hogy bár a H&M Magyarország önállóan nincs jelen a Facebookon, a helyi eseményeket magyarul kommunikálják, és a hazai fogyasztói megkeresésekre is reagálnak. Hogyan oldható meg mindez?
A H&M Facebook oldala globális, viszont a lokális tartalmakat (különféle aktivitások, promóciók, események) természetesen magyarul kommunikáljuk, és ezek csak a magyar vásárlók számára elérhetőek. Ennek köszönhetően – mint egyébként minden országban ahol jelen vagyunk – a vásárlók a globális és lokális tartalmakkal egyszerre találkoznak. A lokális tartalomért egy helyi content designer felel.
Egyik fenntarthatósági kezdeményezésük, hogy a használt ruha visszagyűjtését – és újrahasznosítását – vásárlói kedvezménnyel honorálják. Hazánkban mennyire sikeres ez az akció?
A H&M számára rendkívül fontos a fenntarthatóság. Ez alapelveink egyik fő pillére, mely működésünk összes területét meghatározza, a termékeink előkészítésétől a gyártáson át az irodai munkáig. Az elmúlt évek során a H&M rengeteg kezdeményezést és projektet valósított meg a fenntarthatóság jegyében. 2013 februárjában indítottuk el az I:Collectkezdeményezésünket, amelynek keretén belül vásárlóink elhozhatják hozzánk használt vagy nem kívánt ruháikat, cserébe pedig egy levásárolható kupont kapnak. Az így összegyűjtött ruhákat aztán állapotuktól függően újrahasználjuk vagy újrahasznosítjuk, ezzel új életet adva nekik, s egyúttal csökkentve a textilhulladék mennyiségét. Magyarországon 2013 óta több mint száz mázsa ruhát gyűjtöttünk össze, ezzel is hozzájárulva a fenntarthatóbb divat jövőjéhez.