Az Unilever elkötelezett aziránt, hogy alkalmazottai és partnerei épsége és jólléte biztosítva legyen munkavégzés és utazás közben is. A vállalat küldetése, hogy minden tevékenységét ennek megfelelően végezze, hiszen a biztonságnál semmi sem lehet fontosabb. Csupán egyetlen hónapban, 2019. októberében a magyar közutakon mintegy 50 halálos kimenetelű baleset történt. Az Unilever ezért tartotta kiemelten fontosnak, hogy logisztikai partnereivel és az iparág más szereplőivel együtt egy közös fórumon vitassák meg a közúti közlekedés aktuális helyzetét, ahol a résztvevők megismertethetik egymással a közlekedés biztonságát szolgáló tevékenységeiket is.
A február első hetében megrendezett fórumon az Unilever szakértői mellett előadást tartott Németh Sándor, a Coca-Cola HBC Magyarország disztribúciós vezetője, Fáczán Gergely, a Volvo Hungária értékesítési vezetője és Csörgő László, a Driving Camp közlekedésbiztonsági szakértője is. A rendezvény közel 40 résztvevője az előadásokat követően workshopokon osztotta meg egymással a jó gyakorlatokat és a tapasztalatokat.
„A biztonság nem delegálható, nem átruházható feladat, egy szervezetben a vezetőknek kell példát mutatniuk” – emelte ki megnyitójában Alberto Di Leo, az Unilever Magyarország ügyvezetője. „Az utólagos vizsgálatok során a legtöbb esetben az derül ki, hogy a baleset elkerülhető lett volna. A biztonság nem az Unilever magánügye, a termékek forgalmazóival, a beszállítókkal és a szállító partnerekkel közösen lehet csak javulást elérni” – hangsúlyozta az ügyvezető.
„Mivel a legtöbb baleset elkerülhető, elhatároztuk, hogy összefogunk logisztikai partereinkkel, hogy együtt találjuk ki, mit tehetünk közösen a nagyobb biztonságért” – mondta videóüzenetében Laurent Massio, az Unilever kelet-európai ellátási láncáért felelős alelnöke. A szakember személyes példával is szolgált: mindig a megengedett maximális sebességhez képest 5km/h-val lassabban vezet, hogy vészhelyzetben gyorsabban meg tudjon állni.
„Magyarországon tavaly a személyi sérüléssel járó közúti balesetek 93%-a a járművezetők hibájából következett be a KSH adatai szerint” – emelte ki Novák Gergely, az Unilever régiós logisztikai vezetője. A tehergépjármű-vezetők ezen belül ugyan csak 9 százalékpontot képviseltek, ám a szerelvények nagyobb tömegéből adódóan ennél nagyobb arányban okoznak halálos kimenetelű balesetet. Nem mindegy tehát, hogy a teherautó-sofőrök milyen érzelmi állapotban, mennyire kipihenten, milyen műszaki állapotú járművel kelnek útra – éppen ezért a balesetek elkerülésében a logisztikai cégek vezetőinek is alapvető felelősségük van.
A szakember szerint a logisztika területén a közúti baleseteken túl is számos biztonsági kihívásra kell választ találniuk a cégeknek, hiszen egyre több európai országban van jelen a szervezett bűnözés, az elkövetők a rakomány megszerzése érdekében már az emberrablástól, zsarolástól sem riadnak vissza. Éppen ezért a vállalatnál kiemelt cél, hogy garantálják mind a sofőrök, mind a szállítmányok biztonságát.
Ennek egyik eleme az ún. Safe Haven, azaz biztonságos kikötő projekt. Ennek lényege, hogy az Unilever európai gyárainak közelében olyan biztonságos, őrzött kamionparkolókat alakítanak ki, ahol a járművezetők a dedikált parkolóhelyeken nyugodtan otthagyhatják a szerelvényeket, illetve tisztálkodási és pihenési lehetőséghez jutnak. „Ezzel csökkenthető a sofőröket terhelő stressz, javítható a munkaidő-kihasználtság és mérsékelhető a CO2-kibocsátás is” – emelte ki Kálmánné Katalin, az Unilever munkabiztonsági szakértője. Hozzátette: „a biztonság nem csak a logisztikában fontos, éppen ezért az Unilevernél 2015 óta az üzleti utakon még kihangosítóval is tilos a mobiltelefonok autóvezetés közbeni használata”.
Az esemény résztvevőinek egyöntetű véleménye szerint szükséges és hasznos volna az Unilever kezdeményezésének folytatása, vagyis nyitottak arra, hogy még több partner és iparági szereplő bevonásával, még nagyobb kört elérve évente legalább egyszer hasonló fórumon osszák meg tapasztalataikat egymással.