A Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonosa, az AviAlliance GmbH. a hvg.hu kérdésére megerősítette, hogy hivatalos tárgyalásokba kezdenek a magyar állammal a repteret üzemeltető cég eladásáról, miután a magyar kormány újabb ajánlatot tett annak megvásárlására. Hozzátették, hogy a tárgyalások várhatóan több hónapig tartanak, addig pedig a jelenlegi tulajdonosok továbbra is működtetik a Budapest Airportot, a napi működés nem változik.
Úgy tűnik, a kormány az adófizetőket nem kímélve, tűzön-vízen keresztül is végigviszi a Budapest Airport többségi tulajdonrészének felvásárlását, és ebben az sem zavarja meg, hogy az idei költségvetésnek finoman szólva is problémás a helyzete – írja a portál.
Az első félév alapján nemhogy 1,5 százalékos éves gazdasági növekedés nem lesz, de esélyes, hogy semekkora sem, miután a második negyedévben folytatódott a technikai recesszió, és a gazdaság nemhogy az egy évvel korábbi, de az előző negyedévhez képest is zsugorodott – ám a büdzsét a kormány 1,5 százalékkal tervezte.
Bár gazdasági stagnálás körüli teljesítmény mellett a hatályos költségvetés tarthatatlan, ennek ellenére bevállalja a pénzforgalmi hiányra és az államadósságra igencsak negatív hatást gyakorló állami nagyberuházást. Hogy értsük: amennyiben a tervezettnél kisebb lesz a GDP-növekedés, ez egyebek mellett azzal is jár, hogy minden GDP-arányos mutató, köztük az éves költségvetési hiány és az államadósság rosszabbul alakulhat a vártnál. A számokon pedig csak a tervezettnél magasabb éves átlagos infláció kozmetikázhat valamelyest, amiből természetesen az adófizetők többsége, köszöni szépen, nem kér.
A budapesti repülőtér felvásárlását ugyanakkor valahogy meg kell finanszírozni, ami növeli a deficitet. Minden bizonnyal ezzel volt összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ hétfői bejelentése is: az eredeti 3409 milliárd forintról 4113 milliárd forintra emelte a központi költségvetés finanszírozási igényét a kormány – teszik hozzá.
Fotó: BUD