Hogyan lesz átütő egy innováció?

Hírek

A piacra újonnan bevezetett árucikkek 76 százaléka megbukik az első évben. A Nielsen négy tényezőt azonosított, amely a sikerhez szükséges.

Új termékek ezrei vallanak kudarcot már piaci bevezetésük első évében, milliós veszteségeket okozva gyártóiknak. Pedig a folyamat nyereséges is lehetne, ha a vállalatok másként kezelnék innovációikat. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat európai jelentése.

Az Átütő Innovációk című tanulmány 12 ezer féle új fogyasztási cikket (összesen 61 ezer cikkelemet) vizsgál, amelyek 2011 óta kerültek piacra Európában. Megállapításuk szerint az újdonságok kétharmadából még 10 ezer egységnyit sem adtak el, négy új termékből három pedig nem tudta elérni, hogy az első év után is választékában tartsa egy kiskereskedelmi cég. A jelentés szerint a cégek az új árucikkek akár 85 százalékát is sikerrel vihetnék piacra, ha másként közelítenének a termékfejlesztéshez – például megváltoztatnák innovációs tevékenységüket, továbbá dinamikus termékfejlesztési kultúrát alakítanának ki.

Johan Sjöstrand, a Nielsen európai innovációs igazgatója, a jelentés társszerzője így foglalja össze az eredményeket: „Vizsgálataink alapján teljes biztonsággal állapíthatjuk meg, hogy egy új termék sikere sohasem csak a véletlennek köszönhető. Minden bevált innovációnál átgondoltan törekednek az érintettek arra, hogy a fejlesztési folyamat egyes szempontjait különválasszák egymástól, és alaposan megnézzék a kiskereskedelem mindennapi működését; így a fogyasztók viselkedését, a régóta fennálló közhiedelmeket, a piacra lépés mechanizmusait, továbbá nagyon odafigyeljenek a szervezetekben a tennivalók fegyelmezett elvégzésére.”

Az elemzés négy alapvető tényezőt azonosított, amelyek mindegyike jellemzi valamennyi átütően sikeres újítást:

  1. Megfelelő legyen az innováció – A kereslet megértése: miért vásárolják az emberek egy kategória termékeit vagy miért nem? Mi okoz nekik örömet, kellemes érzést, és mi zavarja őket, számukra mi kényelmetlen? Mi kényszeríti őket kompromisszumokra?
  2. Jókor jöjjön létre az új termék – Legyen fontos a fogyasztók számára, különbözzön a hasonló árucikkektől, és értékben is múlja felül őket. A vállalati kultúrának lehetővé kell tennie azt is, hogy egy gyenge innováció már a piaci bevezetés előtt, cégen belül megbukjon.
  3. Legyen jó a piaci bevezetés stratégiája – Eredeti, kreatív marketinget hozzanak létre, amely „elmeséli” az innováció sztoriját.
  4. Álljon mindenki az új termék mögé – Az átütő siker a szervezeten belüli összefogás eredménye, a vállalati hierarchia tetejétől egészen a legalsó szintjéig.

Az „átütő sikerű innováció” minősítéshez a Nielsen szigorú kritériumokat támasztott:

  • sajátos jelleg – igazi újdonság legyen, ne csak egy meglévő termék finomított változata
  • jelentős szerep a piacon – eladása hozzon egy év alatt legalább 10 millió euró bevételt a kiskereskedelemnek
  • állóképesség – forgalma a piacra kerülés utáni második évben érje el az első évi eladásának a 85 százalékát

A 12 ezer elemzett termék közül mindössze hét felelt meg a fenti kritériumoknak. A Nielsen a következő termékeket találja 2014 Európa Átütő Innovációjának:

  • Foster’s Gold sör
  • Magnum Infinity jégkrém
  • Milka Choko Supreme csokoládé
  • Müllerlight görög joghurt
  • Lucozade Energy Pink sportital
  • Oral-B Pro-Expert All-Around Proteciton fogkrém
  • Sodebo Salade et Compagnie saláta

A fentieken kívül három további új termék jár jó úton ahhoz, hogy jövőre az Átütő Innovációk közé tartozzon:

  • Lay’s Xtra snack
  • Cadbury Dairy Milk Marvellous Creations szeletes csokoládé
  • Ariel 3-in-1 mosószerkapszulák

Johan Sjöstrand azt mondja: „Egy innováció átütő sikerét nem a szerencse okozza, és elemzésünk eredményei rámutatnak, hogy az új termékek kiskereskedelmi sikere a piaci szereplőkön múlik. Ez általában érvényes, függetlenül attól, hogy egy márka nagy vagy kicsi, esetleg csak egyes országokban jelentős vagy világszerte és az sem számít, hogy adott termék kategória forgalmának tendenciája éppen csökkenést mutat-e.”

SOCIAL MEDIA