Az adattömegtől a marketingstratégiáig

Hírek

A mesterségesintelligencia-marketingben látja a jövőt a hazai fejlesztőközponttal működő Emarsys.

Kezdetben egyre több adat keletkezett, amiből információt próbáltak előállítani, ma viszont már információból is olyan sok van, hogy nehéz azokból következtetéseket levonni és konzisztens stratégiát alkotni. Mindeközben az eszközök is áttekinthetetlen számban állnak rendelkezésre, melyek esetében a használat és a minőségbiztosítás is nehézségeket okozhat – foglalja össze az adatvezérelt marketing kihívásait Merklik László, az Emarsystermékfejlesztési vezetője (a képen). Jelenleg 120 főt foglalkoztató budapesti fejlesztőközpontjuk már eddig is olyan cégeknek biztosított ajánló- és kampánymenedzsment-rendszereket, mint a L’Oréal, a Decathlon, az eBay, a Media Markt, a digitális képességei miatt az Adidas által felvásárolt Runtastic, vagy a hazaiak közül a Wizzair és a Játéknet.hu, idén viszont egy friss, 22,3 millió dolláros tőkebefektetés nyomán a mesterségesintelligencia-marketing (AIM) irányába fordultak.

Az AIM a keletkező adatokból folyamatosan tanul, és megbízható előrejelzéseket képes adni arról, hogy ki, mikor és mennyiért tervez vásárolni, vagy esetében milyen kedvezményszinttel érdemes ajánlani az egyes termékeket. A matematikusok, programozók és UX-esek közös munkájával pedig mindezt olyan felületen lehet megjeleníteni, amely a marketingesek számára a hétköznapokban is könnyen használható, így több erőforrásuk marad a stratégiaalkotásra. A bemutatott példán egy egyszerű csúszka segítségével állítható be, hogy a cég aktuális igényeinek megfelelően mennyire agresszív kedvezménypolitikát szeretnének folytatni, a lebonyolítás már automatikusan működik.

Az Emarsys sales folyamata – melyet a bécsi központból irányítanak – elsősorban nagy ügyfeleknél térül meg, de már gondolkodnak a fejlesztésén. Ha megfelelő minőségű adatok keletkeznek egy vállalatnál, akkor már ma is tudnak havi pár száz euró költségű csomagokat kínálni, ha viszont egy ügyfél nem etikusan használja az email-reklámokat, akkor elküldik, hiszen ezzel saját szervereik reputációját is rombolja.

A 2010-ben négyfős cégként alapított, és rögtön a globális Emarsyshoz fejlesztőként csatlakozó hazai vállalat 2015-ben 33 millió dolláros kockázati tőkebefektetést is kapott a Vector Capitaltől, miközben folyamatosan növelte létszámát és forgalmát. A cég vezetői a fejlődéshez szükséges munkaerő biztosításának kihívásairól is beszéltek. Ők abban hisznek, hogy „húsz darab fejlesztő” helyett érdemesebb a vállalati kultúrához illeszkedő karaktereket keresni, akiket többek között háromnapos próbaidőszakban is tesztelnek, melynek során már teljes jogú csapattagként kezelik őket. A havonta belépő 3-4 új szakembert elsősorban ajánlásokon keresztül találják meg, emellett jelen vannak a legnagyobb képzőhelyeken, illetve személyzeti tanácsadó cégekkel is dolgoznak. Egyes speciális szakterületeken pedig a náluk dolgozó szakemberek jól csengő személyes márkája is segít a megfelelő jelöltek bevonzásában.

SOCIAL MEDIA