Opportunista a kisvállalatok marketingje

Piac

A kis cégek fejben készítenek marketingtervet és mindent kipróbálnak, majd használják, ami működik – derül ki a Marketing Commando internetes felméréséből.

A kisvállalatok szinte minden létező platformot kipróbálnak. A legnépszerűbb online platform a honlap, mellyel a válaszadók 85 százaléka rendelkezik. Üzleti Facebook-oldala a megkérdezett kisvállalkozások 81 százalékának, míg blogja 31 százalékuknak van. A válaszadók 30 százalékának van YouTube csatornája és bár kisebb arányban, de rendelkeznek még LinkedIn, Twitter, Pinterest és Instagram oldallal is. Viszont ezeknek az eszközöknek a jó részét a kisvállalkozások csak kipróbálják.

„Sokszor csak az újdonság iránti kíváncsiság hajtja a cégvezetőt. Azonban csak azt az eszközt használják huzamosabb ideig, ami működik, ami pénzt hoz és csak addig ameddig pénzt hoz. De ez nem baj, hiszen éppen ez a rugalmasság a kisvállalatok sikerének egyik titka” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Tervezés fejben

A megkérdezettek 48 százaléka fejben készít marketingtervet, csak a vizsgált kisvállalkozások 24 százaléka írja azt le, 28 százalékuknak pedig egyáltalán nincs. A többség, 41 százaléka évente 1-2 alkalommal indít kampányt, 28 százalék negyedévente, 30 százalék havonta vagy sűrűbben.

Vevőszerzés

Az 5 legnépszerűbb, új vevők szerzésére használt marketing eszköz:

  1. Facebook hirdetés (33 százalék)
  2. SEO (27 százalék)
  3. Google AdWords kampány (25 százalék)
  4. Szórólapozás (24 százalék)
  5. Sajtóhirdetés (19 százalék)

(Forrás: Marketing Commando kisvállalati marketing felmérés, 2014. szeptember)

„A múlt évben volt a fordulópont, amikor azt vettük észre, hogy a Facebookról több vevő érkezik, mint az e-mail listákról. Így érthető a kisvállalatok Facebook iránti lelkesedése. Ma a Facebookon olcsóbban lehet vevőt szerezni, mint bárhol. Ráadásul Facebook-csoportot építeni is könnyebb, mint e-mail listát” – vélekedik Wolf Gábor.

Egyre többen használnak remarketinget is, azonban a számuk még nem túl jelentős. Ugyanakkor elgondolkodtató adat, hogy a válaszadók 11 százaléka már spammelt, és 1 százalékuk rendszeresen használja ezt a tiltott eszközt. „Pedig nem érdemes spammelni, mert rövid távú előnyökért kockára kerül a cég jó híre és jövője. Ráadásul ma már egyre több, egyre olcsóbb becsületes lehetőség van vevőszerzésre” – int óvva Wolf Gábor.

Kapcsolattartás: jól megfér a régi és az új

A vevőkkel való kapcsolattartás legfőbb eszköze a Facebook, melyet a válaszadó kisvállalkozások 55 százaléka használ. E-mailek és online hírlevelek segítségével a válaszadók 48 százaléka tart kapcsolatot a vevőkkel. Emellett azonban még jelentős szerep jut a személyes kapcsolattartásnak, melyet a válaszadók 44 százaléka használ.
Kapcsolattartásra és edukálásra használnak még blogot (21 százalék), YouTube csatornát (12 százalék), Facebook zárt csoportot (13 százalék) és nyomtatott hírlevelet (5 százalék).