2015-ben már érzékelni lehetett az ügyfelek elégedetlenségének első jeleit a digitális marketing hatékonyságát illetően. Mi változhat 2016-ban?
Andrew Burgess, az Equimedia Group alapító-ügyvezetője az alábbi tíz fontos területet jelöli meg:
1. Minőségi hirdetések
A reklámblokkolók terjedése és a láthatóság körüli aggodalmak hatására a kiadók, a hirdetők és a fogyasztók újraértékelhetik kapcsolataikat és új, értéket teremtő együttműködéseket alakíthatnak ki. A média például fontossági sorrendbe állíthatja a reklámfelületeit, és azokat különböző módokon, értékük szerint kínálhatja.
2. Programozott TV-vásárlás
A brit piacon már széles körben elterjedt programozott online display-vásárlás után lassan a televíziós felületek is bekapcsolódhatnak, ami például valós idejű mérési lehetőségeket kínál, valamint kisebb hirdetők számára is elérhetővé teheti ezt a médiumot. Az összegyűjtött adatmennyiség pedig a hatékonyabb célzást is lehetővé teszi majd.
3. Többeszközös követés
A keresések zöme már mobilon történik, a konverzió viszont még inkább desktopon. Ha az eszközök együttes használata is mérhető, az pontosabbá teszi a hatékonyság meghatározását is. Arra is számítani lehet, hogy a hirdetők kihasználják a „mikromomentumokat”: azokat a pillanatokat, amikor a fogyasztó épp egy adott reklámot néz vagy utazás közben információkat gyűjt egy vásárláshoz. Ezt azonban olyan módon kell megtenni, hogy ne ijesszék el a vásárlót.
4. Valós idejű streaming
Az olyan, élő adást lehetővé tévő alkalmazások, mint a Periscope, a Meerkat vagy a Snapchat egyre népszerűbbek és a hirdetők számára is lehetőséget kínálnak, hogy a kritikus pillanatokban érjék el a fogyasztókat az eseményekről készült tudósításokkal, kulisszatitkokkal vagy interjúkkal.
5. Közösségi kereskedelem
Ez a terület eddig lassan fejlődött, de 2016 áttörést hozhat. A közösségi alkalmazásokba beépített vásárlási lehetőség – amelyet a Twitter és a Facebook után már a Pinterest és az Instagram is kínálni kezdett – a fogyasztói élmény szempontjából optimális lehet.
6. Nagy képernyők, kis képernyők
A méret számítani fog idén, mindkét irányba. Gondoljunk csak a 24 hüvelykes irodai monitorokra vagy az Apple Watch számlapjára. Ez még okozhat fejtörést a marketingeseknek, ha webfejlesztésről vagy kontextuális hirdetésekről beszélünk. A „mobile first” megközelítés is finomhangolásra szorul: reszponzív webdesign helyett érdemes lehet dinamikus tartalomszolgáltatásban gondolkodni. A lényeg a kontextus.
7. Dinamikus kiszolgálás
A „mobilbarát” megoldások nem minden képernyőn mutatnak jól. A webtechnológiában élenjáró cégek, mint az Amazon, a Google vagy az MSN ugyanazon domain alatt nagyon eltérő weboldalakat kínálnak az eszköz típusától függően. Ha nem is vágunk bele túl költséges fejlesztésekbe, de a konverzió érdekében érdemes elgondolkodni az optimalizáláson, az egyes elemek átrendezésén.
8. Videóhirdetések
A mobilon történő videózás elterjedésével a videóhirdetések is felfutnak. A Google AdWords-ön már futnak a TrueView Video-kampányok és a Bing is elindult ebbe az irányba.
9. Hangalapú keresés
A Siri, Cortana, Alexa és a Google Now terjedésével egyre népszerűbb a hangvezérlés. A követező logikus lépés az erre alapozó keresés és hirdetés lesz. Érdemes elgondolkodni olyan keresési opciók beépítésén, amelyek a „Hol tudok…”, „Hogyan lehet…”, „Melyik a legjobb…” típusú kérdésekre adnak válaszokat.
10. Emotikon-marketing
Az emotikon (emoji) a 2015-ös év szava lett, és a márkák is próbálnak hasznot húzni a jelenségből. Elsőként a non-profit szektor – például a WWF – mozdult rá az ebben rejlő érzelmi töltetre, de a gazdasági társaságoknál is számítani lehet arra, hogy felfedezik maguknak ezt a valóban globális nyelvet.
A téma további részletei a Decision Marketing cikkében olvashatóak.