A magyar ruhamárka a Post for Rent-tel együttműködve négy, a fiatalok körében népszerű véleményvezérrel alkotott közös kollekciót.
Bár a kollaborációk már régóta népszerűek, hazai ruházati márka még nem működött együtt a TikTokon (korábban: Musical.ly) aktív influencerekkel, pedig a fiatal tinédzserek körében egyre inkább hódít ez a platform. A 15-19 éves, egyenként százezernyi követővel rendelkező véleményvezérek, Hollósi Jázmin, Bánki Beni, Forstner Csenge és WisperTon tervei alapján készült #DREAMBIGGER kollekció minden darabja megálmodójának egyéniségét és egyedi stílusát tükrözi.
Az együttműködés alapjairól Varga-Szilágyi Zsoltot, a Post for Rent influencer-ügynökség ügyvezetőjét kérdeztük.
Honnan jött a Dorkóval és az influencerekkel közös projekt ötlete?
Van egy nagy online bolt, ahova az influencerek feltölthetik a logóikat, a cég pedig bárkinek bármennyi terméket legyárt, és az értékesítés után részesedést fizet nekik. És arra gondoltunk, miért ne vonjuk be a TikTokos influencereket egy nagy magyar márka világába? Hiszen a Dorko arról híres, hogy rengeteg zenésszel csinált már kollaborációt. Megkerestük őket, és bár eredetileg nem ismerték annyira a TikTok világát, de két-három tárgyalás után azt mondták, hogy szívesen kipróbálnák, és ők is bizalmat szavaztak neki.
Mi alapján választottátok ki azt a négy influencert, akikkel most kollekció készült?
Azt lehet látni, hogy jelenleg a legnagyobb rajongótábora a TikTokosoknak van. Valós rajongásról tudunk beszámolni, egy-egy közönségtalálkozóra, például Jázminnal 4-6-800 fő szokott elmenni. Annyian írtak már a falukra korábban, hogy szívesen megvásárolnák a merch-öt tőlük, ha lenne, hogy egy valós fogyasztói igényt elégítettünk ki ezzel. Ők is nagyon nyitottak voltak azzal, hogy leszerződtek a Post for Rent-tel, és kérték, hogy tervezzünk nekik egy új arculatot. Ezt most a kollekcióval együtt mutatjuk be. Minden egyes influencer a mi grafikusunkat briefelte, és ennek alapján születtek az arculatok.
A TikToknak ki a fő célközönsége? Az eddigi benyomásaim alapján a kifejezetten fiataloknak szól.
Nagyjából a 12-18 év közötti korosztály, de már 8 évesek is követik. A TikTok közönségét viszont a felvásárlást követően próbálják kicsit idősebbé tenni, és sok zenésszel is együttműködnek. Nálunk pedig sok olyan szerződött influencer van, aki eddig csak Instagrammal vagy YouTube-bal foglalkozott, de mostanában elkezdett TikTokra is átmenni, mert ott tényleg nagyon erős a közönség.
Üzletileg mennyire fontos ez a közönség? Saját pénzük még nyilván nincs, de jelentenek vásárlóerőt?
Úgy gondolom, hogy igen, de ezt még a saját bőrünkön nem tapasztaltuk meg. Holnap már többet fogunk tudni. De azt látjuk, hogy az említett online shop nagyon megy, sokan hordják a termékeiket. És vannak olyan TikTokosok is, nem a mieink, akik közönségtalálkozókat szerveznek, és 4000 forint befizetése ellenében egy fotót és aláírást adnak. Az ilyeneken 3-400-an is részt vesznek, pedig a követőtáboruk sokszor csak tizedakkora, mint például Jázminé. A szülőknek van vásárlóereje, és ezt jól mutatja a PlayIt rendezvény is, ahol ebből a korosztályból jelenik meg 30 000 ember évente kétszer.
A Post for Rent-nél a különböző platformoknak mekkora most a súlya?
Ha a kampányokat és a márkaoldali költést nézzük, akkor még mindig Instagram-fejnehéz az együttműködés. Idén kezdett nagyon konvertálni a YouTube irányába, de tavaly még 85 százalék volt az Instagram, 10 százalék a YouTube, és 5 százalék a TikTok. A mi együttműködéseinkben inkább kiegészítő szerepe van a TikToknak, nem kannibalizálja a kampányokat. És bizonyos márkáknak kifejezetten fontos a fiatalok megszólítása. Vannak játékgyártók, akik megállás nélkül kommunikálnak, de olyan FMCG-cégek is, akik rajtunk keresztül szeretik elérni őket. Nagyon szépen nyílik a piac, de a TikTok még mindenki számára szürke zóna.
Bánki Benitől pedig azt szerettük volna megtudni, számára influencerként mit jelent ez az együttműködés.
Te viszonylag sok platformon jelen vagy. Hogyan jött számodra ez az együttműködés?
Nyilván közös bennünk, hogy otthonosan mozgunk a közösségi médiában, és különböző online platformokon elég nagy követőtáborral rendelkezünk. De én vagyok az közülünk, aki többet nyilvánulok meg offline, mint online. Rengetegszer álltam már színpadon, és a szívügyem az irodalom. Azért harcolok, hogy a fiatalok is magukénak érezzék, ezért két éve általános és középiskolákban rendhagyó irodalomórákat tartok, életem legnagyobb eseménye pedig a Pilvaker volt, ahol 13 000 ember hallgatta a saját szövegemet. És nagyon vonz ugyan a média világa, de egyensúlyozom közte és a színpad, az alkotás között. Slammelek is, és bár hivatalos eseményekre nem nagyon járok, több videó megtalálható a neten. Ezen kívül ismerhetnek még a TV2-n 2016-ban futott Kismenőkből, ahol a saját szövegemet adtam elő, illetve a Ki mit tud? online tehetségkutatóból, amit 2015-ben meg is nyertem.
Én vagyok az egyetlen, aki nincs fent TikTokon. A többiek onnan indultak, de én inkább YouTube-videókat csináltam, illetve Instagramon képviseltetem magam. Nyilván nehéz megélni a különbséget aközött, amikor a színpadra viszem a saját gondolataimat, és amikor online osztok meg valamit, de az a célom, hogy a kettőt közelítsem, és azokhoz is eljussanak az általam képviselt értékek, akik online fogyasztanak tartalmakat. Ehhez nyilván bele kell mennem olyan kompromisszumokba, amit az online tér megkövetel.
Tapasztalataid szerint működik az átjárás? Van, aki az Instád alapján talált rá a szövegeidre?
Abszolút. Sokan vannak, akik egy vicces videó, egy szórakoztató tartalom kapcsán hallották először a nevemet, utána eljönnek egy előadásomra, vagy megnéznek egy videót a szövegeimmel, és azt mondják, hogy ez nagyon jó volt, több ilyet szeretnének, vagy akár ők is szeretnék kipróbálni az írást. Sok üzenetet kapok, hogy hogyan álljanak neki egy versnek, a rendhagyó irodalomórák után azt kérik, hogy ajánljak nekik könyveket.
A Dorko-projekttel kapcsolatban mik a várakozásaid?
Négyünket választottak ki, elsősorban mint az online közegben jelen levő influencereket. Nagyon megtisztelő volt a felkérés, hiszen a Dorko egyrészt magyar márka, másrészt nagyon jó projektek mellé áll, különböző területek tehetségeit támogatja, és jótékony akciói is vannak. Szerintem az a jó, ha egy márka mindig meg tud újulni, újat tud mutatni. És ez a projekt épp erre bizonyíték.