Vajon előhívja-e az eseménydömping az ellenzőket? A Neticle és a Márkamonitor a Gourmet Fesztivál online visszhangját vizsgálta.
Idén tavasszal és nyáron szinte minden hétre jutott egy – általános vagy tematikus – gasztronómiai tömegrendezvény. Arra voltunk kíváncsiak, ki lehetett-e emelkedni ebből a zajból és hogyan reagált a tematikára az online közösség.
A vizsgálat alapját a 2014. május 20. és június 20. közötti online megjelenések adták, fókuszában pedig a Gourmet Fesztivál állt. Ez idő alatt a Gourmet Fesztivál közel 1000 alkalommal jelent meg a weben: a 685 Facebook-bejegyzés mellett 210 online cikkben is. A gasztrodömping alapján feltételeztük, hogy megjelennek az ellenző hangok is, de az eredmények ezt nem igazolták: a semleges említések túlsúlya mellett a pozitív vélemények nagyságrenddel túlszárnyalták a negatív hangvételű megjelenéseket, és utóbbiak között nem is lehetett fő irányvonalakat, hívószavakat azonosítani.
Az Említéstérkép grafikonja megmutatja, hogy az egyes napokon hány alkalommal (körök mérete), milyen felületen (körök színe) és összességében milyen minőségben (körök függőleges tengely melletti elhelyezkedése) említették meg a Gourmet Fesztivált. (Forrás: Neticle Technologies)
A pozitív említések terén figyelemreméltó, hogy nem csak a – természetüknél fogva személyesebb és értékelő jellegű – közösségi médiás bejegyzésekben, de a témáról megjelenő, hagyományosan inkább semleges hangvételű cikkekben is tetten érhetőek. Különösen kedvelte a fesztivált a Szeretlek, Magyarország!, de az Origo, a Femina.hu és a Világevő blog is pozitív tonalitással írt róla. A dicsérő szavak között a leggyakoribbak a következők voltak: legjobb, finomság, tuti, elképesztő, pompás, minőségi, szép.
Az egyes fesztiválok online említésszámának alakulása (Forrás: Neticle Technologies)
A vizsgált időszakban két további gasztrofesztivált is rendeztek: a Főzdefeszt & Street Food Show-t, valamint a Budavári Sörfesztivált. Mindkét eseményről – és különösen a sörfesztről – pozitív volt az online közösség visszajelzése, viszont egyenként csupán a Gourmet Fesztivál említésszámának kb. egyharmadát tudták elérni. Ennek oka a Gourmet Fesztivál jól szervezett kampánya mellett részben a valamivel szűkebb célcsoport és az is lehetett, hogy az idő előrehaladtával a gasztro-téma kissé kifulladt a webes közegben.
A véleményárfolyam (WOI) egy univerzális mutató, mely egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes véleményeket. Az említésfolyam sávjának szélessége arra mutat rá, hogy az adott pillanatban mennyi említést értek el az egyes kulcsszavak. (Forrás: Neticle Technologies)
(Fotó: Gourmet Fesztivál Facebook-oldala)