Jegybiznisz, szakadó eső és varázslat

Hírek

Tényleg csak az esőről szólt a Sound? És mennyire varázslatos a Művészetek Völgye? A Neticle és a Márkamonitor a Balaton-parti nyári fesztiválok online visszhangját vizsgálta.

Az idei nyár is a fesztiváloktól volt hangos, ráadásul legnagyobb tavunk vonzáskörzetében is egyre több a rendezvény: a nemzetközileg is régóta sikeres MasterCard Balaton Soundmellett a B.my.Lake és a Strand Fesztivál, valamint kicsit távolabb és más célcsoporttal, de a szintén tradicionális Művészetek Völgye is várja a látogatókat. Vajon melyikük hogyan teljesített a közösségi médiában?

A vizsgálat alapját a 2014. június 1. és augusztus 31. közötti online megjelenések adták, mivel a vizsgált rendezvények a július 10. és augusztus 2. közötti időszakban zajlottak. A négy fesztivál közül magasan a Balaton Soundot említették legtöbbször az online térben: majdnem kétszer annyi alkalommal, mint a többi rendezvényt együttvéve. A sereghajtó e tekintetben a B.my.Lake, amely a lista közepén állóknál is egy nagyságrenddel kevesebb alkalommal szerepelt a weben. (A Sound esetében érdekesség, hogy a fesztivált követően, augusztus közepén ismét gyakran tűnt fel a közösségi médiában. Ennek oka egy, a rendezvény után bekövetkezett balesettel kapcsolatos poszt gyakori megosztása.)

A fesztiválok említésszámának megoszlása 2014. június 1. és augusztus 31. között (Forrás: Neticle Technologies)

Az említések hangvételét elemezve ismét a semleges megszólalások vannak többségben. Ezt részben a bejegyzések, beszélgetések leggyakoribb témái magyarázzák: a szállásbérlés, eladó jegyek, illetve a program megvitatása. A Sound esetében a fesztivál egyes napjain nagyobb számban mutatkozó negatív vélemények a „szakadó eső” témája köré csoportosulnak, és ez nem csak a Facebookon, de online cikkekben, illetve portálok címlapjain is megjelent. A Strand Fesztivál esetében is a rossz időjárás, illetve az ebből fakadó megfázások motiválták a viszonylag nagyszámú negatív említést.

A napi véleményindex grafikon megmutatja, hogy az egyes napokon összességében milyen vélemények születtek az egyes fesztiválokkal kapcsolatban. (Forrás: Neticle Technologies)

A Művészetek Völgye esetében a – gyakran pozitív – facebookos bejegyzések viszik a prímet, melyek közül a legtöbb a designról, hangulatról, megjelenésről szól – és persze itt is felbukkan a szállás, mint központi téma. Míg jellemző negatív kifejezés nem merült fel a rendezvénnyel kapcsolatban, a pozitív említésekben visszatérő elemek a „lelkes”, „varázsol”, „kreatív”, és az „elképesztően jó”. Meglepően sok (elismerő) szó esett a Művészetek Völgye mobilapplikációjáról is.

Ha az egyes fesztiválok véleményárfolyamának alakulását tekintjük, minden rendezvénynél pozitív tendenciát látunk a vizsgált időszakban. A legnagyobb mértékben a legtöbbet emlegetett Balaton Sounddal kapcsolatos vélemények mutatója emelkedett, de a Művészetek Völgyének sincs szégyenkeznivalója: aránylag kevesebb említése ellenére az összesített visszhangja igen pozitív volt. A többiekhez képest kevés online megjelenést elért B.my.Lake esetében a véleményárfolyam emelkedése is visszafogott.

A véleményárfolyam (WOI) egy univerzális mutató, mely egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes véleményeket. (Forrás: Neticle Technologies)

(Fotó: Sziget/Mohai Balázs)

SOCIAL MEDIA