Tatabányán készül, vizes úton is rövidebb távon megáll és jobban irányítható a Turanza T005. Több mint 25.000 autótulajdonos megkérdezésével és visszajelzései alapján fejlesztette ki legújabb gumiabroncsát a Bridgestone.
Esős, vizes úton az autójukat naponta használó autósok 43%-a a kanyarokban való jó irányíthatóságot, valamint a rövid féktávot tartja a gumiabroncsok legfontosabb tulajdonságának. Ennek hátterében az áll, hogy vizes úton, főutakon és autópályákon az előzést, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülését tekintik a vezetők a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituációnak – derült ki a vállalat autósok körében végzett páneurópai felméréséből.
Az abroncsok funkcionális tulajdonságai azért egyre fontosabbak a gépjárművezetőknek, mert esőben, különösen az egyre gyakoribb, özönvízszerű esőkben, az autósok mind az autóúton és autópályán, mind pedig a városi közlekedésben több közlekedésbiztonsági kockázattal szembesülnek.
Autópályán, vizes útfelületen a megkérdezett autósok számára a legnagyobb kihívást az előzés, az autóutakon pedig a lassújárművek és a mezőgazdasági gépek, traktorok kikerülése jelenti. A gépjárművezetők ugyanakkor nagy kockázatként tekintenek azon ritkábban előforduló esetekre, amikor hirtelen felbukkanó vadállatokkal és az úgynevezett „szellemsofőrökkel” való összeütközés elkerülése érdekében kell hirtelen irányt váltaniuk.
Esőben a városi közlekedés is több kihívást tartogat a lecsökkent látótávolság miatt. A megkérdezett autósok ilyen helyzetekben a hirtelen eléjük lépő gyalogosoktól és gyermekektől, vagy az eléjük kanyarodó kerékpárosoktól tartanak a leginkább, de különösen az eső kezdetén, amikor az útfelület még nyálkás és csúszósabb is, a kanyarodást is nehezebbnek tartják, mint száraz úton.
„Az időjárás közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását az autósok érzékelik a legjobban. Az európai autóvezetők 43%-a éppen ezért esőben és vizes úton, a kanyarokban való jó irányíthatóságot és a rövid féktávolságot tartja az abroncsok két legfontosabb tulajdonságának” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft.értékesítési vezetője. „Elmondhatjuk tehát, hogy az egyre kiszámíthatatlanabb időjárás miatt szemléletváltás zajlik az autóstársadalomban, hiszen az abroncsok közlekedésbiztonságban játszott funkciói immár fontosabbak az autósoknak, mint az ár (23%), vagy az üzemanyag-hatékonyságban (8%) játszott szerepük” – tette hozzá a szakember.
Kifejezetten az eső jelentette közlekedésbiztonsági kihívásoknak és a felmérésben megkérdezett autósok elvárásainak megfelelően fejlesztette ki legújabb nyári abroncsát a Bridgestone.
A TÜV SÜD Európa legnagyobb független minőségellenőrző és tanúsító intézetének teszteredményei alapján, a Turanza T005 abronccsal vizes úton, 60 km/óra sebességgel haladó autónak a versenytárs abroncsokhoz képest lényegesen rövidebb a fékútja: átlagosan 2,3 méterrel rövidebb féktávon lassítható le teljesen. Az abroncs jobb irányíthatóságát, manőverezhetőségét pedig az mutatja, hogy ugyanezzel a sebességgel kisebb, akár 42 méteres íven is képes biztonságosan kanyarodni.
Abban, hogy az abroncs vizes útfelületen is jól tapad és jobban irányítható, a Bridgestone több újítása is fontos szerepet játszik.
„A Turanza T005 abroncs futófelületének közepén lévő mintaárok kialakítása optimalizálja az abroncs és az útfelület között lévő folyadék áramlását, a nagyszámú és nyitott vállblokkok pedig könnyebben vezeti el azt.” – mondta Németh Gergely, a Bridgestone Magyarország Kft. műszaki főmunkatársa. „Új megoldás az is, hogy az abroncs futófelületén, az árkok közötti mintaelemek sarkai lekerekítettek, a vállblokkok pedig egymással összekapcsoltak. Ez lehetővé teszi, hogy a minta széle fékezéskor kevésbé deformálódjon, és kevésbé emelkedjen el az útfelülettől, az abroncs így nagyobb felületen érintkezik az úttesttel és rövidebb lesz a féktáv” – teszi hozzá a szakember.
A Turanza T005 vizes útfelületen nyújtott jobb tapadásában jelentős szerepet játszik a gumikeverék is. A Bridgestone gyárai közül a világon elsőként a tatabányai gyárba került beépítésre egy olyan új típusú alapanyag előkészítő berendezés, amely az eddigieknél jobb, egyenletesebb minőségű gumi alapanyagot állít elő az abroncsgyártáshoz, így a Turanza T005 abroncsokhoz is.
Az új fejlesztésű Turanza T005 abroncsok több mint 100 különböző méretben érhetőek el, a 14-21 coll mérettartományban. A méretválaszték mintegy 60%-a Magyarországon, a Bridgestone tatabányai gyárában készül és innen jut el az autósok millióihoz.