Mire jó a Facebook marketing 2015-ben?

Hírek

A Facebook rendszerének folyamatos változásai megkövetelik a cégektől, hogy sok munkát és kreativitást fektessenek be az üzleti előnyökért cserébe.

A világ vezető közösségi oldala az évek során a legnagyobb és legjelentősebb marketingkommunikációs felületté is vált. A B2C, vásárlói kommunikációt folytató cégek számára már nemcsak egy olyan felület, ahol könnyen és gyorsan elérik a kívánt célközönséget, hanem egy kihagyhatatlan marketingeszköz, amit minden kampányban érdemes integrálni. A Facebook rendszerének, algoritmusának és felületének folyamatos változásai azonban megkövetelik a cégektől, hogy sok munkát, kreativitást és természetesen pénzt fektessenek be azokért az előnyökért cserébe, amit az oldal kínál üzleti felhasználói számára.

A Facebook magyarországi története az üzleti ügyfelek számára érdekes utat járt be az elmúlt 5 évben. A cégek 2010 tájékán kezdték felfedezni maguknak a közösségi oldalt, ekkor kezdték el megérteni mire is lehet használni egy márkaoldalt. Egy olyan ingyenes felületnek gondolták, ahol nem kell küzdeni a felhasználókért, ahol mindenki ott van és teljesen ingyen bevonható akár a márka kommunikációjába, akár közvetlenül az értékesítési célú üzenetekbe. A legnagyobb érték a saját „rajongói bázis” kialakítása lett, még a mai napig is élnek azok a(z egyébként tévesen) meghatározott célok, hogy adott időszak végére hány like-ot kell elérnie egy oldalnak. Az évek során sok minden változott, és 2013/14-re belátta az üzleti felhasználók többsége is, hogy a Facebook nem egy ingyenes felület egyrészt, másrészt minden egyes üzleti cél eléréséért meg kell küzdeni.

Foglaljuk össze tehát röviden az üzleti szereplők számára érdekes változásokat, tanácsokat, illetve feladatokat, amit a sikeres és hatékony Facebook jelenléthez tudni érdemes. Ha elfelejtjük a Like-vadászatot mi marad helyette?

1. Kampánycélok

A korábbi nagyon fontos(nak gondolt) célok eljelentéktelenedtek. A Like (fan) gyűjtés, a bevonódás (engagement), a „people talking about this” a múlté. De akkor mik a fontos célok manapság? A Facebook méretének kihasználása, tehát az elérés, a folyamatos és olcsó megjelenési lehetőségnek (always-on jelenlét) hála a márkaérték növelése és a lojalitás fenntartása, konkrét értékesítési célok megvalósítása, illetve új termék bevezetése.

2. Mértékegységek

A fentiekből is következik, hogy a hatékonyság mérésének mértékegységén is változtatnunk kell. A rajongói szám, a PTAT, az engagement rate és a kommentek száma már nem elég és valljuk be, ezekből a számokból kevesen keresnek pénzt. A fontos mértékegységek 2015-ben a unique reach illetve egy fő elérésének ára, a ROI, a konverziók száma, egyéb esetben a videó indítások száma, aránya.

3. Ki felel a Facebook kommunikációért?

Szintén egy kényes kérdéshez érkeztünk. 2015-ben már nem elég, ha a marketing asszisztens, a digitális média menedzser vagy egy értékesítési asszisztens kezeli önállóan a Facebook felületeket és hirdetéseket. A Facebook mint teljes értékű marketing platform, a marketing igazgató, KKV esetében, illetve ahol nincs ilyen pozíció, az ügyvezető/tulajdonos felelősségi körébe kell tartozzon.

4. Milyen a jó kreatív Facebookon?

Ez egy bonyolult és összetett kérdés, és nehéz általános szabályt felállítani. De azért nézzünk pár alapigazságot. A cuki kutya/cica/kisgyerek és a gőzölgő kávé, lemenő nap vonalról érdemes elmozdulni. Márkaazonos, profilba passzoló posztokkal, a hirdetések esetén pedig a lehető legegyszerűbb üzenetekkel érdemes operálni. Kevés szöveg, releváns kép, egy hirdetés = egy üzenet. A legjellemzőbb alapszabályokat ilyen röviden fel lehet állítani. Érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni az algoritmus változásokat, hogy ne hozzuk magunkat kínos helyzetbe pl. külső oldalra terelés, videó posztolás vagy éppen egy nyereményjáték kitalálása esetén.

5. Akció, promóció, applikáció

Több mint másfél éve véget ért a kötelező applikációk kora, sokaknak inkább megéri egy-egy posztban meghirdetni a kisebb nyereményjátékokat. Érdemes egyáltalán applikációt fejleszteni? Ha igen, akkor milyet és mennyiért? Ha nem, akkor milyen nyereményjáték engedélyezett? Ezt mind érdemes áttanulmányozni indulás előtt. Általánosságban annyit érdemes elmondani, hogy 2015-ben nagyon limitált azon üzleti oldalak, márkák köre, akiknek indokolt Facebook applikációt használniuk egy nyereményjáték vagy promóció során.

+1. A mobil kora megérkezett

Igen, végre itt van, kijelenthetjük, hogy a mobil éve (évtizede?) 2014-ben elkezdődött. Minden egyes facebookos megnyilvánuláskor, aktivitáskor emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy a Facebook nem csak közösségi média portál, nem csak egyszerű médiafelület, hanem korunk legnagyobb mobil platformja. Egy átlagos felhasználó 14-20 alkalommal néz be telefonjáról vagy tabletjéről a Facebookra minden egyes nap. Ezt a kreatívok elkészítésekor, marketingstratégia alkotásakor, illetve a kampánytervezéskor sem szabad elfelejteni.

Jöjjön el a II. Magyar Marketing Fesztiválra, ahol előadásomból további részleteket tudhat meg arról, hogy kinek és hogyan érdemes üzleti marketinget folytatnia a Facebookon 2015-ben, illetve a fentiekben feltett kérdésekre is választ talál!

SOCIAL MEDIA