Az álláskeresés folyamata mindenki számára kihívást jelenthet , a munkaerőpiacon való hatékony navigálás és a kívánt pozíció elnyerése ugyanis számos tényezőtől függ. Csak hogy néhányat említsünk: számít, hogy mennyire telített az adott piac, hogy milyen végzettséggel, készségekkel rendelkezünk, hogy az állásinterjún egy hullámhosszon vagyunk-e az interjúztatókkal, de persze a szakmai tapasztalat is olyasmi, ami sokat nyom a latba.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hatékony tippet és tanácsot az álláskeresés sikeres lebonyolításához, de emellett azt is feltárjuk, hogy a szakmai tapasztalat mennyire kulcsfontosságú a mai munkaerőpiacon.
Szakmai tapasztalat: értékes, de mennyire?
Kétségtelen, hogy a legtöbb munkáltató azokat a jelentkezőket preferálja, akik rendelkeznek releváns szakmai tapasztalattal. A szakértelem és az iparági ismeretek segítenek abban, hogy a pályázó kiemelkedjen a tömegből. A munkaadók ugyanis jól tudják: ha valaki kellő tudással rendelkezik, akkor alapvetően gyorsabb és gördülékenyebb lesz a betanulás és az új munkaerő könnyebben helyt áll majd az új pozícióban.
Éppen ezért fontos, hogy az álláskeresők olyan tapasztalatot szerezzenek, ami releváns a kívánt pozícióhoz. Ha nem kezdők vagyunk egy területen, akkor ezzel nem lesz probléma, ám ha épp egy karrierváltás közepén vagyunk vagy most törünk be a munkaerőpiacra, már nehezebb dolgunk lesz. Ez utóbbi esetekben kulcsfontosságú az önképzés, de részt vehetünk workshopokon és releváns gyakornoki programokon is, ezekkel jelentősen növelve az esélyeinket.
Mindezek mellett azonban fontos megjegyezni, hogy nem minden áll vagy bukik a korábbi tapasztalatokon. Egyes esetekben az emberi tényezők – például a szimpátia –, a próbafeladatok kreatív, újító megoldása vagy éppen egy figyelemfelkeltő, ötletes önéletrajz is felénk billentheti a mérleg nyelvét. Nézzük, milyen tanácsokat érdemes követni, ha szeretnénk kitűnni a jelentkezők tömegéből!
5 tipp, hogy sikeresek legyünk az álláskeresésben
Az alábbiakat követve könnyen ellensúlyozhatjuk, hogy nem rendelkezünk elegendő – vagy akár semmilyen – szakmai tapasztalattal.
Megfelelő önéletrajz és motivációs levél
Ezek a dokumentumok azért nagyon fontosak, mert a munkáltató ezeket látja majd először „belőlünk” – éppen ezért gondosan kell összeállítanunk mindkettőt. Az önéletrajz készítése során ügyeljünk arra, hogy maximum egy A4-es oldalon foglaljuk össze a legfontosabb információkat magunkról. A személyes adatok mellett szerepeljenek benne a tanulmányaink, készségeink, az általunk elvégzett képzések, illetve az esetleges tapasztalataink, legyen az gyakornoki vagy bármilyen egyéb természetű. A dizájnja legyen modern, figyelemfelkeltő és illeszkedjen a megcélzott cég profiljába!
A motivációs levélben pedig megcsillanthatjuk az egyéniségünket: írhatunk a céljainkról, arról, hogy miért lennénk tökéletesek az adott vállalat számára, hogyan esik egybe az értékrendünk az övékkel. A dizájnt szabjuk a CV-éhez, ezzel igazán professzionális hatást kelthetünk!
Személyes márka építése
Sokan elfeledkeznek róla, pedig igenis fontos az énmárka kiépítése a munkakeresés során. A szakmai profil kiépítése és karbantartása az online platformokon, például a LinkedInen, a munkáltatók figyelmét is felkeltheti. Legyünk aktívak: szóljunk hozzá, publikáljunk, osszunk meg, vegyünk részt iparági beszélgetésekben, és mutassuk meg szakértelmünket! Ezzel nemcsak a profizmusunkról, hanem a proaktivitásunkról is biztosíthatjuk a potenciális leendő munkaadót.
Állásinterjúra való felkészülés
Amennyiben az önéletrajz elkészítése és a motivációs levél megírása is sikeres volt, jó eséllyel hívnak majd be minket egy interjúra. Ilyenkor tartsuk észben: az előzetes kutatás és felkészülés meghatározó az interjúk során. Tanulmányozzuk a céget, értelmezzük a pozíció követelményeit és gyakoroljuk az interjúkon gyakran felmerülő kérdésekre adott válaszainkat! Az előre kigondolt példák és válaszok segíthetnek a gyors reakcióban és abban, hogy magabiztosan jelenhessünk meg.
Hálózatépítés
A szakmai kapcsolatok fejlesztése és a hálózatépítés hosszú távon is kifizetődő lehet, nem csak akkor, amikor éppen munkát keresünk. Vegyünk részt iparági eseményeken, konferenciákon és használjuk ki a közösségi média előnyeit a kapcsolatok építésére és ápolására! Ezzel ráadásul hozzájárulhatunk a személyes márkánk építéséhez is, hiszen „nevet kapunk a szakmában”.
Vágjunk bele!
Az álláskeresés folyamata tehát komplex és gyakran kihívást jelenthet, azonban a megfelelő előkészületek és a fent említett stratégiák alkalmazása sokat segíthet, bármilyen területen mozogjunk is. A szakmai tapasztalat még mindig kritikus fontosságú a munkaerőpiacon, és lehetővé teszi a jelentkezők számára, hogy kitűnjenek a versenytársak közül – ám az ilyen téren jelentkező hiányosságainkat ellensúlyozhatjuk, ha megfogadjuk a fent felsorolt tanácsokat. Tegyünk egy próbát!