Kik, miért és hogyan hallgatnak ma podcastet hazánkban?

Hírek Kiemelt

Mely tartalmak a legértékesebbek a hallgatók számára? És miért számít prémium médiumnak a podcast? – többek között ezekre a kérdésekre is választ ad a hazai podcastpiacot feltérképező Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány.

 

Magyarországon először az IAB Audió Munkacsoportjának megrendelésére készült átfogó és reprezentatív médiakutatás a podcastpiacról 2021-ben. A tartalomfogyasztási szokások azonban gyorsan és sokat változnak, ezért egy újabb kutatásban vizsgálták meg, hogyan fejlődött ez a piac az elmúlt bő két év alatt.

 

A kutatás során többek között az alábbi megállapítások születtek:

  • Közel duplájára nőtt a gyakori podcasthallgatók száma. Hazánkban másfél millióan hallgatnak heti rendszerességgel podcastet, amely 87,5 százalékos növekedést jelent a két évvel ezelőtti 800 ezres számhoz képest.
  • Egyre hosszabb ideig és egyre több műsort fogyasztanak a magyar podcasthallgatók. A közel 7,5 millió 18 év feletti, hazai internetező 20 százaléka hetente átlagosan 5,6 órán át hallgat podcastet – ez 2021-hez képest 55,5 százalékos emelkedést jelent.
  • Négy demográfiai jellemzővel lehet leírni az átlagos podcasthallgatókat: városban élnek, értelmiségiek, jómódúak és fiatalok – vagyis magas vásárlóerejű társadalmi réteghez tartozó, prémium célcsoportot jelentenek.
  • A kutatás szerint az okostelefonos applikáció az elsődleges fogyasztási mód, de a telefon mellett asztali gépen és laptopon is hallgatnak podcastet.
  • A podcast hallgatása közben a felhasználók leginkább olyan tevékenységet végeznek, amely nem igényel komolyabb kognitív bevonódást, figyelmet.
  • A podcastek hallgatói elfogadják a reklámokat, utánanéznek és vásárolnak is az ott hirdetett termékekből, szolgáltatásokból.
  • A heti rendszerességgel podcastet hallgatók 27 százaléka mondta azt, hogy fizetett már olyan teljes podcastadásért, amelynek csak a vágott verziója volt ingyenesen elérhető.

Az IAB Audió Munkacsoportja megbízásából az NRC piackutató által készített, második hazai podcast-médiakutatás eredményeit összegző kiadványt Román Balázs, a Betone alapítója, az Audió Munkacsoport vezetője szerkesztette. A hazai és nemzetközi piaci körképet, a fogalommagyarázatokat és a marketingcélú megjelenési lehetőségeket is tartalmazó kiadvány pdf-formátuma teljes terjedelmében letölthető az IAB Hungary Dokumentumtárából: https://iab.hu/dokumentumok/podcast-insight-hungary-2023/

 

SOCIAL MEDIA