Hol térül meg a CSR?

Hírek

Az egészségvédelemből vagy az energiatakarékosságból fakadó hosszútávú költségmegtakarítások mellett a működési hatékonyság növekedése is számszerűsíthető lehet.

A CSR Szerda legutóbbi rendezvényén a 2014. évi CSR Hungary díjazottjai közül – két egészen eltérő vállalati kört képviselve – dr. Markovics Gyula, az SCA Hygiene Products Kft. Public Affairs menedzsere és Czank Szilárd, az Sz+C Studio Kft. üzletágvezetője vett részt a beszélgetésben.

Czank Szilárd arról számolt be, hogy esetükben a tulajdonos-vezetők motivációja a minél több szakmai díj megpályázása. Így nyertek már Magyar Termék Nagydíjat, Üzleti Etika Díjat, és ezúttal CSR Hungary díjat is. A tanúsítók nem egy külön projektet, hanem a vállalat általánosan felelős működését ismerték el, melynek része például a dolgozók egészségvédelme, a geotermikus hűtés-fűtés, valamint a napelemek telepítése is. A környezetért érzett felelősségen túl ebben az is ösztönözte a tulajdonosokat, hogy hosszabb távon kedvezőbb működési költséget jelentenek, mint a hagyományos megoldások.

Az SCA-nél – számos más skandináv céghez hasonlóan – a CSR nem projekt, hanem a mindennapi gondolkodás és működés része. Ez alól kivételt a jótékonysági programok jelentenek. Számukra a CSR legfontosabb hozadéka, hogy a természetes növekedési határaik közelébe érve „tétnélküli projektként” optimalizálhatják a belső működésüket. Ez segíthet eladni az elképzelést házon belül is: a pénzügyi vezető felé például az elérendő megtakarításokkal, hatékonyságnöveléssel lehet érvelni, de ehhez elengedhetetlen annak számszerűsítése is.

A projektalapú működésnek megvan az az előnye, hogy könnyebb belőle tanulni, a buktatókat azonosítani. Ezek kapcsán Markovics Gyula leginkább a körültekintő partnerválasztás fontosságát hangsúlyozta: gyakori ugyanis, hogy az együttműködő fél nem tud üzletiesen működni, célokat kitűzni, priorizálni, struktúrákban gondolkodni.

Ami a CSR pénzre válthatóságát illeti, abban egyetértettek a beszélgetők, hogy erre a szolgáltatások terén mutatkozhat esély, azonban a napi fogyasztási cikkek piacán ártöbblet formájában nem lehet elismertetni a felelős működést. A reális célkitűzés az lehet, hogy két hasonló minőségű és árú termék közül a felelősebb gyártó portékája mellett döntsön a vásárló.

(Fotó: SCA)

SOCIAL MEDIA