Az évek során a CMO-k meggyőzték a pénzügyi vezetőket a marketingbefektetések megtérüléséről, az informatikusokkal közösen új technológiákat vezettek be, most pedig a HR együttműködésen van a sor.
„A vállalatok minden évben dollármilliókat költenek arra, hogy a fogyasztók körében ismertté tegyék a márkájukat, de a siker kulcsa az alkalmazottak kezében van. Ők fogják a koncepciókat pozitív vagy negatív fogyasztói élménnyé lefordítani” – mondja Jody Ordioni, a Fortune 500-as cégekkel dolgozó Brandemix employer branding ügynökség alapítója.
Eddig azonban mérsékelt volt a marketing és a HR együttműködése annak érdekében, hogy a munkatársak a mindennapokban egységes és kedvező márkaképet sugározzanak a külvilág felé. Ez részben a HR operatív túlterheltségéből fakadt, részben pedig abból, hog a marketingesek sem ajánlották fel proaktív módon a segítségüket, például belső képzések tartásában.
De ez változóban van. A közösségi média és a munkavállalói tudásmegosztó felületek terjedése korában a marketingesek már nem gondolhatják, hogy a szervezet belső és külső hírneve között különbséget lehet tenni. Pozitív példája ennek a Zappos, a Southwest Airlines vagy a Google.
Ráadásul a HR és a marketing céljai között több a hasonlóság, mint azt bármely szervezeti egység gondolná. A fogyasztói hűség ugyanolyan lépésekben épül fel, mint a munkavállalói lojalitás: ismertség, kedveltség megfontolás, elköteleződés, ajánlás. A munkanélküliség csökkenésével pedig a toborzás is egyre inkább marketing-jellegű feladat, amiben a marketingosztály tapasztalatával sokat tud segíteni a HR-nek. Szintén hasznos lehet a marketing gyakorlata a potenciális ügyfelekkel való kapcsolattartásban – szemben az utókövetés HR-re jellemző hiányával.
A másik oldalról – túl azon, ha egy cég eleve az alkalmazottai szakismeretével, elkötelezettségével kampányol – a marketing megismertetheti az egész vállalatot a pozicionálással, a marketingstratégiával és az üzleti célokkal, míg a HR abban segíthet, hogy a marketingosztályon kívülről is talál szóvivőket vagy közösségi médiás arcokat. De a marketinges módszerek még a HR leveleinek megnyitási arányát is növelhetik – mint azt Brett Knox, az ABM marketingigazgatója hozza fel példaként.
(Forrás, további példák és részletek: CMO.com)