Az Európai Bizottság decemberben tette közzé a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvhez készült útmutatóját (UCP Notice). A frissített útmutató magyar hatóság általi értelmezésének, vizsgálati szempontjainak megismerése érdekében tartott ÖRT workshopon a GVH elnöke Rigó Csaba Balázs az ipar, a fogyasztók és a szabályozók közös felelősségét hangsúlyozta. Dr. Zenisek Andrea, a GVH Fogyasztóvédelmi irodájának vezetője a változásokról, valamint a 2022. május 28-tól hatályba lépő, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) új elemeiről tartott előadást.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat érintő módosított útmutató olyan aktuális témákkal egészült ki, melyek a reklámipar minden szereplője számára kiemelten fontosak. A digitális reklámok szinte elengedhetetlen elemei a mai kor kommunikációs stratégiájának. E területekhez kapcsolódó szabályozási elemekkel egészül ki az új iránymutatás (Notice) és az Fttv. is.
A digitális térben elhelyezett reklámok mellett a zöld állítások is kiemelt szerepet kapnak, hiszen a társadalom környezetvédelemmel kapcsolatos figyelme és a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége a hirdetők számára is fontos szempont a reklámüzenetek megfogalmazásakor. A reklámok készítése során azonban ügyelni kell arra, hogy azok a frissített szabályoknak is megfeleljenek. Ezen szempontok bemutatásával tartott részletes előadást az érdeklődők számára a GVH irodavezetője, Dr. Zenisek Andrea az ÖRT és az MMSZ Zöld tagozata által szervezett online workshopon.
Köszöntőjében Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke kiemelte, hogy a GVH számára nem a bírságolás az elsődleges cél, sokkal fontosabb a megelőzés és a jogkövető magatartás segítése a fogyasztók védelme, valamint az érzékelhető, élvezhető tiszta versenypiaci helyzet megteremtése. A Hatóság több olyan útmutatót is készített az elmúlt években a reklámozó cégek számára, melyek a lényeges szempontok közérthető megfogalmazásával és a bemutatott példákkal együtt segítséget nyújtanak a vállalkozásoknak a jogkövető magatartásuk megvalósítására. „Kiemelt célunk, hogy a mondanivalónk közérthető nyelven jusson el a versenypiacon érdekelt vállalkozásokhoz” – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke.
Az új UCP Notice a korábbi bírósági eseteket és a tagállami hatósági joggyakorlatot is rögzíti, amelynek megalkotásában a GVH is aktívan részt vett. Az új fejezetek jelentős része a digitális térben alkalmazott kereskedelmi gyakorlatok köré csoportosul, ezzel is demonstrálva a digitális platformok jelentőségét, térnyerését. Az új fejezetek mellett a zöld állításokhoz kapcsolódó fejezet aktualizálása is megtörtént a vállalkozások számára segítő, magyarázó példákkal kiegészítve, mindez magyar nyelven is elérhetően.
Az Fttv. új elemei pedig alapvetően a keresési eredmények átláthatóságához, a fogyasztói értékelésekhez és az automatizált viszonteladói jegyforgalmazáshoz, a kettős minőséghez, illetve az árfeltüntetési szabályokhoz kapcsolódnak – mutatott rá prezentációjában Zenisek Andrea azokra a tényekre, amelyek a reklámszakma számára fontos, figyelembe veendő szempontként kell, hogy szolgáljanak. Az irodavezető aláhúzta, hogy a GVH az elmúlt években is törekedett az aktuális kommunikációs trendeket lekövető joggyakorlat kialakítására, melyek során a fenti kereskedelmi gyakorlatokat az Fttv. adott keretrendszerében értékelte. Ezt a szabályrendszert finomhangolta az uniós és a hazai jogalkotó akkor, amikor a digitális környezetre szabva nevesített egyes újabb jelenségeket.