Egyre kifinomultabb módszerekkel támadják az adathalászok a fiatalokat is

Hírek

A csalók egyre több fronton igyekeznek becsapni az embereket. Az átverések egyre kifinomultabbak, nehezen felismerhetőek, ezért az eddiginél is óvatosabbnak kell lennie mindenkinek, köztük a bankoló gyerekeknek is – derül ki a K&H összeállításából. Nagy Ádám, a pénzintézet információbiztonsági vezetője szerint a fiataloknál fellelhető okoseszközök térnyerése miatt kulcskérdés a szülőknek a megfelelő biztonsági „higiénia” megteremtése.

 

Az elmúlt évekhez hasonlóan, idén és a jövőben is az adathalászat marad a kiberbűnözők egyik legkedveltebb módszere, ráadásul egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják meg becsapni a bankok ügyfeleit. A bűnözők az új információtechnológiai eszközöknek köszönhetően már tökéletes magyarsággal megírt hamis üzeneteket is küldenek, amikkel könnyebben rávehetik a gyanútlan felhasználókat, hogy adják ki az adataikat. Az adathalászat ráadásul gyakran zsarolással párosulhat, ennek keretében pénzt követelhetnek a csalók az érintettektől, akik lehetnek gyerekek, fiatalok, felnőttek, tulajdonképpen bárki.

 

Magyarul támadnak

„A gépi tanulással működő rendszerek már képesek bárkinek a beszédét utánozni, választékosan tudnak kommunikálni. Ez rendkívüli módon megnöveli a kockázatokat. A mai adathalászlevelekben ritkábban vannak súlyos helyesírási hibák, értelmetlen mondatok, így könnyebben be lehet dőlni azoknak” – mondta Nagy Ádám, a K&H információbiztonságért felelős vezetője. A módszerek kifinomultabbak, ezért körültekintőnek kell lenni, fokozott óvatossággal elkerülhető a baj. “Mivel bárki célpont lehet és egyre több fiatal lép be a bankolás világába elektronikus úton, fontos, hogy tudatosítsuk bennük, hogyan lehet védekezni” – tette hozzá a szakember.

„A bankok, pénzintézetek sosem kérnek érzékeny adatokat, jelszavakat az ügyfelektől. Nem küldenek linket, arra ösztönözve az bankolókat, hogy kattintsanak rá. Nagyon fontos, hogy ne a böngészőből menjenek fel az internetes banki felületekre, hanem mindig írják be a pénzintézet konkrét webes címét. Ez azért fontos, mert egyre több olyan csalás történt az utóbbi időben az online térben, amelyre korábban nem volt példa. A rosszindulatú támadók például internetes hirdetésekben teszik közzé a saját honlapjukat, amely nagyon hasonlít egy-egy pénzintézet oldalára. Majd az odalátogatók adatai és pénze is veszélybe kerülhet” – mondott konkrét példát Nagy Ádám.

 

Meg kell teremteni az információbiztonsági „higiéniát”

Ma már egyre gyorsabban terjednek az elektronikus, ezen belül az okostelefonos megoldások, miközben fokozatosan visszaszorul a készpénzhasználat. “Éppen ezért minden korosztályban, tehát még a gyerekeknél is figyelni kell az információbiztonsági „higiéniára”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy gondoskodni kell a számítógépeink, okoseszközeink védelméről. Például ismeretlen forrásból ne töltsünk le programokat, alkalmazásokat, mert vannak ezek között olyanok, amelyek akár képesek átvenni az irányítást az okostelefon felett, így gyakorlatilag zöld utat kapnak a mobilbankba is. Az alkalmazásokat mindig hiteles forrásból telepítsük” – mondta a K&H információbiztonságért felelős szakembere.

Nagy Ádám szerint érdemes mindenkinek használnia vírusirtót vagy komplett internetbiztonsági alkalmazásokat. A különböző elektronikai eszközöket, notebookokat, okostelefonokat pedig tanácsos ismert, neves gyártóktól beszerezni. Érdemes továbbá rendszeresen frissíteni a programokat, emellett figyelni és megfogadni a bankok biztonsági tanácsait.

 

Fotó: Shahadat Rahman/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA