Az ICEEfest előadóinak tippjei a digitális marketing hatékony használatához: értelmes mérés, mobil, időbeliség, falatkák…
A ThinkDigital Group szervezésében, az IAB Europe támogatásával megvalósuló ICEEfest(Interactive Central & Eastern Europe Festival) 2008-ban a román piac helyi eseményeként indult, de mára már – a régió egyik legnagyobb digitális marketing konferenciájaként – több mint 2000 főt vonz a régióból, és előadókat a világ minden tájáról. Idén az újmédiás megoldások márkázási célú alkalmazásáról is sok szó esett. Fontos kiindulási pont, hogy a marketing, a kommunikáció alapjai nem változtak: a kulcs a célcsoport ismerete, a hatékony elérés, valamint a kreativitás. Ugyanakkor nem lesz jövője az olyan marketingesnek, aki nem érti a digitális megoldásokat – nem feltétlenül a technikai részletek, de legalább a stratégia és az alkalmazás szintjén. Nem beszélve arról, hogy a közönség interaktív visszacsatolása mennyire motiváló hatású tud lenni.
Az előadók között nagy egyetértés mutatkozott abban, mit tekintenek a digitális világ extra sikerkritériumainak.
Mérés
A digitális területen rengeteg minden mérhető, ezért fontos, hogy precízen határozzuk meg a KPI-ainkat. Hüvelykujjszabályként a márka megítélése és az eladás alakulása kulcsfontosságú, minden más „csupán diagnosztika”. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a rajongói bázisnak önmagában nincs üzleti haszna. Performance kampányok esetében pedig a CPC-alapú megközelítésen érdemes túllépni, és inkább egy üzletibb mutatószámra (pl. megrendelés) vetíteni az egységköltséget.
Mobile first
Ez nem újdonság, de továbbra is fontos: ahogy terjednek a mobileszközök, egyre inkább. Gondolkodjunk a kisképernyő adta lehetőségekben és korlátokban.
Tartalom
A tartalom (egyesek szerint a történetmesélés) továbbra is király. A cél az, hogy olyan tartalmat állítsunk elő, hogy a követőink dühösek legyenek, ha lemaradnak róla. A tartalom a márka lényegéből fakadjon, és legyen releváns, hiteles, hasznos vagy szórakoztató a célcsoport számára. Ne magunkról beszéljünk – a fogyasztó is épp elég narcisztikus. Fontos, hogy meghalljuk és figyelembe vegyük a közönségünk visszajelzéseit is.
Falatkák (Bite-sized content)
A tartalom alpontja, de olyan gyakran megemlítették, hogy önálló bekezdést is megérdemel: a követőink médiafogyasztási szokásaihoz – különösen mobilon – a gyorsan befogadható tartalomdarabkák illenek. Barátkozzunk meg a Vine-nal és a hasonló platformokkal, tanuljunk meg egy-egy képben vagy pár másodperces videóban gondolkodni a reklámfilmek helyett/mellett.
Időbeliség (Timeliness)
Ide tartozik egyrészt a gyors reagálás az eseményekre, a fogyasztói észrevételekre, a valós idejű (real time), 24/7-es működési mód – különösen a Twitter esetében -, másrészt a tartalom megfelelő időzítése (right time) is. Ugyanakkor a szezonalitással óvatosan kell bánni: ha mindenki egyszerre beszél ugyanarról, könnyen elveszhetünk a zajban. Ide tartozik még az a megállapítás is, hogy az örökzöld, nem romlandó konzervtartalom jobbára mítosz.
Zökkenőmentesség (Seamlessness)
Elsősorban technikai elvárás, de mindenképpen fontos, hogy a felhasználó ne érzékeljen fennakadást: a tartalmak azonnal töltődjenek be, a videók ne szaggassanak, az élmény legyen tökéletes. A natív hirdetések megfelelő illeszkedésére is alkalmazható követelmény.
Összességében a digitális stratégiát is magában foglaló üzleti modell felépítése érdekében meg kell érteni a fogyasztói magatartás és a médiafogyasztás változásait, a reklámkerülési mintákat (és ezzel szemben a natív megoldások helyes használatát), és az egésznek a fogyasztókkal és az üzleti partnerekkel folytatott őszinte párbeszéden kell alapulnia. A technológia mindenesetre adott, arra már nem foghatjuk, ha nem tudjuk megtalálni a megfelelő modellt.