A reklámajándékok és céges ajándékok fontos szerepet töltenek be a vállalkozások hétköznapjaiban, de vajon a marketing e formája manapság is hatékony? Még mindig virágzik ez a piac, vagy már lecsengőben van?
Mekkora manapság a reklámtermékek piaca? Van változás a korábbi évekhez képest? Erről kérdezték a Bolko.hu tulajdonosát, Bolkovics Lászlót, aki 25 éves tapasztalattal rendelkezik ezen a piacon. Mint mondta, csökkenés nem, inkább lassú, de biztos növekedés tapasztalható.
Nagyot változott a szemlélet a reklámajándékok piacán és ez nem csupán a termékkínálatra, de a termékek funkcionalitására is igaz. Természetesen manapság is elérhetőek és népszerűek a jól ismert reklámeszközök, mint például a tollak, reklámtáskák, bögrék vagy épp a ruházati eszközök. Ugyanakkor a technológiai innovációk térnyerésével számtalan új eszköz került a palettára. A legnagyobb változás a technológiai szegmenst érinti. Gondoljunk itt az okos eszközök kiegészítőire, perifériákra, vagy bármire, ami a számítástechnikához, elektronikához köthető.
Milyen hosszú távú tendenciák figyelhetőek meg a keresleti oldalon?
Az leginkább érezhető tendencia a fenntarthatósági igényekben mutatkozik meg. Egy évtizeddel ezelőtt a környezettudatosság nem, vagy csak elenyésző mértékben volt jellemző. Nem az ár-érték arány, inkább a mennyiség és a hozzá kapcsolódó minél alacsonyabb ár volt az elsődleges szempont a keresleti oldalon. Manapság viszont egyre nagyobb az olyan cégek száma, akik kifejezetten öko reklámajándékokat keresnek. Jóval nagyobb hangsúly kerül a karbonsemlegességre és a fenntartható gyártási technológiára, amit személy szerint én is örvendetesnek tartok.
Ugyanakkor, ha a környezettudatosságot szóba hoztuk, nem mehetünk el az egészségtudatosság mellett sem, mert erős összefüggés van a két termékkategória között. A vásárlóink körében egyre növekvő tendenciát látunk az olyan reklámtermékek iránt, amelyek ösztönzik, vagy közvetlenül elő is segítik az egészségtudatos életmódot. Gondoljunk például az okosórákra, amelyekről egy évtizede még nem gondoltuk volna, hogy reklámajándékként (vagy céges ajándékként) is megállják majd a helyüket, viszont így lett. Persze a legkelendőbb termékek ebben a kategóriában elsősorban a sporthoz és szabadidőhöz köthetők és ebben a termékkategóriában is egyre növekvő tendenciát látnak.
A gyártástechnológiában voltak jelentős változások?
Nagyon sokat fejlődtek a gyártási, nyomtatási technológiák, így manapság már olyan egyedi elképzeléseket is meg tudnak valósítani, amikre 10-20 évvel ezelőtt még gondolni sem mertek volna. Olyan precíz és sokrétű eszközparkot használhatnak, ami szinte bármilyen igényt képes kielégíteni. Nem beszélve a szoftveres lehetőségekről, ide értve az mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket.
Hatalmas előnyt jelent egy jól optimalizált szoftver a gyártásban. Az anyagbeszerzés optimalizálásától, a készletgazdálkodástól kezdve, egészen a hulladékcsökkentésig.
Várható változás a reklámajándékok piacán 2025-ben?
A reklámtermékek piaca viszonylag stabil. Olyan változásokat soha nem tapasztaltak, amelyek egyik évről a másikra teljesen felforgatták volna a piacot. Éppen ezért a szakember nem mer olyan előrejelzésekbe bocsátkozni, amelyek egy adott évre vonatkoznak. Viszont az jól látszik, hogy a környezettudatosság, az egészséges életmód és a növekvő minőségi igények megállíthatatlannak tűnnek – írják.