Börtönopera, interaktív dzsungel és fiktív ökoszisztéma – újra Futuroscope

Hírek Kiemelt

A járványhelyzet miatt idén virtuális kiállításon mutatkoznak be a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) média design alapszakán végzettek diplomamunkái. A Futuroscope-on a legkülönbözőbb műfajú alkotások – videoinstalláció, 3D animációs kisfilm, mobilalkalmazás – szerepelnek, maga a diplomamunkákat bemutató virtuális kiállítótér is a 2020-ban a METU-n diplomázók egyikének alkotása.

A november 26-án megnyitott Futuroscope az egyetem hallgatóinak munkáit bemutató sorozatba illeszkedik. A média design szak éves diplomamustráját idén rendhagyó, online formában rendezik meg. A szak magyar és angol nyelvű alapképzésében diplomázottak információs társadalmunk kódrendszerében igyekeznek eligazodni és hallgatóságukat is elkalauzolni benne.

A média designerek a 21. század reneszánsz emberei. Az ő feladatuk, hogy az állandósult technikai forradalom korszakában ne csak kövessék a fejlődést, hanem művészi érzékenységgel formálják is azt: emberi léptékűvé tegyék számunkra az új, digitális világot a világhálótól a filmes utómunkán át a játékfejlesztésig, legyen szó vizuális effektek kifejlesztéséről vagy akár egy 3D-s tér megalkotásáról a legmodernebb eszközök használatával.

A kiállított művek műfajilag nagyon széles spektrumot ölelnek fel. A Futuroscope-on a média design és a médiaművészet sokszor elválaszthatatlan területeinek legkülönbözőbb megnyilvánulásait láthatjuk a videoinstallációtól, a 3D animációs kisfilmen, videómappingen keresztül a vizuális zene- és hangdesignig és a mobiltelefonos alkalmazásokig. Maga a diplomamunkákat bemutató virtuális kiállítótér is a 2020-ban diplomázók egyike, Tóth Norbert alkotása.

Az idén kiállító diplomások közül többen előadtak a TEDxMETU 2020 programon, ahol diplomamunkájukat mint aktuális, innovatív művészeti projektet mutatták be. Mindez összhangban van a METU portfólió és személyes márkaépítés alapú képzési módszerével: a hallgatók egyetemi feladataik során valódi szakmai anyagokat készítenek, amelyeket aztán beépíthetnek személyes portfóliójukba. A művészeti és kreatív oktatásban már régebben jellemző megközelítés immár a METU üzleti szakjainak is alapelve.

A virtuális kiállítást az érdeklődők a http://metumediadesign.com/ weboldalon tekinthetik meg.

 

 

 A TEDxBudapestMetropolitanUniversity 2020 programon és a kiállításon is bemutatott diplomamunkák:

 

Czeglédi Zsombor, Tóth Norbert, Fügedi Balázs (külső közreműködő) | Cyber theater

Adott a feladat: képalkotóként a színpadi látvány megtervezése Jake Heggie Ments meg, Uram! című kétfelvonásos operájához. A sejtelmesen kínzó világhoz minimálra törekvő design született, tökéletes háttérként a darabhoz.

Az alkotók egy valódi börtönben készült több száz fotó átnézése és kiválogatása után fogtak neki az elemek megalkotásának. A látvány végül három részből áll össze: mozgó és álló digitális hátterekből, fizikai díszletből és a színpadi fények megkomponálásából. Alapelemként az izgalmas fény-árnyék hatásokat kínáló a rácsot határozták meg, ami megjelenik a cellák stílusában, a börtönágyon, és ugyanebben a minimál stílusban készültek hozzá a tárgyak is.

 

Mádai Lilla, Csernák Zsófi | Bosques de los suenos – Interaktív dzsungel

Hogyan valósítható meg az álmok erdeje egy projektorral vetített felületre? Némi innovációval: egy szenzorokkal megalkotott interaktív dzsungel, melyhez egyszerre több ember kapcsolódhat, miközben újfajta vizuális élmény átélésére van lehetőségük. Az újkori technikai elemek – projektor, Bare conductive – használata kombinálódik a művészettel, az igazi dzsungelhangulatot pedig a mexikói kultúra motívumai nyújtják. A hagyományos, kézzelfogható elemek kapcsolódnak a modern számítógépes technológiával – a látvány élménye a vizuális kultúra eszközeivel válik innovatív tanulási formává.

 

 

Prohászka Áron | Memetric művészeti kísérlet (demo)

A Memetric installációban egy generációs algoritmus által létrehozott fiktív, ám valós adatokból összeállított ökoszisztéma fejlődését követhetjük nyomon. A játékban a világot kipusztította egy penészfaj, és karakterünk célja, hogy helyreállítsa az ökoszisztémát, visszaverje a penész támadásait, kiirtsa azt, hogy az élővilág megmaradhasson és fejlődhessen.

A játék eredetileg egy 2018-as művészeti kísérlet prezentációja volt, lényege a környezet építése, fejlesztése, megóvása, némi felhanggal felhívva a figyelmet a valóságban létező környezet megóvásának fontosságára.

A magyar nyelvű média design alapképzésen 2020-ban diplomázott hallgatók: Nagy Anna, Czeglédi Zsombor, Tóth Norbert, Vágott Ádám, Pálovics Emese, Mór Tirza, Berezvai Sára, Kállai Ivett, Berkes Bálint, Farkas Péter Györk, Horányi Soma, Ács Mihály Máté, Gácsi Dorottya, Szűcs Viktória, Barna Dávid, Flesch Tünde, Bojtor Lilien. Csernák Zsófia, Mádai Lilla, Varga Viktória, Nagy Evelin, Nagy Levente, Krizsánszki Imola, Eördögh Andrea Bianka, Bauer Kata, Pecze Ádám, Köck Dávid, Prohászka Áron, Szűcs Bence.

Az angol nyelvű alapképzésen végzett hallgatók: Emad Moseni, Lorenzo Grumetti, Seif Bedour, Brian Benjamin Sheppard, Czippán Dániel, Annie Godsave.

SOCIAL MEDIA