Az, hogy a milliódolláros műveket alkotó művészekkel és alkotásaikkal vagy a magasztos képzőművészettel összekapcsoljuk a termékünket, sokak számára egyértelmű üzenetet hordozhat, míg másoknak talán egy „hogy kerül a csizma az asztalra?” témának tűnhet. A hírem az, hogy jobb, ha ráhangolódsz: ha tényleg komolyan gondolod a márkád építését, ez a vonal számodra is gyakorlatilag kikerülhetetlen lesz, ezért érdemes minden logika szerint felkészülnöd erre az opcióra. Előre szólok: izgalmas lesz, de nem lesz egyszerű…
![]()
A marketing általános paradigmaváltása közepette, amikor a régi marketingeszközök már, az újak pedig még nem működnek optimálisan (azaz úgy, ahogy szeretnénk), amikor globálisan kiüresednek a márkaüzenetek, a megkülönböztetés emocionálisan ható eszköztára mind inkább felértékelődik, és egyre szofisztikáltabb és kreatívabb megoldásokat igényel. Ilyen helyzetben konkrétan böszmeség lenne nem eltanulni azokat a best practice-eket, melyekre a világ tőlünk előbbre tartó részén profi brandek már egy ideje nem kis figyelmet és komoly erőforrásokat fordítanak. Ahogyan ugyanis Einstein mondta: „Nem lehet egy problematikát megoldani ugyanazzal a gondolkodásmóddal, mint ami azt létrehozta.”
Mégis mi történik?
Mindenekelőtt ahhoz, hogy megértsük ezt a kihívást, nézzük meg, hogy miért jutott ilyen helyzetbe a branding gyakorlata? Mi a kényszerpálya oka?
Az egyik vélemény szerint (amellyel egyébként szimpatizálok) az üzleti és a kulturális-kreatív (kvázi a művészeti) szektorok az eltérő gondolkodásmódjuk miatt mára eltávolodtak egymástól. Az üzleti szektor a klasszikus Maslow-piramis elvén építkezik, a csúcson a branddel, melynek lehetőségei egy idő után már meglehetősen behatároltak. A bázis nem szélesíthető a végtelenségig ahhoz, hogy a csúcs kellően emelkedjen, így vagy ellaposodik a szerkezet, vagy megreked egy szinten, ami az unalmasság veszélyét rejti magában.
A másik oldal, a művészeti szektor egy „fejjel lefelé” Maslow-elven gondolkodik, melynek lényege az, hogy a művész ismertségével egyenes arányban (de akár exponenciálisan is) nőhet a reputációja, és mivel ez egy ismerten networkingelven építkező rendszer, jól tervezhetők a művészkarrierek (ezt Barabási-Albert László is kifejti a legutóbbi, A képlet című könyvében). A kortárs művész vizuálisan attraktív és lényéből fakadóan hallatlanul kreatív csatorna, tele izgalmas, vicces vagy éppenséggel botrányos sztorival vagy szívhez szóló világmegváltó üzenetekkel – egyszóval minden jóval, amiről egy brandszakember csak álmodni tud. A felfelé kiszélesedő és pörgettyűként, dinamikusan (közszájon) forgó művészéletpálya kiválóan illeszthető egy márka klasszikus piramisformájához, és ezáltal a brand „csúcshatása” horizontálisan szinte korlátlanul kiterjeszthető, azaz a márka feltölthető olyan értékes és emocionálisan ható tartalmakkal, melyeket egy „mezei” reklámszakember (ha mégoly jó is) egyszerűen nem tud előállítani. (Ne is kísérletezz ilyennel, mert ez korántsem erről szól!)
![]()
Az üzleti és a művészeti szektor kapcsolata
Az art industry a múlt század közepétől éledező fogalom, amely érdekes módon csak most ért ide, hozzánk. A kulturális-kreatív iparág ágazatai (film, zene, irodalom, színház stb.) mondhatni, sokkal előbbre járnak, mint a képzőművészet, amelynek a művészetek hierarchiájában elvileg az élen kellene menetelnie. Ennek az az oka, hogy az előzőkön könnyebb fogást találni, könnyebben fogyaszthatók vagy eladhatók. A sok színteres képzőművészeti biznisz több szervezést, szofisztikáltabb építkezést és management skilleket igényel, valamint a művészmárkák építése, az art branding némi hasonlóság mellett szinte teljesen másképp működik, mint az említett pályatársak kialakult gyakorlatai. Mi most mégis ezzel foglalkozunk, egyszerűen azért, mert – irdatlanul látványos! Vizuális világban élünk, dübörög az Instagram, és egy érdekes kép sokkal ütősebb, és sokkal több emberre hat, mint egy bármilyen profi vers.
Nem belemenve itt a részletekbe annyit azért leszögezhetünk: a minőségi kortárs képzőművészeti vonal fenntarthatósági csatornáin (itt ugye a piacról van szó…) nem lehet képet vagy szobrot eladni; kizárólag nevet lehet eladni, ezt viszont ugyanazzal a klasszikus, mítosszal tűzdelt brandinggel kell építeni, mint bármely termékét, ezért ez a folyamat igényli a professzionális (üzleti) szakemberek összehangolt közreműködését. Művészet és üzlet – korrekt cserék sorozata, melynek alapja a kölcsönös tisztelet és a harmonikus együttműködés. (Illuzórikusnak tűnhet, de a jó példák valósak.)
Hogy lehetsz sikeres ezzel a módszerrel?
Szögezzük le: outsiderként nem érdemes próbálkozni. Aki ismeri a kortárs művészeti világ, az art world bennfentes, mégis egyre transzparensebb protokolljait és mechanizmusait, az és csak az lehet sikeres a kortárs „alkalmazása” terén, és leginkább azzal kezdve, hogy megismeri (sőt, kiismeri) a rendszert, és valamiképpen pozicionálja magát a művészeti világban – mégpedig szereplőként. Mert ez egy olyan terület, ahol csak a valaki csinálhat valamit, aki pedig nem valaki, az egy senki… Ide be kell jutni, persze ha hagyják. Így aztán a kezdetben kívülálló cégek kitaláltak olyan új, a művészet rendszerében az addig is ismert mecenatúra és szponzoráció „intézményei” mellett további, jól értelmezhető posztokat és fogalmakat, amelyek révén aktív és vonzó szereplőkké válhattak a művészvilágban, és ezáltal elérték, hogy „partnerként” befogadta őket ez a globálisan is roppantul tekintélyelvű, nagyon zárt, érzékeny és óvatos szakma.
![]()
A „trójai falovak” esete, azaz milyen formában történhet a kapcsolódás?
A közelmúltban megszületett és megállíthatatlanul terjedőben van a B2B és a B2C mintájára az A2B (art to business) és a B2A (business to art) protokollpáros fogalma, megalkották az art ambassador szektorokat összekötő posztját a struktúrában, és kialakult a „kultúrcég” mint új versenykörnyezet kategóriája is.
Az A2B a művészvilág olyan üzenete az üzleti szektor felé, amely lehetővé teszi, hogy a márka validálja magát a művészt, amennyiben az adott (látványos és/vagy hírértékű) aktivitás összecseng a brand releváns üzeneteivel és láttatni kívánt missziójával. Kimondhatjuk azt, hogy ezek sokszor nem annyira céltudatos, mint inkább ösztönös alkotói megnyilvánulások, de ha „passzolnak” a márka történetébe (brandfit akciók), ha a cég jó szemmel, időben kiszúrja és felemeli őket (melléjük áll, vagy csak a háttérből propagálja őket), az egyre híresebb művészek vagy projektek kapcsán egy idő után a cég páratlan (és másolhatatlan) kommunikációs arzenálra tehet szert.
A B2A pont az előző fordítottja: olyan céges aktivitásokat jelent, melyekkel a cég, a brand üzen a művészvilágnak. Ezek általában „felkérések keringőre”: meghirdetett művészeti programok, pályázatok, díjak és ösztöndíjak. Ezek az üzenetek arról énekelnek, hogy a cégnek a profiton túlmutató motivációi is vannak: például fontosnak tartja a humán értékeket, a lokális és globális viszonylatban mindenkit érintő művészetet és kultúrát, amely nemcsak az innovációk kreatív forrása, hanem a jó döntések alapjául szolgáló érzelmi intelligencia szinten tartását is hatékonyan szolgálja. A cég fel is kérhet művészeket meghívásos pályázat keretében, de ne feledjük: mindig a művész választ! Egy elkötelezett kortárs művész nem teszi oda a nevét bármilyen cég mellé, mert egy ilyen lépés befolyásolhatja akár az életműve teljes megítélését is.
Az art ambassador a cégnél az a személy, aki bejáratos az art worldbe, ő a helyi felelős a szektorok közti networking szükséges szintű fenntartásáért. Ez nemcsak egyszerű kapcsolatápolást jelent, hanem az A2B- és a B2A-protokollok folyamatos felügyeletét, a vállalkozás lehetőségeinek és céljainak ismeretében a folyamatok értékes tartalommal való megtöltését, sőt néha e projektek koordinálását is. Ez fontos alternatíva lehet a cégek számára a CSR-pénzek társadalmilag valóban hasznos elköltésére is (ez a terület is globálisan elsekélyesedett az elmúlt években, többek között azért, mert az üzenetek és aktivitások a megfelelő programok hiányában kiüresedtek, és/vagy sokszor ad hoc tűzoltásokra ment el a rendelkezésre álló keret).
A „kultúrcég” a kulturális pozicionálás stabil eszközével él, a brand teljes kommunikációjában a (lokális és globális) kulturális vonatkozású üzeneteinek mértéke elérheti vagy meg is haladhatja a 30-40 százalékot. Az ilyen márka társadalmi beágyazódása a kutatások szerint sokkal erősebb, mint a tisztán kommerciális üzenetekkel operálóké, ez a pozíció viszont fokozott felelősséggel is jár. A felkarolt művészek, programok és kezdeményezések akkor sem ejthetők el, amikor a gazdasági helyzet éppenséggel nem kedvez a mecenatúrának. Ilyenkor akár áldozatok árán is törekedni kell a kitartásra, mert az ilyen pozíciók feladásának negatív üzenetei igen gyorsan terjednek, és a lassan felépített társadalmi bizalmat sokkal gyorsabban leépíthetik, mint ahogy az kialakult. Ezért egy „kultúrcég” a művészethez kapcsolódó portfólióját ügyesen diverzifikálja: a kicsitől a nagyig több szálon futtathat programokat és projekteket, folyamatosakat és könnyebben „lezárhatókat” egyaránt – ezáltal a mindenképpen előnyös „hírértékű tartalomgyártás” is stabilabb alapokra kerül.
![]()
Az előzmények, példák és kialakult gyakorlatok okán a márkakommunikációnak ez a formája a részedre is nyitott, és annyit még hozzátennék: nincs kőbe vésett szabály, még mindig lehet újat és hírértékűt alkotni ezen a téren – mert hát ez alapvetően erről szól!
10 jó tanács, ha kedved támadt a stratégiádba bevonni ezt a trendi és kreatív területet:
- Mindenekelőtt tájékozódj! Tanulmányozd a szakirodalmat, a keresőkben pedig pazar példák kimeríthetetlen tárházát találod. Keress olyanokat, amelyek tetszenének neked is, és számodra „brandfitek”, azaz elképzelhetőnek tartod, hogy a márkád kapcsolódjon hozzájuk. Ezeket azonnal gyűjtsd ki!
- Fontos: „it’s not charity”! Nem függő, kiszolgáltatott helyzetről, hanem kölcsönös tisztelet és elfogadás mentén történő együttműködésről van szó. Kerüld a támogatás szót, használj bármi mást: szerepvállalás, részvállalás, közreműködés, elősegítés, hozzájárulás, vállalt finanszírozás, gazdag nyelv a magyar…
- Keress art worldben jártas neveket, szakembereket, (art ambassadorokat vagy art consultant/művészeti tanácsadó/művészeti menedzser személyeket), konzultálj velük, ötleteljetek! Nézzétek meg, hogy a szimpatikus témában mi a helyi gyakorlat vagy a felhozatal!
- Határozzátok meg az első pilot témáját, formáját, büdzséjét és azt, hogy mit vársz tőle a brand építését illetően!
- Fontos: mérlegeld, hogy az elképzelés egyszeri vagy folyamatos működtetést igényel-e! Ne csak egy-egy projektben, hanem folyamatban, víziótól vezérelt koncepcióban, programban gondolkodj, már az első pilotnál is! Ez az együttműködés stabilitása, a kölcsönös stratégiai elköteleződések, a hozzáállás miatt is alapvető.
- Nézd meg a tervezett projekt társadalmi (globális) üzenetét és hasznosságát! Csak semmi politika!
- Ez a vonal nagyon feltölthet emocionálisan, de ne ragadjon el a lelkesedés, ne kapkodj!
- Ha nincs sztori, akkor nem kell a médiának. Fókuszálj! Inkább egy dolgot vigyél hírértékű sikerre, mintsem több kisebb projekttel kétes statisztikát gyárts. Nem a tevékenység a fontos, hanem az eredmény.
- Ne told túl a művészeti projektben a márkád megjelenését! Légy szerény, vagy legalább tűnj annak! Itt is igaz, hogy a kevesebb több. Egy diszkrét és szofisztikált intellektuális vagy esztétikai ajándék a világnak (ne félj a nagy szavaktól!) a nagyérdeműben nagyobb viszonzási késztetést ébreszthet, mint egy logóktól harsogó, hivalkodó márkaakció.
- Vonj be a hírértékű eseményeidbe mindenkit, aki azokat erősítheti, vagy szeretne bennük részt venni! A kirekesztő projektek rövid távúak és sekélyesek.
![]()
Ha ezeket betartod, kis kockázattal, nagy eséllyel sikeres lehetsz, és ha el tudod képzelni – meg is tudod valósítani.
Ne feledd: a kortárs művészet nagyszerű globális és kollektív biznisz, ami lokális helyszíneken zajlik! Ebben foglalhatsz el okosan olyan pozíciót, amelyet szisztematikusan építve csupa win-win helyzet erősít, és emel egyre magasabbra.
![]()
Szerző: Gajzágó György │ art ambassador, A2B-B2A stratéga │ INTERART Alapítvány
E-mail: gyorgy.gajzago@artcenter.hu
A cikk eredetileg a Márkamonitor 2019. márciusi számában jelent meg.
