Az American Apparel bukása

Hírek

A kétezres évek elején igen népszerű, sajátos üzleti modellt követő – és olykor botrányoktól övezett – márkát felvásárolták és USA-beli termelését is megszüntetik.

Az American Apparel az olcsó, gyakran kizsákmányolásra épülő távol-keleti gyártatás helyett vertikális integrációra rendezkedett be és a Los Angeles belvárosában központosított marketing- és tervezési tevékenység mellett az Egyesült Államokban készítette ruhadarabjait is. Hittek abban, hogy az alacsony bérekre és rengeteg szállításra épülő modell hosszú távon nem fenntartható, azonban a 12-14 dolláros órabérek útja a fast fashion márkák nyomása közepette mégsem bizonyult járhatónak: miután évekig küzdöttek az adósságaikkal, 2015 végén csődvédelmet kértek.


Egy boldog dolgozó Los Anegelesben, a hőskorban

2016 novemberében vevőjelöltre találtak a montreali központú Gildan Activewearszemélyében, akik 66 millió dollárt fizettek volna a márka szellemi tulajdonjogaiért. Végül idén januárban a Gildan 88 millió dolláros ajánlattal győzött a csőd kapcsán elrendelt aukción – amely a gyártáshoz kapcsolódó berendezéseket is magában foglalt. A vevő a Printwear portfóliójába illeszti a meglévő márkáihoz képest prémium ajánlatnak számító American Apparelt, viszont bezárják a 3500 főt foglalkoztató Los Angeles-i üzemet és az ügylet által nem érintett, 110 elemű egyesült államok-beli bolthálózatot is. (A brit online kereskedést és a szigetország márkabolt-hálózatát – egyetlen üzlet kivételével – már megszüntették.) Azt nem zárják ki, hogy a helyi gyártás reneszánsza keretében néhány ruhadarab a jövőben is az USA-ban készüljön (erre némi politikai nyomás is irányul a megválasztott elnök részéről), bár a Gildan jelenleg alapanyagok mellett csak zoknikat gyárt az Egyesült Államokban, míg termelése zömét a karibi és közép-amerikai térség adja.

Az American Apparel által hirdetett etikai normák ellenére a márka gyakran került ellentmondásos helyzetbeDov Charney alapító vezérigazgatót szexuális visszaélésekről szóló vádak alapján mozdították el 2014-ben, korábban pedig a márka reklámjaiban erősen szexualizált módon megjelenített, kiskorú(nak látszó) modellek okoztak rendszeres botrányokat. Az American Apparel több hirdetése tiltólistára is került a médiumoknál.

SOCIAL MEDIA