A Toyota bepillantást engedett újrahasznosítási folyamataiba

Hírek

Mindig is kíváncsi volt, hogy milyen sorsra jutnak a forgalomból végleg kivont autók?

 

Érkezzen mindjárt egy drámai képsor: mint a papír, amely az aprítógépen megy át, az egytonnás acélautó egy óriási gépezet karmai között végzi.

 

99 százalékban újrahasznosítva

Talán nem is gondolnánk, de egy átlagos autó nem kevesebb, mint 30.000 alkatrészből áll, és ezeket 99 százalékban újrahasznosítják. Hogyan lehet egy olyan összetettet szerkezetet, mint egy autó, így szétszedni és visszaforgatni használható erőforrásokká? A titok a Toyota környezetvédelmi ügyekért és mérnöki menedzsment részlege szerint az autók összeállításának módjában rejlik.

 

Arra épült, hogy szétszedjék?

„A Toyota könnyen szétszrelhető konstrukcióban építi autóit. De mit is takar pontosan az, hogy könnyen? A Toyota járműveit úgy alkotják meg, hogy ne okozzon problémát, hogy életciklusuk végén (leendő, más formában megkezdett új életük elején) szétszerelésre kerülnek. Ennek a filozófiának a tervekbe való beépítésével leegyszerűsíthetjük a szétszerelési munkákat és fokozhatjuk az újrahasznosítás hatékonyságát. A 2003-as Toyota Raumtól (japán hazai modell) kezdve olyan terveket alkalmazunk, amelyek egyszerűsítik a szétszerelést és a válogatást, hogy elősegítsék az elhasználódott járművek olyan erőforrásainak újrahasznosítását, mint a réz és a ritka fémek” – avat be Masahiro Egawa, a Toyota környezetvédelmi ügyekért és mérnöki menedzsmentért felelős részlegének vezető munkatársa.

A Toyota gyártási rendszere minden szakaszban kiemelten kezeli annak szükségességét, hogy megkönnyítsék a folyamat következő lépéseiben részt vevő feldolgozók munkáját. Ennek ellenére a legtöbben nincsenek tudatában annak, hogy ennek hatása évtizedekkel a jövőbe nyúlik, egészen az autó élettartamának végéig. Egawa egy különösen érdekes részletet is kiemel a járművek szétszerelése kapcsán. Arra a pillanatra utal, amikor az autó utasterében átvezetett elektromos kábelköteg „olyan simán leszakad, mintha egy grillezett hal csontjait húznák ki”. Ez az alábbi felvételen látható:

Egawa felfedi azokat a titkokat is, amelyek ezt lehetővé teszik. Először is, a vezetékek kivezetéseit úgy tervezték, hogy a kábelköteg meghúzásakor könnyen leválaszthatók legyenek, mint például egy konzerv fedele. A kábelkötegnek van egy pontja is, amelyet meghúzva egy mozdulattal eltávolítható anélkül, hogy szétválna. Ez a pont sárgászöld szalaggal van jelölve, így még nehézgépekkel végzett munka esetén is könnyen felismerhető. A Toyota a bontók által használt nehézgépeket is behozta üzemeibe. Ez segíti a könnyebb szétszerelés kutatásában és fejlesztésében, amelyek eredményei megjelennek a járművek tervezésében.

 

SOCIAL MEDIA