A milliárd fontos üdülőhajó megépítésén keresztül most bárki beleláthat abba, hogyan zajlik egy ilyen volumenű projekt kivitelezése

Hírek

Mindenre elszánt mérnökök a világ egyik leghatalmasabb, egyben technológiai szempontból a legmodernebb üdülőhajója megépítésén dolgoztak – ebből lett az MSC World Europa luxushajó, amelynek első útja 2022 decemberében Dohából indult. Egy új dokumentumfilmen, A milliárd fontos üdülőhajó megépítésén keresztül most bárki beleláthat abba, hogyan zajlik egy ilyen volumenű projekt kivitelezése. Nálunk a Viasat Explore kalandcsatorna vetíti december 14-én csütörtökön 21 órától, a különleges foglalkozások és speciális szakmai munkák dokumentálásának közvetítőjeként.

 

 

A hajó megépítésén a francia Saint-Nazarie bő 150 éves hajógyárában 3000 építőmunkás dolgozott. Az MSC World Europa méreteiben is impozáns, ugyanakkor egy új hajóosztály prototípusa, amely a hullámokat könnyedén átszelő, nyílhegyre emlékeztető kialakítása miatt is újszerű.

A tatjától az orráig formabontó dizájnú hajó 333 méter hosszú, 22 különálló szintből áll és összesen 78 000 tonnát nyom – azaz hosszabb, mint egy fektetett Eiffel torony és hétszer olyan nehéz. Egy 14 cilinderes motormonstrum hajtja, amit az úgynevezett LNG, avagy cseppfolyós földgáz lát el üzemanyaggal. A koncentrált üzemanyagforrás más riválisával szemben könnyen tárolható és szállítható, ugyanis hatszázad(!) annyi helyet foglal el, ráadásul sokkal kevésbé káros a környezetre – nem is csoda, hogy egyre nagyobb szerepet kap a tengeri hajózásban.

Közel 7000 vendégre, személyzettel együtt 9000 főre tervezték, akik 2626 kabinban tudnak nyugovóra térni. A hajó 13 különböző éttermi szakasszal, 7 úszómedencével, megannyi csúszdával és egy csillárokkal felszerelt, fényűző bálteremmel rendelkezik.

Az építést egy 8 éves vezetői tapasztalattal rendelkező szakember, Gaetano Ronaldo vezette, akinek ez volt karrierje legnagyobb hajója, és a kivitelezésre mindössze 36 hónap állt rendelkezésre. Hogy az építés gigantikus költségeit fedezze, a megrendelő már a hajó befejezése előtt elkezdte árulni a jegyeket rá, az érdeklődés pedig óriási volt, így a nyomás még nagyobb, hogy ne történjen csúszás.

A dokumentumfilm szemlélteti a munkások mindennapjait, akiknek első lépésben 42 000 tonnányi fémet kellett formára vágniuk, nyomniuk és hegeszteniük, hogy megépítsék a hajó 59 masszív panelből, az ún. megablokkokból álló alapját. A panelek 350 000 db, milliméter pontossággal kivágott elemből épülnek fel, mint egy méregdrága kirakós, a panelekbe pedig 120 kilométernyi elektromos kábelt és 150 kilométernyi csővezetéket is beépítenek.

Az alapok lefektetése után két, egyenként 311 tonnát nyomó és 28 méter hosszú tankot kellett építeni az LNG számára, amit aztán össze kellett kötni azzal az öt, 16 megawattos motorral, ami a hajót hajtja. Ezt követte a vízre bocsájtás, ahol elindulhatott a hajóbelső és -külső finomhangolása, a kabinok, közösségi terek beépítése, ezek felszerelése – többek között 18 tonnányi lepedővel és törölközővel. Ellátmányként Dubaiban 350 tonnányi ételt és italt szállítottak a fedélzetre, így bőséggel volt mit fogyasztani az első vendégeknek, amikor a hajó végre kifutott első útjára. Nem is akármilyenre, hiszen a katari labdarúgó-világbajnokság szurkolói és a focisták hozzátartozói vehetették először használatba – írják.

 

SOCIAL MEDIA