Az online és offline megoldások összekapcsolása lesz a digitális marketing következő evolúciós lépcsőfoka – állítja az INTREN és a JabJab, a Google két kiemelt magyarországi viszonteladó partnere.
Jelenleg két világtrend uralja a digitális hirdetési piacot. Az egyik célja, hogy minél több adatot gyűjtsön a felhasználókról, és így személyre szabott ajánlatokkal keresse meg őket. A másik megközelítés a felhasználók tudatosságát növelve próbálja csökkenteni a személyes adatok megosztását. A két trend első látásra ellentétes irányú, de közelebbről nézve ez koránt sem ilyen fekete-fehér.
Noha egyre többet hallani a GDPR kapcsán az adatvédelem körüli feszültségekről, a kutatások mégis azt mutatják, hogy a vásárlók 73%-a szívesebben kap olyan ajánlatot, amely – felhasználva személyes adataikat – releváns a számukra.
Gandera Balázs, az INTREN ügyvezetője és Geiger Tamás, a JabJab analitikai üzletágának vezetője az általuk szervezett Google marketing szakmai napon elmondta, hogy a hazai vállalatok jellemzően fontosnak tartják az adatalapú marketing megoldásokat, amikkel költséghatékony és mégis jó eléréssel bíró kampányokat hozhatnak létre. Csatornák szintjén az INTREN tapasztalatai szerint a Facebook, Instagram használata, valamint a saját céges honlap hatékonyságának maximalizálása a legjellemzőbb. Az már cégmérettől függ, hogy a magyar vállalatok mennyire „kalandozók”. A KKV-k megengedhetik, hogy kipróbálják a legújabb megoldásokat (pl. Snapchat), mert saját döntési jogkörrel bírnak. Ezzel szemben a nemzetközi cégek sokkal óvatosabbak, hiszen jelenteniük kell az anyavállalat felé, meg kell mutatniuk az adott kampány pontos elérését, amire az új eszközök nem mindig alkalmasak még. A nagyon nagy vállalatok viszont ugyancsak előszeretettel használják az újításokat, köszönhetően a rendelkezésükre álló magas marketing költségvetésnek, amibe adott esetben belefér a kísérletezés. A Google Marketing Platform azonos technikai alapokon szolgálja ki az egyes szegmensek igényeit, az önkiszolgáló felületektől kezdve a kifejezetten nagyvállalatokra szabott termékekig – ez utóbbiak adták az Intren és a JabJab által szervezett szakmai nap fő témáját.
Ami a személyes adatok biztonságát illeti, a GDPR-nak köszönhetően egyre inkább bekerül a közbeszédbe az adatok védelme, és az esetleges visszaélések lehetősége, és ez bizalmatlanná teheti a felhasználókat. Mindez azonban nem feltétlenül egy negatív folyamat. Ha a fogyasztók tudatosabbakká válnak, és jobban figyelnek arra, hogy milyen adatot, hol osztanak meg magukról, az a cégek számára is előnyös lehet, hiszen így több esélyük van rá, hogy az adott hirdetési tartalmuk a releváns célcsoportnál fog megjelenni. Mindemellett fontos kiemelni, hogy az adatbiztonság nem újkeletű dolog. A Google által tárolt információk nem köthetőek egy adott felhasználóhoz, hiszen anonim adathalmazokból állnak. A személyes ajánlatokat a Google programjai jelenítik meg a célcsoportnak, és nem pedig maga a reklámot megrendelő cég. Sőt, ha kíváncsiak vagyunk, hogy milyen adatokat tart rólunk számon a Google, ezen a linken egy kattintással el is érhetjük.
Ha azonban a felhasználók úgy döntenek, hogy szeretnének magukról több mindent megosztani, erre is megvan a lehetőségük. Ki kell választani, hogy melyik cégnek adnak meg magukról adatokat, és külön beállíthatják azt is, hogy a Google milyen információkat továbbíthat róluk. Ezáltal sokkal személyesebb ajánlatokat kaphatnak, ott és akkor, amikor leginkább szükségük van rájuk. Így sok esetben pénzt spórolhatnak, vagy az érdeklődési körükbe vágó információkkal gazdagodhatnak. Vagyis fontos az adatbiztonság, de az adatgyűjtésben létezik win-win szituáció, és ez a jövő.