A honlap, a céges Facebook-oldal és az e-mail voltak a kisvállalkozások kedvenc marketing eszközei 2015-ben. A Google AdWords a nyolcadik helyet szerezte meg.
A Marketing Commando 2300 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből kiderül, hogy a kisvállalatok leggyakrabban használt marketing eszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a céges Facebook-oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, melyet a válaszadók 45 százaléka használ.
A 10 leggyakrabban használt marketingeszköz a kisvállalatok körében:
- Saját honlap
- Facebook céges oldal
- E-mail, saját listára
- Keresőoptimalizálás (SEO)
- Online hírlevél – holtversenyben
- Facebook hirdetés
- Ajánlás – Offline
- Árakció
- Google adwords
- Facebook poszt kiemelés
- Kupon (saját)
A Facebook és a Google mindent visz
A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszközből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook hirdetés áll. A második a Google AdWords, melyet további három Facebook eszköz követ. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR cikk fért bele.
„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketingeszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.
A 10 leggyakoribb fizetett online hirdetési forma a kisvállalatok körében:
- Facebook hirdetés
- Google AdWords
- Facebook poszt kiemelés
- Facebook videó
- Facebook remarketing
- Google remarketing
- Google display network
- Banner reklám
- PR cikk
- Facebook applikáció
A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak, a legtöbben Facebook hirdetést, Google Adwordsöt és Facebook poszt kiemelést. A stabil és növekvő cégek marketingmixe jóval összetettebb, további hat eszközt használnak, köztük az olyan korszerű módszereket, mint például a remarketing vagy a videó.
Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő
„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik lécet, ma könnyebb egy vállalkozásnak marketingezni mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is vevőket lehet gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor.
Hozzátette: Ehhez képest a Google AdWords használatához legalább egy egyszerű honlapra szükség van, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.
A Facebookot előszeretettel használják a meglévő vevőkkel való kapcsolattartásra is a megkérdezett kisvállalkozások. A meglévő vevőkkel a legtöbben (72%) céges Facebook-oldalon és e-mailben tartják a kapcsolatot. Azonban harmadik és a negyedik is egy újabb Facebook eszköz, a Facebook esemény és a Facebook csoport.
„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket. Valójában ezek sem ingyenesek, hiszen az idő és energia, amit ráfordít a vállalkozás, jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd teszik meg az első lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketing szakértő.
Leáldozóban a hideghívás és postai DM
Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, melyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz.
Azonban a hideghívásnak és a postai DM-nek leáldozóban van. Azoknak a többsége, akik ezt a két eszközt használják, csökkenő bevételt könyvel el.
„Ennek az egyik oka, hogy egyre nagyobb a hitelesség jelentősége. Ma már önmagában a hideghívás és a hideg listára küldött postai DM egyre kevésbé eredményes, mert nem hiteles. Azonban ha más eszközökkel előbb ismertséget és bizalmat építünk, a postai DM nagyon hatékony lehet. Különösen most, amikor az inboxunk dugig van spammel, hírlevelekkel és kampány e-mailekkel – miközben a postaládánk üres. Tehát ott ma kisebb a verseny, és ezt pár ügyes cég nagyon jól kihasználja” – mondta Wolf Gábor.
A 10 leggyakoribb offline marketingeszköz kisvállalatok körében:
- Ajánlás
- Szórólap – kézbe adva
- Kiállítás más rendezvényén
- Sajtóhirdetés
- Értékesítők
- Hirdetés reklámújságban
- Szórólap – postaládában
- Reklámtáblák
- PR cikk
- Hideghívás
Jó év volt 2015!
A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-ben, mint egy évvel korábban. 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre.
„Ilyenkor nem szabad hátradőlni. Ha egy kicsit javul a gazdaság, sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. Ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketingeszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet“ – figyelmeztet Wolf Gábor.