Az IKEA stabil üzleti teljesítménnyel tudhatja maga mögött a példa nélküli 2020-as évet, és nagyszabású tervekkel lép 2021-be, hogy újradefiniálja a vásárlói élményt és újabb Átvételi pontokat létesítsen Közép-, Délnyugat- és Kelet-Magyarországon. Mindezek mellett egy új Fenntarthatósági Pont (Circular Hub) koncepciót is bevezet az áruházakban.
Stabil üzleti teljesítmény a 2020-as pénzügyi évben
A 2020-as pénzügyi évet* a globális koronavírus járványhelyzet okozta nehézségek ellenére a magyarországi IKEA 8,5 százalékos növekedéssel, és így 98 milliárd Ft teljes árbevétellel zárta.
„Nem volt könnyű ez az év, tulajdonképpen semmi ehhez foghatót nem tapasztaltunk ezidáig. Az összes nehézség ellenére nagyon büszke vagyok minden munkatársunkra és hálásan köszönöm vásárlóinknak, hogy mellettünk álltak a 2020-as év folyamán” – szögezi le Mounia El Hilali, az IKEA regionális kereskedelmi vezetője (magyar-cseh-szlovák régió).
„A koronavírus járvány és a társadalmi távolságtartás érezhető átalakulást hozott a vásárlói szokásokban az online vásárlások javára, amelynek következtében e-kereskedelmünk az előző évhez képest megduplázódott. Új kiszállítási és átvételi lehetőségeket vezettünk be, hogy vásárlóink egyszerűbben juthassanak hozzá a megvásárolt IKEA termékekhez“ – folytatja Mounia a tavalyi pénzügyi évre vonatkozó összegzését.
Beruházással a vásárlói élmény tökéletesítése érdekében
Az online vásárlások iránti növekvő igényt látva az elkövetkező három év során az IKEA közel 21 milliárd forintos beruházást tervez annak érdekében, hogy vevői számára megkönnyítse a vásárlást. Ennek keretében sor kerül az online megrendelések feldolgozását optimalizáló logisztikai és megrendelés-teljesítési műveletek fejlesztésére, illetve a vásárlók számára további három új Átvételi pont létesítésére Közép-, Délnyugat- és Kelet-Magyarországon.
A beruházás jelentős részben a soroksári IKEA áruház átalakítására és felújítására fókuszál, amely az IKEA nemzetközi kísérleti projektjeként a vásárlói élmény újradefiniálását célozza.
„Vásárlóink igényei és elvárásai az elmúlt 5-10-20 évhez képest nagymértékben megváltoztak. Az egyszerű online vásárlás lehetőségét keresik, miközben továbbra is szívesen látogatnak el áruházainkba, ahol már digitális – és virtuális – támogatással kiegészítve szeretnék az IKEA termékeit és megoldásait megismerni és szakértelmét igénybe venni. A kényelmes, de ugyanakkor fenntartható vásárlást preferálják, és továbbra is előszeretettel fogyasztják friss és ízletes ételeinket.“ – magyarázza Lubomír Zákopčan, a soroksári IKEA áruház vezetője.
Az elkövetkezendő 12 hónapban az IKEA újraformálja a jövőbeli vásárlói élményt a soroksári áruházba történő belépés pillanatától kezdve a termékkínálat bemutatásán és az önkiszolgáló részlegen a lapos csomagolású termékek kiválasztásán keresztül a pénztártól való távozásig.
„A soroksári áruház átalakítását követően az újonnan megszerzett tudást és tapasztalatokat globálisan hasznosítjuk, és további áruházainkba adaptáljuk, így a soroksári áruház az IKEA kiskereskedelmének jövőjét formáló nemzetközi példává válik” – osztja meg lelkesedését Federica Barberis, az IKEA regionális értékesítési vezetője (magyar-cseh-szlovák régió).
Erősödő fókuszban a fenntartható megoldások
Küldetésével összhangban, miszerint pozitív hatással legyen a világra, az IKEA új, fenntartható szolgáltatásokat vezet be vásárlói számára.
„Vásárlóink egyre inkább érdeklődnek a fenntartható megoldások és termékek iránt. Ezzel párhuzamosan a jelenünket alakító koronavírus okozta helyzet módosította a pénzköltési szokásokat is. Úgy látjuk, hogy folyamatosan növekszik az igény a bútoraink életének meghosszabbítására” – mondta el Eva Mala Beluska regionális üzletfejlesztési és -szervezési vezető.
Az IKEA ezért egy új koncepciót vezet be, és Fenntarthatósági Pont (Circular Hub) néven olyan helyszínt alakít ki az áruházakban, ahol az újrahasznosítás és a másodkézből származó, kedvező áron kínált bútorok korábbinál is szélesebb választékával szeretne még több vásárlót elérni. Emellett eszközöket és pótalkatrészeket biztosít a vásárlók számára, valamint megosztja velük azokat az ismereteket és ötleteket, melyek segítségével bútoraik életciklusát még hosszabbá tehetik. A Circular Hub-ok 2021 folyamán nyílnak meg a magyarországi áruházakban.
Klímapozitív célkitűzései megvalósítására – miszerint 2030-ra a környezetre gyakorolt nettó hatása pozitívba fordul – az IKEA ezen felül közel 1 milliárd forint értékben invesztál még környezetbarátabb megoldásokba, többek közt napelemes rendszerekbe és modern HVAC hűtő-, szellőztető- és klímarendszerekbe annak érdekében, hogy csökkentse az áruház energia- és CO2 kibocsátását.
További részletek és a 2020-as pénzügyi évről az IKEA interaktív éves jelentésében találhatók.
*A pénzügyi év 2019. 09. 01-től 2020. 08. 31-ig tartott.