7 elengedhetetlen lépés egy márka hatékony digitális népszerűsítéséhez

Hírek

Egy vállalkozás tulajdonosaként ma már elképzelhetetlennek tartjuk, hogy brandünk ne legyen ott a digitális térben. Megjelenésünket azonban tudatosan kell megterveznünk, hogy céljaink eredményeket hozzanak. És hogy mindehhez hogyan érdemes hozzálátnunk? Cikkünkben összegyűjtöttük azokat a pontokat, amelyek elengedhetetlenek egy márka hatékony digitális népszerűsítéséhez.

 

A színre lépés előtt

A hatalmas digitális térben nagyon nagy az esélye annak, hogy a kommunikációnk elvész, és nem hozza meg a kívánt eredményeket. Ennek elkerülése érdekében esszenciális fontosságú, hogy digitális marketingtervet készítsünk. De mit is jelent ez pontosan?

Egy digitális marketingterv lehetővé teszi, hogy vállalkozásunk eredményesen jelenjen meg az online térben: segít a célpiac azonosításában, és a márka értékének a meghatározásában. Egy jó digitális marketingtervnél figyelnünk kell arra, hogy konkrét célszámokat határozzunk meg. Tehát a meghatározott időszakra számszerűsíthető, mérhető, és reálisan teljesíthető fő teljesítménymutatókat (KPI-okat) kell megalkotnunk.

Érdemes azonban folyamatosan monitoroznunk a részeredmények alakulását, és figyelembe venni a piaci változásokat is. Ezek befolyásolhatják korábbi elképzeléseinket, de ne ijedjünk meg! Kezeljük rugalmasan ezeket a tényezőket, és nyugodtan módosítsunk a kampányokon, ha szükséges. Lássuk hát, milyen digitális platformokkal tervezhetünk!

 

A digitális lehetőségek tárháza

A legtöbb vállalkozásra már jellemző, hogy  összehangolja a digitális tervet a hagyományos ATL marketingtervekkel (nyomtatott sajtó, TV, rádió, közterületi reklámok stb.). Ennek előnye, hogy így minden csatornán egységes kommunikációval léphetnek fel, kihasználva az adott platformban rejlő lehetőségeket.

De nézzük meg röviden, milyen típusú kampányokban gondolkodhatunk, ha a digitális térben tervezünk.

Online hirdetések: Ilyenek például a display hirdetések, amelyek a Google Display hálózatán jelennek meg. Ezek lehetnek képek, szövegek, felugró ablakok és bannerek, melyeket más weboldalakon helyezünk el.

Tartalommarketing: Ez a kategória a következőket foglalhatja magában: blogok, videók, podcastok, infografikák, e-könyvek, LinkedIn-cikkek, és lead mágnesek, amelyek vonzzák az ügyfeleket, és megalapozzák gondolkodásukat a termékünkről.

E-mail-marketing: Ilyen esetben célzott üzeneteket küldünk a weboldalunkon feliratkozóknak a termékünkről, szolgáltatásunkról, vagy éppen az aktualitásokról. Ennek egy speciálisabb és hatékonyabb változata az e-mail marketing automatizáció, amit már teljesen személyre szabottan alkalmazunk, a userek viselkedése alapján.

Közösségi média marketing: Fizetett megjelenési lehetőségek a potenciális ügyfelek elérésére és a velük való interakcióra a közösségi médiában.

Mobil marketing: Ezesetben ügyfeleinket szöveges üzenetekkel, vagy alkalmazásokon keresztül (Pl. Viber, Whatsapp) megjelenő reklámokkal érjük el.

Reputációs marketing: Ilyenkor csokorba szedjük a korábbi pozitív online véleményeket, ami alapján új felhasználók is bizalmat szavazhatnak nekünk.

Videómarketing: Itt a videók népszerűségére építünk, az internetfelhasználók körében. Ezekben termékeket, szolgáltatásokat vagy eseményeket népszerűsíthetünk, de edukációs tartalmakat is átadhatunk vele.

Fizetett Google hirdetés: A Google Ads használatával beállított hirdetéstípus, ahol keresési kulcsszavakra tervezünk. Ilyen esetben a hirdetések csak azoknak a felhasználóknak jelennek meg, akik az általunk kiválasztott kulcsszavakra keresnek.

Keresőoptimalizálás: Olyan kulcsszavakat használunk, amelyek segítségével organikus forgalmat generálhatunk a weboldalunkra. Ezáltal honlapunkat a Google előrébb sorolja, ami növeli láthatóságunkat.

Influenszer marketing: Ilyenkor ismert személyek közreműködésével népszerűsítjük termékünket vagy szolgáltatásunkat az online térben.

A lehetőségek közül elsőre nehéz eldöntenünk, melyik online platformot és milyen arányban használjuk. A digitális platformokat aszerint válasszuk meg, hogy hol érhetjük el leginkább a célközönségünket, mi fér bele a költségvetésünkbe, illetve hogy a platform értékei és stílusa mennyire illeszkedik a márkánkhoz.

Ehhez érdemes profi digitális ügynökség segítségét kérnünk, akik a területek specialistáival karöltve sikeres útra indíthatják márkánkat, az online térben.

 

1.       Álljunk két lábbal a földön!

Minél inkább összehangoljuk a digitális marketingtervet az üzleti célokkal, annál jobban sikerül megszervezni és megvalósítani azokat. Egy marketingterv sikere vagy kudarca több paramétertől is függ. De ahogy már korábban is említettük, a legfontosabb, hogy a digitális marketingcélok legyenek mérhetők, adott időtartamra tervezzük őket, az eredményeket pedig folyamatosan monitorozzuk!

Ehhez érdemes úgynevezett SMART célokat meghatároznunk. Ez egy feltételrendszer, ami segít reális, és elérhető célokat kitűzni magunk elé, és ütemtervet biztosít a mérőszámaink eléréséhez. A SMART a konkrét”, mérhető”, elérhető”, releváns” és időhöz kötött” angol szavak kezdőbetűinek rövidítése. Digitális kampányainkat tehát érdemes SMART célok meghatározásával kezdenünk. De miket nevezhetünk SMART céloknak?

SMART célok lehetnek:

 

  • Blog forgalomgenerálási cél – Adott időn belül hány ember navigáljon a blogunkra
  • Közösségi média posztok, vagy történetek megtekintésének száma
  • E-mail-feliratkozók száma, és elköteleződési arányuk meghatározása
  • Linképítés – hány és milyen minőségű link mutat egy adott oldalra
  • A landing oldalak konverziója

 

2.       Ki vásárolna nálunk?

Célközönségünk meghatározásához elengedhetetlen, hogy kutatásokat végezzünk. A webanalitika segítségével megbízható és reális képet kaphatunk arról, hogy milyen típusú userek alkotják célközönségünket. Ezek a perszónák olyan fiktív személyeket képviselnek, akik az ideális vásárlót testesítik meg számunkra. Itt valódi emberi karakterekre gondoljunk személyes célokkal, értékrenddel és érdeklődési körrel!

A digitális marketingszakemberek a potenciális vásárlók személyiségét veszik alapul, hogy a digitális marketingtervhez iránymutatást kapjanak. Ennek mentén haladnak egy márka weboldalának felépítését, kialakítását, tartalmát és funkcionalitását tekintve is.

 

3.       Marketing költség < Digitális marketing költség

A digitális marketingben a rendszeres és következetes kommunikációnak van eredménye. Ez persze függhet a rendelkezésünkre álló erőforrásoktól is. Ilyen az idő, a pénz vagy a munkaerő. Mielőtt véglegesítenénk a digitális marketingtervet, győződjünk meg arról, hogy minimum fél, de jó esetben 1 évre elegendő emberi és anyagi erőforrással tudunk gazdálkodni. Előre megtervezett költségvetés nélkül nem fogjuk a kívánt eredményeket elérni, és rengeteg pénzt égethetünk el. De hogy pontosan mire is kell költenünk?

Az online térben zajló hatalmas verseny miatt a teljes marketingköltségünk nagyobb részét érdemes digitális marketingre fordítanunk. Ezen belül biztosan számolnunk kell a SEO, a közösségi média, az e-mail-marketing, a honlaptervezés, a fizetett hirdetések és a tartalomkészítés költségeivel. Ahhoz, hogy bosszúság helyett eredményesen lépjünk fel az előbb említett marketingtevékenységekben, célszerű az egyes területek specialistáival dolgoznunk. Költségvetésünk szempontjából a megfelelő szakemberek alkalmazása sem olcsó mulatság, de hosszú távon kifizetődő eredményeket hoznak, és piaci előnyhöz juttatnak minket a versenytársakkal szemben.

 

4.       Versenyt futunk… de kikkel?

A versenytárselemzés több, mint egy gyors pillantás a konkurens márkák weboldalaira és közösségi média felületeire. Alapos kutatást igényel, amely által felismerhetjük, melyek azok a lehetőségek, amelyekben a mi brandünk felülmúlhatja versenytársait. Amennyiben ezeket tudatosan használjuk, nagyobb eséllyel maradhatunk az iparági trendek élén is.

A versenytársak elemzésekor, az alábbiakat érdemes megvizsgálnunk:

  • Kik ők?
  • Hol vannak helyileg?
  • Milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak?
  • Milyen értékesítési stratégiát alkalmaznak?
  • Hogyan lehet hozzájutni a termékeikhez vagy a szolgáltatásaikhoz?
  • Mennyit kérnek hasonló szolgáltatásért vagy termékért?
  • Milyen a tartalomstratégiájuk?
  • Mennyire elkötelezettek az emberek a termékeik vagy szolgáltatásaik iránt?

 

5.       A fantasztikus négyes?

A vállalkozás erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek, és lehetséges veszélyeinek (SWOT) elemzése is elengedhetetlen egy márka hatékony digitális népszerűsítésének megtervezésekor.

Erősségek: Ezek azok a szempontok, amelyek felett mi rendelkezünk, és amelyek a márkánkhoz kapcsolódó erősségek. Ez lehet elegendő pénzügyi forrás, nagyszerű ügyfélszolgálat, egyedi termék vagy szakmai díjak.

Gyengeségek: Azok a tényezők, amelyek sebezhetővé teszik vállalkozásunkat, és amelyek felett kontrollt kell szereznünk. Ilyen lehet például, ha nincs digitális marketingtervünk, vagy ha korlátozottak az erőforrásaink a stratégia végrehajtásához.

Lehetőségek: Ezekre következtethetünk a versenytárselemzésekből. Ezekből láthatjuk, hogy mit csinál rosszul, vagy mit nem csinál egyáltalán a konkurencia. Ilyen lehet a felhasználók számára a gyorsabb válaszidő, a szélesebb földrajzi terület kiszolgálása, vagy egy mobilra is optimalizált weboldal.

Fenyegetések: Ezek azok a tényezők, amelyekre nincs ráhatásunk. Ide tartozhatnak a piacon megjelenő új versenytársak, vagy az iparágra vonatkozó szabályozások változása.

 

6.  Kalendár kicsit másképp

A költségvetés és az üzleti célok megtervezését követően készítsünk úgynevezett content calendárt. Ez egy tartalomtervező naptárt, amely segít minket a marketingstratégia megtartásában. Ez a doksi általában a következő információkat tartalmazza:

  • Cím, alcím, vagy a tartalom témája
  • Kinek a felelőssége a tartalom elkészítése?
  • A tartalom típusa (pl.: közösségi média poszt, blogcikk, videó stb.)
  • A publikációs platform(ok)
  • A közzététel dátuma (és időpontja)
  • A feladat határideje

A content calendar átláthatóvá teszi a tervezett tartalmainkat, és segíti a gördülékeny munkafolyamatokat. De még ez sem jelent biztos sikert…

 

7. Türelem eredményt terem

És hogy mi a közös a fentebb említett pontokban? Az, hogy közvetlenül, vagy közvetett módon, de mindegyik mérhető. A weboldalunk mérőszámait a Google Analyticsből nyerhetjük ki, a közösségi média és a PPC kampányok pedig saját analitikával rendelkeznek, amiket szintén elemezhetünk. Ennek köszönhetően azonnal láthatjuk, ha valami felkelti a közönségünk érdeklődését, de azt is, ha valami nincs rájuk különösebb hatással.

Ne feledjük azonban, hogy ha az egyes marketingtevékenységeket kizárólag a bevétel szempontjából mérjük, akkor elveszíthetjük márkánkra nézve a digitális marketingterv többoldalú hatékonyságát. Digitális marketingtevékenységünk eredményeinek is adjunk időd! Előfordulhat, hogy akár évekbe is telhet, mire a befektetett erőforrásaink megtérülnek.

A jelenlegi bizonytalan, és gyorsan változó világunkban ahhoz, hogy egy márka online népszerűségre tegyen szert, elengedhetetlen a hatékony, digitális marketingstratégia kialakítása. Ennek megtervezését érdemes profi, digitális marketing ügynökségre bíznunk, akik méréseken, és kutatáson alapuló elemzést végeznek, ami alapján logikus és legfőképpen profitábilisan megvalósítható stratégiát állítanak fel számunkra, amely segít beindítani márkánk éveken át tartó növekedését.

 

SOCIAL MEDIA