Kisebbek is elkezdhetik

Hírek

A kisvállalatok körében is egyre gyakoribb a márkaépítés, ami ráadásul az egyéb marketingtevékenységeket is segítheti – derült ki a Magyar Marketing Fesztivál előadásain.

Az idei, negyedik Magyar Marketing Fesztiválon három előadás is foglalkozott a márkaépítéssel, amire korábban nemigen volt példa. Mészáros Róbert, akinek BrandBirdsnevű tanácsadó cége másfél éve áll a kis- és középvállalatok szolgálatában, előadásában rámutatott: a nemrég értékesített Sziget és Panyolai Pálinka, illetve a korábban eladósorba került Fornetti vagy Szentkirályi esetében a közös pont, hogy alapítóik, tulajdonosaik mindvégig márkaként gondoltak a vállalkozásukra.

Felhívta a figyelmet néhány közkeletű tévhitre: a márka nem egy design, egy csomagolás, egy szlogen vagy egy kampány, hanem az a képzet, ami a vásárlók fejében kialakul. És ennek legfontosabb összetevője a lélek: aki csak a pénzcsinálás céljából vagy a trendeket követve vág bele egy üzletbe, nem lesz képes márkát építeni. A branding azoknak szól, akik rajonganak a munkájukért és szeretnék kicsit jobbá tenni a világot vagy a környezetüket. Akik megtalálják a számukra fontos értékeket, büszkén felvállalják a márkájukat – ez szintén hiánycikk ma még -, és ezáltal másokat is érdekelni fog, amit csinálnak. Erős márka nem csak az lehet, amelyet széles körben ismernek: azoknak kell, hogy jó gondolatai legyenek róla, akiknek az életét ténylegesen segíteni tudja.

A BrandBirds modellje szerint a márka öt elemből áll:

  • Márkaháttér – a márka küldetése és célja, amelynek kialakításához saját magunkat kell először megismernünk
  • Látványvilág – az érzet, amit a márka nyújt; fontos az egységesség és a színek szerepe
  • Kommunikáció – a kapcsolat a fogyasztók felé, elvárás az őszinteség, a jelenlét és a személyesség (amit a kkv-k nyomán a nagyvállalatok is egyre inkább próbálnak átvenni, mint ahogy arra Zajdó Csaba, a Shoprenter ügyvezetője is rámutatott): mutassuk meg, kik vagyunk, kikkel találkozunk, hogyan dolgozunk, kik az ügyfeleink
  • Márkapercepció – itt a kkv-k által vágyott szakértői státusz építése mellett a munkáltatói márka építése is fontos
  • Márkaélmény – a jó minőségű terméken vagy szolgáltatáson túl fontos az odafigyelés, a meglepetés is; adjunk valamit, amire az ügyfél nem számított és amit el fog mesélni az ismerőseinek is

Mészáros Róbert szerint az ügyfeleiben – akik között az egyszemélyes vállalkozástól a milliárdos cégekig mindenki megtalálható, de leginkább az 5-10 fős cégek, számos területről – az egyetlen közös pont a büszkeség. Ha pedig áldoznak a márkaépítésre, az a marketing egyéb területein is megtérül: PPC kampányt például sokkal könnyebb úgy készíteni, ha tudjuk, miről akarunk és tudunk beszélni. Tonk Emil előadásában szintén felmerült, hogy hosszabb távon az fizeti a legtöbbet, aki nem foglalkozik a márkaépítéssel.

Nagy Barna, a Kreatív Vonalak ügyvezetője is arra hívta fel a figyelmet, hogy az állandó tűzoltás mellett is időt kell szakítanunk erre. Nem baj, ha kezdetben kicsiben, barkácsmegoldásokkal dolgozunk, csak az a hiba, ha az idő előrehaladtával is megragadunk ezen a szinten. Csak tippekkel, trükkökkel ugyanakkor nem lehet felépíteni egy márkát, ahhoz magunknak is fejlődnünk kell, jobb emberré kell válnunk – foglalta keretbe a nap mondanivalóját.

SOCIAL MEDIA