Egyre nagyobb trendnek számít Magyarországon is a fenntarthatóság

Inspiráció

A legtöbb vendéglátóhelyen már találkozhatunk a papírszívószálakkal és egyéb műanyagmentes megoldásokkal is, amelyekre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Németországban azonban egy 90 ezer fős város, Tübingen egy nagyobb motivációval igyekszik kiirtani az egyszer használatos élelmiszer- és italcsomagolásokat.

 

2022 januárjában indult el a Baden-Württemberg tartománybeli város legújabb szabályozása, miszerint megadóztatják azokat az elvitelre kiszállító vállalatokat, amelyek egyszer használatos csomagolásokat használnak – számol be a Humusz. Az ilyen étel- és italcsomagolások 50 centes adót kaptak, míg az evőeszközök után 20 cent veszteség érheti a cégeket. Azt, hogy ezt maga a vállalat fizeti ki, vagy valamilyen módszerrel beleépítik az árakba a vásárlók nagy bánatára, azt már az adott cég dönti el.

A szóban forgó vállalatok természetesen nem fogadták örömmel a legújabb adórendszert, hisz ki örülne egy újabb kiadásnak, azonban a város önkormányzata minden szükséges tájékoztatást megtett, hogy az ügy pozitív oldalát bemutassa. Emellett különböző segítségeket és alternatívákat is felajánlottak, aminek köszönhetően a cégek hozzáállása is időről időre pozitív irányba fordult.

Tübingenben, ahogy sok másik országban is, az utcán sétálva sok esetben találkozhatunk földön hagyott, eldobált szemetekkel, amik között számos ételcsomagolás és egyszer használatos élelmiszeripari kellékek is megtalálhatóak. A németországi város esetében ezek a szemeteknek a 70%-át teszik ki, valamint nem mehetünk el szó nélkül az utca takarítása mellett sem, amely évente közel 700 ezer euróba kerül Tübingennek.  Az adó célja, hogy ezek a szemetek nagy mértékben visszaszoruljanak, így egy tisztább város mellett még az önkormányzatnak sem kell ekkora összegeket kifizetnie.

 

Tübingen összefogása

A városnak nagy érdekében áll a szemetelés visszaszorítása, így támogatási programot vezetett be, mely a vállalkozásokat segíti annak érdekében, hogy minél több újrahasznosítható termékre tegyenek szert, valamint a csomagolóanyagok tisztítását is elősegítik. Ezen kívül olyan kapcsolatokat igyekeznek kiépíteni, amelynek köszönhetően a szóban forgó vállalkozások olyan más cégekkel találkozhatnak, akiknek már sikerült áttérniük a fentarthatóbb életmódra.

Természetesen még így is akadnak olyan vállalkozások, amelyek nincsenek kibékülve ezzel a rendszerrel, így az adó bevezetése után két hónappal a tübingeni McDonald’s franchise tulajdonosa a bírósághoz fordult, majd pert nyertek, és a regionális bíróság érvénytelennek nyilvánította az adót. Az önkormányzat viszont nem hagytam annyiban az ügyet és fellebbezett, ennek végeredményéről azonban nincsenek még információk.

Tübingen egy olyan kezdeményezést indított, amely nagyban csökkentheti a hulladékot, így nem kizárt, hogy a jövőben több város is csatlakozik majd a kísérlethez.

A tübingeni kezdeményezés teljes története ide kattintva olvasható.

 

SOCIAL MEDIA