Az Európában eladott Toyoták és a Lexusok többsége már hibrid

Kiemelt Márkák

Nem véletlenül tartották az autóipari elemzők a 2020-tól szigorodó európai emissziós szabályok potenciális nagy nyertesének a Toyotát, és prémium márkáját, a Lexust. A japán autógyártó európai leányvállalata, a Toyota Motor Europe az idei év első negyedévében 271.937 új autó értékesítésével, 1,3 százalékpontot javítva 6,6%-ra növelte piaci részesedését: eladásai ugyanis a koronavírus okozta nehézségek ellenére is csupán 2,45%-al mérséklődtek az év  három hónapjában 22%-al visszaeső piacon.

Ennek fő oka, hogy az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota legtöbb versenytársával ellentétben nem kényszerült áremelésekre illetve modellek, erőforrások megszüntetésére a szigorodó európai emissziós normák miatt, köszönhetően az értékesítéseiben kimagasló arányt képviselő környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autóknak. A hibrid eladások aránya a Toyota Motor Europe teljes értékesítései tekintetében 52%-ot tettek ki (beleértve az Oroszországban, Ukrajnában, Törökországban, Izraelben, Örményországban, Azerbajdzsánban, Grúziában és Kazahsztánban értékesített autókat is), míg a hagyományos európai piacokon (ide tartozik Magyarország is) 64% volt ez az arány. További kedvező fejlemény a vállalat számára, hogy európai gyárai közül 4 fokozott biztonsági intézkedések mellett és egyelőre csökkentett kapacitással ugyan, de már újraindíthatta termelési tevékenységét.

Az európai autóvásárlók az új emissziós szabályozásoknak köszönhetően még a korábbinál is élénkebb érdeklődést mutattak a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autók iránt, az ezek értékesítésében eddig is élen járó Toyota és Lexus pedig január és március között 141.088 ilyen autót értékesített Európában, ami a összesített eladásaik 52%-át jelentette. Ezzel a vállalat összesített piaci részesedése 6,6%-ra nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest 22%-al, márciusban pedig a koronavírus hatásainak köszönhetően 46%-al gyengülő európai piacon. Március közepétől óta a Toyota európai gyáraiban – további intézkedésig – felfüggesztették a termelő tevékenységet a koronavírus közegészségügyi, gazdasági és társadalmi veszélyei miatt, 4 létesítményben azonban azóta fokozott biztonsági lépések foganatosításával és egyelőre csökkentett kapacitással, de újraindulhatott a gyártás.

Támogatás a válság idején

A járvány okozta válság miatt a Toyota gyártóüzemei, országos marketing- és értékesítési cégei, márkakereskedői hálózata és más Toyota-érdekeltségek egész Európában azonnal kezdeményezésekbe fogtak, különféle megoldásokkal reagálva a helyi közösségek igényeire, kiemelt prioritásként kezelve az egészségügyi intézmények és a mentőszolgálatok, illetve ezek dolgozóinak támogatását (Magyarországon például a vállalat 20 járművet biztosított az egészségügyi és jótékonysági szervezetek munkájának támogatására). A Toyota pénzügyi szolgáltató leányvállalata, a Toyota Financial Services Europe számos országban egyéni pénzügyi megállapodásokkal segíti vásárlóit, különösen azokat, akik nehéz helyzetbe kerültek munkájuk elvesztése vagy vállalkozásuk bevételeinek csökkenése miatt.

Az egyes márkák és modellek eredményei

A Corolla Hatchback, Touring Sports, Sedan modellek, illetve a RAV4 eladásai azt mutatták, hogy a Toyota kifejezetten népszerű a vásárlók körében, akik az első negyedévben 253.644 Toyotát vásároltak, amivel a márka 6,15-os piaci részesedésre tett szert. Ebben az időszakban a hibrid elektromos változatok az összes eladás 52%-át, Nyugat-Európában pedig az értékesítés 64% tették ki. Ez az arány még magasabb volt a Corolla Hatchback, a Corolla Touring Sports és a C-HR esetében, amelyeknek 92%-át öntöltő hibrid elektromos hajtáslánccal rendelték meg a vásárlók. 18.293 darabos értékesítésével a Lexus is jól kezdte az évet, stabilan őrizve a tavalyi év azonos időszakában elért eredményeit. Érzékletesen jellemzi a márka SUV-kínálatának sikerét, hogy az UX, az NX és az RX modellek tették ki az összes eladás 76%-át. A Nyugat-Európában értékesített Lexusok túlnyomórészt (97%-ban) hibrid hajtásúak voltak, de a Oroszországot, Ukrajnát, Törökországot, Izraelt, Örményországot, Azerbajdzsánt, Grúziát és Kazahsztánt is figyelembe véve is 68%-ot tett ki a hibridek eladása.

 

Toyota Motor Europe eredmények, 2020. január-március

Összesített értékesítés: 271.937 (-2,45% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Piaci részesedés: 6.6% (+1,3 százalékpont a tavalyi év azonos időszakához képest)

Összesített hibrid értékesítés: 141.088 (-1,60% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Hibrid mix: Nyugat-Európa: 64% – Kelet-Európa*: 22% –  összesen: 52%

 

Toyota eredmények 2020. január-március

Toyota értékesítés: 253.644 (-2,6% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Legkelendőbb: Yaris család (55.126); Corolla Hatchback & Touring Sports (38.077); RAV4 család (37.063)

Legnagyobb növekedés: Corolla Sedan (+58%); Corolla Hatchback & Touring Sports (+36%): RAV4 (+21%), Highlander (+202%)

Legkelendőbb hibridek: Corolla Hatchback & Touring Sports (35.383); Toyota C-HR Hybrid (27.719); RAV4 (19.982)

Összesített hibrid értékesítés: 128.553 (-1,3% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Hybrid mix: Nyugat-Európa: 61% – Kelet-Európa*: 23% –  összesen: 51%

 

Lexus eredmények 2020. január-március

Lexus értékesítés: 18.293 (-0,51% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Legkelendőbb: NX család (5.016); UX család (4.632); RX család (4.306)

Legnagyobb növekedés: UX család (+209%); RX (+4,3%)

Legkelendőbb hibridek: UX Hybrid (4.383); NX Hybrid (3.803); RX Hybrid (1.452)

Összesített hibrid értékesítés: 12.535 (-3,7% a tavalyi év azonos időszakához képest)

Hybrid mix: Nyugat-Európa: 97% – Kelet-Európa*: 1% –  összesen: 68%