“Ismét sikerült bebizonyítania a 13.000 főt számláló SPAR családnak, hogy ha tagjai összefognak, minden helyzetet képesek megoldani”

Kiemelt Piac

A Márkamonitor Koronavírus Krónika címmel kisinterjú-sorozatot indít. A legkülönbözőbb szektorokban dolgozó kollégákat kérdezzük arról, hogyan érintette a cégét és az iparágát a pandémia, és ő maga milyen tanulságokat vont le az elmúlt hetek mindent felforgató eseményeiből. Első beszélgetőpartnerünk Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

 

A SPAR különösen aktív volt a karantén időszakában, aminek még koránt sincs vége. Az Etesd a dokit! civil kezdeményezéstől az UNICEF-ig rengeteg akciót, szervezetet támogattatok pénzzel és egyéb javakkal. Volt előzetesen kialakított válságtervetek egy ehhez hasonló nehéz időszakra, vagy spontán, az események hatására alakult így?

Azt gondolom, senki sem számított arra, hogy néhány hét alatt világjárvány alakul ki, mely életünk minden pillanatára rányomja majd a bélyegét. A SPAR többféle eseménytípus vonatkozásában rendelkezik válságtervvel, melyeket a koronavírus világjárvány hazai kitörése előtt „leporoltunk”, és igyekeztünk és igyekszünk ma is a folyamatosan változó mindennapokhoz igazítani. Jó volt azt látni, hogy a belső kríziscsoportban dolgozó kollégáim a lehető leghamarabb releváns megoldási javaslatokkal álltak elő a naponta felmerülő újabb és újabb problémák vonatkozásában.

 

Számos iparág került igen nehéz helyzetbe, vannak olyanok is, amelyeket padlóra küldött a koronavírus-járvány. A kiskereskedelem viszont – bár bizonyos korlátozásokkal – működött tovább, sőt, a vásárlók bizonyos termékekből készleteket halmoztak fel. Üzletileg hogyan alakultak az elmúlt hetek a SPAR számára?

Rendkívül nehéz hetek állnak mögöttünk. A járvány kapcsán a teljes kereskedelmi szektor megtanulhatta, hogy mi is az a „pánikvásárlás”. Vannak az évben nehéz időszakok, mint a karácsony, vagy a húsvét, de amikor nincsen lehetőség felkészülni egy nagyobb vásárlási rohamra, óhatatlanul kialakulnak termékhiányok, melyek önmagukban is képesek tovább fokozni a pánikot. Általánosságban elmondható, hogy volt néhány forgalmi szempontból kiugró napja a szektornak, de ezeket a napokat már régen magunk mögött hagytuk, miközben milliárdos értékben áldoztunk a vásárlók és a munkatársaink biztonságát elősegítő védelmi intézkedésekre. Bár a napi fogyasztási cikk kereskedelmi egységek üzemelhettek és üzemelhetnek most is, mivel ez a terület volt az egyik, amely a frontvonalban volt, sokkal jobban fel is kellett készíteni a teljes rendszert (áruházak, logisztikai központok, élelmiszer-termelés) minden tekintetben arra, hogy ki tudjuk szolgálni az ingadozó vásárlói igényeket.

 

Az elmúlt hetekben nagyot nőtt az online vásárlás és a kártyahasználat. Szerinted mennyire marad tartós ez a trend, hosszú távra is átalakulnak a vásárlási szokásaink?

Bár az online értékesítés számai tényleg nőttek és a rendszer kapacitáskihasználtsága kiugróan magas, a webshopok nem fogják továbbra sem átvenni a vezető szerepet az élelmiszerkereskedelemben. Biztos vagyok abban, hogy magasabb fordulatszámon fog a rendszer üzemelni majd, mint a járvány előtt, de a bevásárlás fő helyszínei továbbra is a hagyományos boltok maradnak.

 

A SPAR az elmúlt években különösen nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatóságra. Mi lesz most, illetve a közeljövőben a „SPAR a fenntartható jövőért” program sorsa, változnak-e a célok, illetve az elérésükhöz rendelt erőforrások?

A „SPAR a fenntartható jövőért” programot természetesen folytatjuk, de az biztos, hogy a járvány felül fog majd írni pár globális kezdeményezést, például a műanyagfelhasználás tekintetében. Mi eddig is vallottuk, hogy a műanyag nem ellenség, ha okosan használjuk. Kiváló csomagolóanyag, mely az élelmiszer-biztonság tekintetében nélkülözhetetlen. Most pedig duplán bebizonyosodott, hogy az egyszer vagy többször használatos műanyagoknak van relevanciája, ha a vírus elleni védekezésre gondolok, hiszen mennyi minden készül ebből az anyagból, mely most jó szolgálatot tesz: kesztyűk, maszkok egyes komponensei, lábzsákok, egész testet beborító védőruhák, a vásárlókat és munkatársaink biztonságát fokozó leheletvédő plexik és még sorolhatnám. Hiszünk benne, hogy ahogy sok területen, itt is az ésszerű felhasználás a kulcs.

 

Te magad hogyan élted át az elmúlt heteket? Mi az, amit másként látsz, másként csinálsz, mint korábban?

Minden megváltozott a világjárvány hazai megjelenése óta. Az én életemben február végén jelent meg a koronavírus témája. Voltak rendkívül nehéz napok és hétvégék, amikor 16 órákat dolgoztunk, napi több mint 100 telefonhívást bonyolítottam és majd’ 300 e-mailt kaptam. Gyorsan történtek az események, melyekre azonnal reagálni kellett. De ez a dolgunk, és büszkeséget érzek, mert ismét sikerült bebizonyítania a 13.000 főt számláló SPAR családnak, hogy ha tagjai összefognak, minden helyzetet képesek megoldani. Nyitottsággal, pániktól mentesen, gyorsan és hatékonyan.

SOCIAL MEDIA