A Konyhafőnök, X-Faktor, Love Island – termékelhelyezés a televízióban

Kiemelt Márkák

A 2011-ben hatályba lépett törvényi változásoknak köszönhetően folyamatosan élünk a termékelhelyezés lehetőségével. Mai szemmel visszatekintve kezdetben ezek csak szárnypróbálgatások voltak, és ahogy arra számítani lehetett, ez az új hirdetési formátum leginkább hosszú távon fejtette ki a hatását. Sokévnyi tapasztalatra volt szükség ahhoz, hogy olyan kreatívan és megbízhatóan használjuk ezt megjelenési formát, mint ahogy azt a televíziónézők most látják. A hirdetőknek időre és legfőképp sok jó példára volt szükségük ahhoz, hogy ma már bátran gondolkozzanak a termékelhelyezésben. Gyakorlati példák az RTL Klubtól, Bakcsy Szilárd non-spot és digitális igazgató tollából. 

 

Természetesen az évek során rengeteget változott az RTL Klub műsorstruktúrája, és a show-műsorok mellett egyre nagyobb teret nyertek a saját gyártású fikciós sorozatok is. Ez alapfeltétele a termékelhelyezésnek és a növekedésnek. Jó összehasonlítás, hogy míg 2011-ben még csak néhány olyan műsor került képernyőre, amelyben lehetőség volt terméket elhelyezni, az idei évben már 15 ilyen produkció készült. Ezt a hirdetők ki is használják, sőt, ma már elmondhatjuk, hogy túlkereslet van a piacon, és a húzó műsorainkért igazi verseny folyik.

Ugyan egyre több partnerünk jelenik meg ilyen módon, jól körülhatárolható, hogy melyek azok a hirdetői szegmensek, amelyeknek a termékelhelyezés a legjobban áll, vagy amelyeknek a termékeit életszerűen, ugyanakkor látványosan meg tudjuk jeleníteni. Ezek egyértelműen az üdítő-, az alkohol- és az autószektor, valamint a különböző FMCG-termékek.

A tavalyi év egyik legjelentősebb projektje az X-Faktor és a Pepsi együttműködése volt. Úgy gondolom, sikerült új szintre emelni a szponzorációról alkotott képet, és megmutattuk a non-spot megjelenések valódi erejét. Az évad során szinte minden felületünket felvonultattuk, mind a televízióban, mind a digitális platformokon, de valójában összeszámolni is nehéz a megjelenések mennyiségét. Támogatói szpot, termékelhelyezés, márkázott látványelemek, prémium displayfelületek, online extra tartalmak, social postok és a márkakiterjesztés is része volt a csomagnak. A műsor ideje alatt a 0,33 literes Pepsi üdítők X-Faktor-brandinggel ellátva kerültek kereskedelmi forgalomba. Véleményem szerint a két brand egymást erősítve maradandót alkotott, és nem árulok el nagy titkot, hogy nem egy egyszeri együttműködésről volt szó.

Hasonló a helyzet A Konyhafőnökkel is, ahol az Aldi már több évad óta partnerünk. A műsorban a cég saját márkás termékeivel főzünk, ezenfelül pedig a piacteret is a hirdető igényeire szabtuk. A díszletben márkázott látványelemekkel, az adásokban pedig IPM-megjelenésekkel biztosítottuk a további jelenlétet. A digitális felületek itt is nagyon fontosak voltak, az RTL Mostra egy öt epizódból álló extra short-form sorozat készült a celebek részvételével.

 

Az autószektor hirdetői szerencsés helyzetben vannak, hiszen majdnem minden műsorban vagy fikciós sorozatban fontos és hangsúlyos szerephez jutnak. A sok különböző karakter pedig lehetőséget biztosít arra, hogy minden márkához vagy kategóriához megtaláljuk a megfelelő kapcsolódást. A Mellékhatás című új sorozatunk, amely a jövő évben kerül majd képernyőre, az egyik legjobb példa erre. Ebben egy olyan autónak kellett helyet találnunk, ami fokozza a drámai hatást, és ami magas státuszt, minőséget képvisel, mindezt kellő eleganciával. Úgy gondolom, a Volvóval megtaláltuk a tökéletes megoldást.

Ezenfelül még rengeteg autós példánk van. A tavalyi évben az Opel biztosította az autókat az X-Faktorban, és egy teljesen más megjelenési koncepciót dolgoztunk ki, mint az előző években. A mentorok helyett a versenyzők használták az autókat, ezáltal sokkal közelebb hoztuk a nézőkhöz az Opel X modelljeit. A Nyerő Páros egyik epizódjában a Renault volt partnerünk, a végeredmény pedig önmagáért beszélt. Az autók a műsor és a feladat szerves részét képezték, és bár folyamatosan képernyőn voltak, a nézők ezt egyáltalán nem érezhették tolakodónak.

 

A már említett fikciós sorozatok állandó hirdetői az alkoholmárkák. A mi kis falunkat már nehéz elképzelni a Soproni és a Hubertus brand nélkül, és reméljük, hasonlóan alakul majd a Drága örökösök is, ami mellett a Dreher tette le a voksát hosszú távon. Visszatérő ügyfelünk a Coca-Cola is, amely a Fanta márkával több évig jelen volt az Éjjel-nappal Budapestben, illetve a Tanár című sorozatban, a Kinley pedig az idei Nyerő Párosban fog feltűnni. A Rauch szintén innovatív ezen a területen, a Happy Day márkával A Konyhafőnökben, a  Hey-Ho branddel pedig a Drága örökösökben tér vissza évadról évadra.

 

Az idei év legmeghatározóbb termékelhelyezése egyértelműen a Love Islandhez köthető. A Hell nemcsak az energiaitallal, hanem a Xixo üdítővel és a legújabb márkájával, az Energy Coffee-val is jelen van a műsorban. Ez tökéletes példa arra, hogy egy szponzor termék hogyan élhet szimbiózisban egy adott produkcióval. Valójában nekünk csak a hűtőket kellett biztosítanunk a villában, a szereplők pedig elvégzik helyettünk a feladatot. A termékmegjelenések így nem csupán életszerűek, de száz százalékban organikusak is.

Összességében elmondható, hogy a hirdetők a komplex megoldásokat keresik, sokkal több energiát hajlandóak belefektetni ezekbe a projektekbe, ezáltal jobban magukénak is érzik őket. Talán ennek is köszönhető, hogy az elmúlt években dinamikusan nőttek a non-spot bevételek, és ebben bizony nagy szerepe van a termékelhelyezésnek is.

 

Szerző: Bakcsy Szilárd | non-spot és digitális igazgató | RTL Klub & R-Time cable

E-mail: Bakcsy_Szilard@R-time.hu

 

Esettanulmányok: r-time.hu/publications/view/188

 

Cikkünk eredetileg a Márkamonitor 2019/3. számában jelent meg, az R-Time támogatásával.

SOCIAL MEDIA