Nem mindegy, hogy min gurulsz a nyárba

Piac

A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu idén is megmérte, melyik a legjobb nyári gumi a szezonra. 15+2 garnitúrát teszteltek, hogy kiderüljön, idén milyen szettel érdemes elindulni a Balatonra, vagy betámadni az Adriai-tengert.

Maga a gumiteszt a szokásos méréseket tartalmazta: fékút száraz és vizes aszfalton, kanyarjellemzők szintén mindkét felületen, zajmérés és kigurulás száraz úton, majd végül a kopási kép pontozása. A teszt összesen 17, vagy inkább 15+2 szett abroncsot tesztelt, ugyanis a 15 nyári szett mellé két darab téli abroncsot is tettek.

Ne kockáztassunk életeket egy rossz választással

A teszteredmények szerint a „gyenge” minősítést érdemelt új téli gumi és a diszkont áron adott Laufenn S Fit EQ meglehetősen erős kompromisszum. A már elhasznált nyári gumi, a Dayton Touring és a használt téli gumi „rossz” minősítésével egyértelmű üzenet arra, hogy azokkal nem érdemes belevágni a szezonba. Az autó jó fékezhetősége kulcskérdés a balesetek megelőzésében, vészesetben egy megfelelő abroncson múlhat, hogy meg tudunk-e állni a zebra előtt, vagy csak már azon…

Nyárigumiteszt 2018 – A használtautó.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje
Összesített eredmény
Michelin Primacy 496,0%Nagyon jó
Bridgestone Turanza T00592,8%Nagyon jó
Goodyear EfficientGrip Performance92,4%Nagyon jó
Pirelli Cinturato P7 BLUE91,2%Nagyon jó
Hankook Kinergy Eco2 K43589,8%
BF Goodrich g-Grip89,0%
Continental ContiPremiumContact 588,1%
Firestone RoadHawk87,2%
Michelin CrossClimate85,9%Kielégítő
Infinity Ecosis85,5%Kielégítő
Taurus High Performance83,5%Kielégítő
Semperit Speed-Life 281,8%Kielégítő
Új, tesztgyőztes téli gumi79,6%Gyenge
Laufenn S Fit EQ75,5%Gyenge
Használt prémium nyári gumi74,0%Rossz
Dayton Touring73,9%Rossz
Használt prémium téli gumi60,6%Rossz

 

Versenyfeladatok és meglepő befutók

Száraz úton fékezhetőség és kanyarjellemzők szempontjából egyaránt a Bridgestone Turanza T005 jött ki győztesnek, míg vizes aszfalton a Michelin Primacy 4 adta a legjobb adatokat – őket az összesített dobogón a Goodyear EfficientGrip Performance követi. Meglepő módon az új téli gumi még egészen jó eredményt, nem egész 10 százalékos többlet fékutat adott a száraz fékezésnél, míg a használt, már hét esztendős, nem megfelelő körülmények között tárolt nyári gumi már több mint 40 százalékosat. Még drasztikusabb, hogy a használt, szintén sokat látott téli több mint kétszeres távon, 14 helyett 30,1 méteren állt meg.

A puha – még új – téli gumi zaj szempontjából is jónak bizonyult, az abban első Michelin CrossClimate után második lett, de harmadik helyen ott a Michelin Primacy 4 is. Kigurulás, azaz gördülési ellenállás, kapcsán elsők lettek a már jó kemény használt abroncsok, csak a velük való megállás nehéz, de nagyjából ugyanez mondható el az ebben a versenyszámban jól teljesítő többi abroncsról is.

Ne füstöljünk az utakon!

Kopás kapcsán idén a mezőny zöme nagyon jónak bizonyult, 10 abroncs nagyon jól teljesített, rajtuk gyakorlatilag nem látszott a méréssor. Az Infinity Ecosis szó szerint füstölt a száraz fékezések után, de a Taurus High Performance is a nyári abroncsok közül a legkevésbé tartósak közé tartozónak tűnt. A Michelin CrossClimate nagyon jó nyári körülmények között, ám átlagon felül kopik. A téli abroncs akkor is jelentősen amortizálódik, ha új, ha pedig már használt, néhány nyári vészfékezéssel teljesen tönkre is tehetjük, igaz, még nagyobb baj, hogy már eleve borzalmas fékutakat kapunk tőle. „Gumiabroncson nem érdemes spórolni, aki nem hiszi, nézze meg a teszt részletes eredményeit!” – javasolja Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós tartalmi magazinjának főszerkesztője, egyben a teszt koordinátora.

A mérésről

Az eredményeket szokás szerint és a korábban megszokott súlyozással összesítették. Minden egyes kategóriában az elért legjobb eredményekhez hasonlították a többit. Az összértékeléshez a száraz aszfalton mért fékutakat 30%-os, a nedves aszfalton mérteket 20%-os, a kopást 15%-os, a száraz és nedves aszfalton mért kanyarjellemzőket és a gördülési ellenállást 10-10%-os, valamint a zajszintet 5%-os súlyozással vették alapul. A részletes eredmények itt láthatók.