Szép karácsonya volt a kkv-knak

Piac

2008 óta nem sikerült ilyen jól az év végi hajrá, derül ki a Marketing Commando kkv-kutatásából.

Jobb forgalom…

A Marketing Commando 2009 óta minden év elején megvizsgálja a kis- és közepes vállalkozások karácsonyi forgalmának alakulását. Most úgy találták, hogy 51 százaléknak volt nagyobb volt a karácsonyi forgalma, mint 2013-ban. Ez 5 százalékpontos növekedést jelent, egyben a 2008-óta mért legmagasabb arány.

Tovább csökkent ugyanakkor a stagnáló (37%) és a csökkenő (12%) forgalmú cégek aránya.  legtöbben csökkenésről 2009-ben számoltak be, amikor ez az arány 34 százalék volt, azaz csaknem háromszor annyi, mint a most mért 12 százalék. Az éves változások ezen a diagramon követhetőek.

…több marketing?

A megkérdezett vállalkozások 35 százaléka reklámozott többet, mint az előző év karácsonyán. E vállalkozások 73 százaléknak nőtt forgalma, ami 9 százalékpontos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A többet reklámozó vállalkozások ötödének (20 százalék) nem változott és 7 százalékának csökkent a forgalma.

A vállalkozások 31 százaléka ugyanannyit hirdetett, mint egy évvel korábban. Ezeknek mindössze 35 százaléka könyvehetett el növekedést a karácsonyi forgalmában, 49 százalékuk stagnálást, 16 százalékuk pedig csökkenést tapasztalt.

Csökkenő reklámozásról a vállalkozások 7 százaléka számolt be. Éves összehasonlításban 35 százalékuknak nőtt, 31 százalékuknak stagnált, 33 százalékuknak csökkent a forgalma.

Az összes megkérdezett 27 százaléka egyáltalán nem reklámozott karácsonykor. E vállalkozások 35 százalékának így is nőtt a forgalma, 46 százalékuknak stagnált, 16 százalék forgalma pedig csökkent, ami 4 százalékponttal magasabb, mint tavaly.

(Diagram itt.)

Erősödött az e-kereskedelem

A megkérdezett kkv-k ötöde (21%) kizárólag interneten, 41 százalékuk csak offline, 37 százalékuk online és offline csatornán egyaránt értékesít. Utóbbi csoport karácsonyi forgalma nőtt a legjobban, 59 százalékuk nyilatkozott javulásról. A kizárólag internetes kereskedő cégek 56 százalékának, míg a csak offline értékesítő vállalkozások 41 százalékának lett nagyobb bevétele a tavalyi karácsonnyal összevetve.

“A javuló eredmények javarészt a kedvező gazdasági környezetnek köszönhetők. Azonban az adatokból kitűnik, hogy a marketing javuló környezetben intenzívebb növekedést eredményez. Hát most kell rátaposni a marketing gázpedálra, mert gyors sikereket ígér” – érvel a marketing erősítése mellett Wolf Gábor, a MarketingCommando tanácsadója.

 

A kutatásról

A kisvállalatok karácsonyi forgalmát vizsgáló felmérést 2008 óta készíti el minden évben a Marketing Commando. A felmérés típusa önkitöltős online felmérés, strukturált (zárt) kérdésfeltevéssel. A megkérdezettek köre marketing iránt érdeklődő, internetező kis- és közepes vállalatvezetők, a Marketing Commando hírlevelének olvasói. A 2014-es felmérés 1500 fő válasza alapján készült. A kutatás nem reprezentatív.