Whitereport-elemzés és médiapiaci előrejelzés 2020-ra

Hírek Kiemelt

A Whitereport a koronavírus árnyékéban elkészítette 2020-as médiapiaci előrejelzését, amelyet a későbbiekben majd rendszeresen frissíteni ígér a helyzet alakulásának fényében.

 

A Whitereport-elemzés és előrejelzés főbb konklúziói a következők:

  • 2019 őszén a Whitereport-adatbázisra épülő európai szintű előrejelzésünkben arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a nemzeti médiapiacoknak és az EU kormányzati döntéshozóinak 5 évük maradt arra, hogy változtassanak a hatályos versenyjogi és adózási szabályokon és egyenlő versenyfeltételeket teremtsenek a tartalomszolgáltatók és az online platformok között, hogy elkerülhessünk egy újabb, immár talán helyrehozhatatlan válságot.

 

  • 2020-ban azonban a koronavírusjárvány idézett elő drasztikus változásokat. Ez a válság más, mert
  1. #mindenkireveszélyes: a magyarországi nagyságrendileg 1000 hagyományos tartalomszolgáltatótól a globális online platformokig gyakorlatilag minden szereplő bevételét, üzletmenetét egyaránt sújtja. A hazai médiavállalatok 98%-a mikrovállalat, így tőkeerejük sérülékenyebbé teszi e szegmenst, mint a globális techcégeket. Igazi nyertes sincsen, mert az egyes szegmensekben megnövekedett tartalomfogyasztást nem követik le a reklám-, illetve a fogyasztói költések.

 

  1. Példátlan mértékű visszaesést hoz: A Whitereport szakértői becslése szerint 2020-ban éves átlagban minimum kétjegyű, akár 25% mértékű médiavállalati bevételvisszaesés következhet be a veszélyhelyzet elhúzódásától és a kormányzati intézkedések jellegétől és gyorsaságától függően. Ez nagyságrendileg 40-100 mrd Ft médiavállalati bevételkiesést és jelentős beszűkülést hozhat a magyar nyelvű tartalomkínálatban. A járvány és kormányzati reakciók szempontjából extrém lassú/passzív, egyelőre számításba nem vett forgatókönyv esetén még a 25% éves bevételcsökkenésnél rosszabb forgatókönyv is kialakulhat.

Miért kell cselekedni?

  • A hazai tartalomipar versenyképessége és sokszínűsége védelmében, a reklám gazdaságélénkítő szerepét kihasználandó a gazdaság újraindításában, az online fogyasztók és szereplők védelme érdekében.
  • Hogy az eddig halogatott intézkedések megtételével ne csak a rövidtávú túlélést biztosítsuk, hanem egy jövőkompatibilisabb piaci helyzetet alakítsunk ki, s a válság előtt már kialakult versenyegyenlőtlenségeket  a nemzeti tartalomszolgáltatók hátrányára ne növelje tovább a koronavírusjárvány.

 

A teljes elemzés itt olvasható el:

WR_CrisisMonitor_Report_202004_A4_OKFINALfinal

SOCIAL MEDIA