Idén először, éppen a tizedik K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő középdöntője és döntője a megszokott személyes verseny helyett online platformra került át. Az egész tanéven átívelő pénzügyi vetélkedő szervezői kíváncsiak voltak, hogy hogyan vették a felkészítők az online középdöntőre és döntőre való felkészülés akadályait, valamint a digitális oktatásra való átállás esetleges nehézségeit – ezért 2020 júniusában kérdőívvel keresték meg a végső online fordulókba jutott csapatok felkészítő pedagógusait.
Az online felkészülés előnyei és kihívásai
Az online fordulókra online is kellett felkészülni: a válaszadók több mint fele szerint ez teljesen gördülékenyen ment, míg 43 százalékuk számára nehézségeket okozott a virtuális térben történő közös gyakorlás. Ennek ellenére a tantermi környezet hiánya 61% számára nem volt teljesen problémamentes, legtöbben (37%) a kapcsolattartás nehézségét nevezték meg, de a diákok motiválása, a technikai hiányosságok és a diákok munkájának ellenőrzése is gondokat okozott időnként.
A csapatok a virtuális térben legtöbb esetben hetente összejöttek (48%), de minden negyedik felkészítő szerint hetente többször is találkoztak a gyerekek valamilyen online platformon, hogy gyakoroljanak a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre. A tanárok szerint a kisebb, 3-4-es korosztály számára volt különösen nehéz a személyes kapcsolat hiányával megküzdeni.
Megoszlanak arról a vélemények, hogy az online felkészítés plusz terheket rótt-e a pedagógusokra: 50 százalékuk szerint nem, másik 50 százalék szerint igen. Akik szerint igen, azok leginkább a folyamatos írásos kommunikációban és a technikai háttér megtanulásában látták a többletmunkát, valamint voltak, akik állandó hétvégi időpontban tudtak csak készülni az egyéb online órák miatt. Abban viszont a pénzügyi vetélkedőre felkészítő pedagógusok 73 százaléka egyetértett, hogy ahhoz, hogy diákjait támogatni tudja a felkészülésben, neki magának is fejlesztenie kellett tudását.
Az online fizetésben már most otthon vannak a gyerekek
A 10. K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre való felkészülés során a pedagógusok szerint a pénz története és az online fizetés témakörben volt a legmagabiztosabb a fiatalok tudása, míg a felkészítők 55 százaléka szerint a befektetés és az adó témakörének megértése és feldolgozása okozta a legtöbb nehézséget. Ennek valószínűleg az az oka, hogy míg online fizetéssel akár nap mint nap találkozhattak a gyerekek és akár webáruházi fizetési folyamatokban is részt vehettek már, addig adókkal és befektetésekkel kevésbé találkozhattak a mindennapi gyakorlatban.
Emailen és Facebookon ment a kapcsolattartás
A vetélkedő szervezői arra is kíváncsiak voltak, hogy milyen platformon folyt a felkészülés: a válaszadó tanárok 58%-a Facebookon és emailben tartotta a kapcsolatot a diákjaival, míg Google Classroomot és Zoomot ennél jóval alacsonyabb arányban vették igénybe. A felkészüléshez használt platformokat a tanárok 27%-a korábban nem ismerte és nem használta, 40% bár hallott róluk, a karantént megelőzően nem használta ezeket.
Játékok és appok használata
A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre való felkészülésben nagy segítség volt a Vigyázz#Kápé app, ami játékosan gyakoroltatja a megfelelő feladattípusokat. A tanároknak ebben az időszakban sok oktató appot, játékot kellett megismerniük, hogy fenntartsák a gyerekek érdeklődését: a tanárok több mint fele (55%) a digitális oktatás ideje alatt rengeteg új eszközt kezdett használni a tanításhoz. 35 százalékuk korábban is használta ezeket, de sajnos mintegy 10 százalékuknak ehhez nem volt ismerete vagy technikai háttere.